Legislatia aplicabila organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare (O.P.C.V.M.) va fi modificata in sensul alinierii continutului prospectelor si documentelor constitutive ale O.P.C.V.M. la standardele de performanta si transparenta impuse de legislatia Uniunii Europene.
Astfel, societatile de administrare a investitiilor (S.A.I.) si societatile de investitii autoadministrate vor putea sa continue sa atraga investitori rezidenti sau nerezidenti, care altfel nu isi vor plasa disponibilitatile in vehicule investitionale care nu respecta cele mai recente cerinte legale comunitare.
Guvernul a adoptat astazi un proiect de lege pentru modificarea si completarea OUG nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv in valori mobiliare si societatile de administrare a investitiilor, precum si pentru modificarea si completarea Legii 297/2004 privind piata de capital. Proiectul transpune in legislatia nationala noile prevederi introduse prin Directiva 91/2014/UE.
Adoptarea actului normativ va avea impact macroeconomic asupra domeniului pietei de capital si economiei romanesti prin:
Reconfigurarea arhitecturii de piata tipice activitatii de depozitare a activelor O.P.C.V.M., necesara asigurarii certificarii si verificarii activitati de administrare a activelor O.P.C.V.M. de catre S.A.I. sau societatile de investitii autoadministrate, rezultate care contribuie la cresterea increderii investitorilor in titluri de participare (peste 400.000 de persoane in prezent);
Va contribui la asigurarea unui sistem transparent si echitabil de remunerare a angajatilor S.A.I. si societatilor de investitii autoadministrate, prin descurajarea practicilor anterioare de asumare de catre administratorii activelor O.P.C.V.M. a unor riscuri inutile, in scopul majorarii remuneratiei lor variabile;
Protectia micilor investitori (adica detinatorii de titluri de participare ale O.P.C.V.M.) prin descurajarea unor practici neconforme si de incalcare a prevederilor legislatiei aplicabile O.P.C.V.M. de catre S.A.I. sau societatile de investitii autoadministrate, prin majorarea considerabila a cuantumului sanctiunilor administrative ce pot fi aplicate de Autoritatea de Supraveghere Financiara.
Totodata, noile reglementari vor crea premisele intensificarii concurentei intre cele 31 de S.A.I. inscrise in prezent in Registrul Autoritatii de Supraveghere Financiara, cu efecte pozitive atat asupra nivelului costurilor (prin reducerea acestora) suportate de investitori, precum si a transparentei si alinierii intereselor acestora cu cele ale investirilor (prin obligarea S.A.I. si a societatilor de investitii autoadministrate ca minim un procent substantial, in orice caz de cel putin 40 % din componenta variabila a remuneratiei acestora, sa se amane pe o perioada corespunzatoare din punct de vedere al perioadei de detinere recomandate detinatorilor de titluri de participare ale O.P.C.V.M.-ului respectiv).
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Principalele modificari incluse in proiectul de lege vizeaza:
Atributiile si functiile depozitarilor, mai exact:
o Numirea depozitarului si entitatile eligibile
o Sarcini de supraveghere a emisiunii/rascumpararii de titluri de participare si a fluxurilor de numerar
o Pastrarea in conditii de siguranta - Proiectul de lege impune ca depozitarul sa prezinta lunar S.A.I. sau societatii de investitii autoadministrate un inventar cuprinzator al tuturor activelor O.P.C.V.M.-ului. Pentru activele care nu pot fi pastrate in siguranta (in sens de custodie), depozitarul trebuie sa verifice dreptul de proprietate al O.P.C.V.M.-ului sau al S.A.I. care actioneaza in numele O.P.C.V.M.-ului asupra activelor respective, analizand daca O.P.C.V.M.-ul sau S.A.I. care actioneaza in numele O.P.C.V.M.-ului este titularul dreptului de proprietate, pe baza informatiilor sau a documentelor furnizate de O.P.C.V.M. sau de S.A.I. si, daca sunt disponibile, a altor dovezi externe
o Delegarea activitatii de depozitare
o Raspunderea depozitarului - Depozitarul este permanent raspunzator de orice pierdere suferita de detinatorii de titluri de participare cauzata de neglijenta acestuia sau de nerealizarea intentionata a sarcinilor acestuia.
Practicile de remunerare impuse - Noile reguli stabilite prin prezentul proiect de lege obliga S.A.I. sa nu isi asume riscuri hazardate sau excesive, doar cu scopul de a-si realiza tintele de bonus sau remuneratia variabila bazata pe anumite praguri de profitabilitate/rentabilitate ale investitiilor O.P.C.V.M. Astfel, alinierea intereselor S.A.I. cu cele ale investitorilor se obtine printr-o serie de noi reglementari intre care mentionam:
o Obligatia ca minim 50% din remuneratia variabila a S.A.I. sa fie achitata sub forma de titluri de participare ale O.P.C.V.M. administrat, din care un procent de minim 40% nu va putea fi vandut mai devreme de 3 ani;
o Introducerea unor ajustari de performanta negativa de tipul claw-back (conform principiului "malus"), in sensul ca S.A.I. va trebui sa returneze o parte din bonusurile incasate in anii anteriori, in cazul unei contraperformante in anii urmatori;
Regimul sanctionatoriu - Textul prezentului proiect de lege prevede o lista de sanctiuni administrative, ce pot fi aplicate atat persoanelor fizice, cat si celor juridice de autoritatile nationale competente, ca urmare a constatarii de incalcari de la prevederile OUG nr. 32/2012. Sanctiunile administrative pentru persoanele juridice sunt plafonate la suma de 5 milioane euro sau 10% din cifra de afaceri anuala. Sanctiunile administrative pentru persoanele fizice sunt plafonate la suma de 5 milioane euro. Sanctiunile aplicate tuturor persoanelor sunt, de asemenea, plafonate la dublul sumei obtinute prin incalcarea prevederilor OUG nr. 32/2012 (in situatia in care aceasta suma poate fi determinata).
Proiectul de lege va fi transmis spre dezbatere si aprobare Parlamentului.
Sursa: Guvernul Romaniei
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Legea nr. 237/2015 privind autorizarea si supravegherea activitatii de asigurare si reasigurareObligatii de raportare si implicatii fiscale ale imprumuturilor intre societatiTitlul III, Capitolul 2Ce riscuri implica sistemul bancar paralel?Profesiile libere si impozitele aplicate in Romania. Dosar fiscal ANAFUltimele articole
Situatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilorSituatii financiare pentru 2024. Modificari importante aduse prin Ordinul 107/2025Proiect: Noi reglementari contabile, propuse de FinanteFuziunea prin absorbtie a doua societati. Studii de caz utileTranzactii financiare suspecte, in domeniul imobiliar. Cand se depune raportul la ONPCSBArticole similare
Redevente la intreprinderi asociate. Cum se completeaza Declaratia 207?Norme actuale: Redevente si dobanzi la intreprinderi asociateReminder ANAF! Luni 21 decembrie 2020 - termen limita pentru depunerea a sapte declaratii fiscale -Noul termen pentru impozitul pe cladiri: 30 iunie 2016Impozite pentru premianti externi - apr. 2008Ultimele articole
Bolt taxi. Tratament fiscal util in cazul unui raport BoltDistribuire dividende. Termen limita de depunere D207 in cazul dividendelor care NU au fost platiteDistribuire dividende in 2025 catre NEREZIDENTI: Cand poti fi scutit de plata impozituluiImpozit dividende. Repartizare dividende din anii anteriori in august 2025 catre asociati din UEPlatile in EURO pe teritoriul Romaniei. Sunt posibile? Ce spun specialistiiArticole similare
Ce inseamna pentru firme o transparenta mai mare pe PIATA DE CAPITAL?Impozitul pentru tranzactii cu actiuni la Fondul ProprietateaCe aduce nou proiectul de OUG care modifica Legea 297/20042014, an foarte nesigur pentru indicele BETBVB considera ca noul Cod Fiscal sprijina investitorii. Exista insa o problemaUltimele articole
ANAF dezminte informatiile conform carora din 2025 ar urma sa perceapa 10% din banii aflati in conturile contribuabililorCe impozite platesti in 2024 pentru veniturile din investitiiVenituri din dividende in 2023. Tratament fiscal necesar contribuabililorTeodorovici, despre trecerea Romaniei la statut de piata emergenta: Este o batalie castigata dupa ani de munca intensaOUG 114 a fost modificata! BVB: Noile modificari restabilesc cadrul pentru dezvoltarea pietei de capitalArticole similare
ANAF a publicat NOILE modele de Formulare 205, 207 si 230OMFP 3609/2016: Organizarea activitatii de administrare mari contribuabiliDeclaratia privind beneficiarul real se depune in termen de 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare anuale (Legea 101/2021)Cum a fost modificata Declaratia 205 prin Ordinul 179/2022NU mai este relevant anul in care au fost distribuite dividendele. Impozitul se va plati pana pe 25 ianuarieUltimele articole
Calendar obligatii fiscale. Pana pe 28 februarie 2025 trebuie depuse 3 declaratii importanteD205 in 2025. ANAF a modificat, prin Ordinul 102/2025, modelul formularului. Instructiuni de completareCalendar ANAF. Declaratii fiscale cu scadenta pe 29 februarie 2024Calendar ANAF februarie 2024. Ce declaratii fiscale trebuie sa depuna contribuabilii si termenele limitaD205 si D207 in 2024. ANAF schimba, din nou, modelul si continutul formularelorSfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?
[CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA