Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noile taxe din Codul fiscal 2016 pentru PFA si pentru cei cu venituri din activitati independente si drepturi de autor

09-Sep-2015
38836

Va informam ca in noul Cod fiscal care urmeaza sa se aplice de la 1 ianuarie 2016 se schimba semnificativ regulile privind impozitarea veniturilor obtinute de PFA-uri, a celorlalte persoane care obtin venituri din activitati independente si a celor cu castiguri din drepturile de autor.

Chiar daca unele dintre aceste masuri se amana pentru 2017, tot de acelasi termen de amanare au parte si unele facilitati fiscale acordate categoriilor amintite mai sus, prin noul Cod fiscal.

Am scris deja aici pe larg despre amendamentele aduse Codului fiscal adoptat de Parlament.

O modificare importanta adusa in ce priveste PFA-urile o constituie eliminarea plafonarii contributiei sociale de sanatate. Astfel, se renunta la plafonarea CASS pentru veniturile obtinute din chirii, venituri financiare (dividende, dobanzi), din drepturi de autor sau de catre persoanele fizice autorizate (PFA).

Aceasta facilitate se amana insa pentru inceputul anului 2017, iar conditiile curente care se vor aplica incepand de la 1 ianuarie 2016 nu fac decat sa oblige persoanele fizice autorizate si persoanele care desfasoara activitati independente sa achite catre stat impozite si contributii mai mari.

Lista contributiilor pe care le va plati un PFA!

Incepand cu data de 1 ianuarie 2016, se aplica pentru PFA obligatia de a plati CAS (contributia individuala la pensii) de 10,5%, chiar daca persoana in cauza este angajata deja ca salariat.

Asa cum atrage atentia consultantul fiscal Adrian Benta intr-o analiza intocmita pentru Adevarul.ro,
"daca aceste categorii de persoane doresc o pensie intreaga, optional, prin decizie personala, vor achita si contributia angajatorului la pensii (15,8%)", iar "cei care nu opteaza pentru plata contributiei angajatorului ar putea beneficia la calculul stagiului de cotizare doar de o treime, desi valoarea contributiei individuale in total contributii pentru pensie este de peste 40%.".

Prin urmare, asa cum atrage acesta atentia, se ignora faptul ca stagiul de cotizare de 1/3 era corelat cu un raport de 1:2 (10,5% contributie individuala si 20,8% contributie angajator) ceea ce face ca CAS-ul sa aiba "un mod de impunere discriminatoriu, dezavantajand in mod clar intreprinzatorii (PFA)".

In acelasi timp insa, asa cum mentioneaza Adevarul, deputatul Gheorghe Ialomitianu declara ca PFA-urile vor beneficia la calculul stagiului de cotizare de o cota proportionala cu valoarea contributiei.

"Contributiile sociale (pensii) se calculeaza in acest caz la o baza maxima ce reprezinta de cinci ori salariul mediu pe economie (aproximativ 12.600 de lei). De asemenea, PFA datoreaza si plata CASS pentru veniturile incasate din aceasta activitate, chiar daca aceasta obtine venituri si din salarii. in proiectul initial, si aceasta contributie era plafonata la cinci salarii medii pe economie, insa amendamentul a eliminat prevederea, urmand ca ea sa se aplice din 2017", scrie aceeasi sursa.

Cititi continuarea aici.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016