Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Impozit pe dividende incepand cu anul 2016

23-Oct-2015
11128

Conform art. 7 pct. 11 din Noul cod fiscal – Legea 227 /2015 prin dividend se intelege o distribuire in bani sau in natura, efectuata de o persoana juridica unui participant, drept consecinta a detinerii unor titluri de participare la acea persoana juridica, exceptand urmatoarele:

  • o distribuire de titluri de participare noi sau majorarea valorii nominale a titlurilor de participare existente, ca urmare a unei operatiuni de majorare a capitalului social, potrivit legii;
  • o distribuire efectuata in legatura cu dobandirea/rascumpararea titlurilor de participare proprii de catre persoana juridica;
  • o distribuire in bani sau in natura, efectuata in legatura cu lichidarea unei persoane juridice;
  • o distribuire in bani sau in natura, efectuata cu ocazia reducerii capitalului social, potrivit legii;
  • o distribuire de prime de emisiune, proportional cu partea ce ii revine fiecarui participant;
  • o distribuire de titluri de participare in legatura cu operatiuni de reorganizare, prevazute la art. 32 si 33.

Se considera dividende din punct de vedere fiscal si se supun aceluiasi regim fiscal ca veniturile din dividende:

  1. castigurile obtinute de persoanele fizice din detinerea de titluri de participare, definite de legislatia in materie, la organisme de plasament colectiv;

  2. (ii) veniturile in bani si in natura distribuite de societatile agricole, cu personalitate juridica, constituite potrivit legislatiei in materie, unui participant la societatea respectiva drept consecinta a detinerii partilor sociale;

Ca urmare a aprobarii de catre Guvern a unei Ordonante care modifica atat Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cat si Legea 207/2015 privind Codul de Procedura Fiscala, a fost devansata masura prin care impozitul pe dividende se aplica in cota redusa din 2017. Prin urmare, potrivit noii modificari, se va aplica de la 1 ianuarie 2016 un impozit pe dividende de 5%.

De asemenea, incepand cu 2017, pe langa 5% impozit pe dividende va fi perceputa si o contributie de 5,5% la asigurarile sociale de sanatate, inclusiv persoanelor care sunt deja asigurate, avand un venit salarial sau din pensii, sau din alte surse.

Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii

Astfel, incepand cu 1 ianuarie 2016, cota de impozit pe dividende este de 5%, ceea ce inseamna ca pentru veniturile din dividende realizate in 2016 si platite in 2017, cota de impozitare va fi redusa de la 16% la 5%. Pentru veniturile din dividende realizate in 2015 si platite in 2016, cota va ramane de 16%.

In ceea ce priveste CASS, baza lunara de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate reprezinta totalul veniturilor brute din dividende, in bani sau in natura, distribuite de persoanele juridice, realizate in cursul anului fiscal precedent, raportat la cele 12 luni ale anului.

In anul 2016, persoanele care realizeaza venituri din investitii (inclusiv din dividende) nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri, daca realizeaza si venituri din:

  • salarii sau asimilate salariilor
  • venituri din pensii;
  • venituri din activitati independente;
  • venituri din asocierea cu o persoana juridica, contribuabil;
  • venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura;
  • indemnizatii de somaj;
  • indemnizatii pentru cresterea copilului;
  • ajutorul social acordat potrivit Legii nr. 416/2001;
  • indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca urmare unui accident de munca sau unei boli profesionale

Incepand cu 2017, asa cum mentionam si mai sus, pentru veniturile realizate din investitii (inclusiv dividende), potrivit articolului 176, baza lunara de calcul nu poate fi mai mari decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut in vigoare in anul pentru care se stabileste contributia.

Potrivit articolului 179 din Legea 227/2015, “organul fiscal competent are obligatia stabilirii contributiei anuale de asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele fizice care realizeaza, intr-un an fiscal, venituri din venituri din activitati independente, venituri din activitati agricole, silvicultura, piscicultura, venituri din asocierea cu o persoana juridica, venituri din cedarea folosintei bunurilor, venituri din investitii si venituri din alte surse”.

Contributia anuala se calculeaza prin aplicarea cotei individuale de 5,5% asupra bazei anuale de calcul determinata ca suma a bazelor lunare de calcul asupra carora se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate.

Baza anuala minima (12 salarii minime) si maxima (60 salarii medii)

“Baza anuala de calcul nu poate fi mai mica decat valoarea a douasprezece salarii de baza minime brute pe tara si nici mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut inmultita cu 12 luni. In cazul persoanelor fizice care realizeaza atat venituri din activitati independente, investitii (inclusiv dividende), etc, cat si venituri din salarii sau asimilate salariilor, baza anuala de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate utilizata la incadrarea in plafonul minim prevazut se determina ca suma a tuturor bazelor lunare de calcul asupra carora se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate”.

In ceea ce priveste plafonul maxim, in cazul in care baza toatala anuala de calcul (insa nu este clar daca aceasta cuprinde si veniturile din salarii, sau daca acestea sunt cuprinse doar in baza de calcul pentru plafonul minim) este mai mare decat plafonul maxim, organul fiscal stabileste, prin decizia de impunere anuala, contributia de asigurari sociale de sanatate datorata la nivelul contributiei anuale aferenta plafonului anual maxim, de 60 de salarii medii brute.

Potrivit noului Cod Fiscal, “veniturile sub forma de dividende, inclusiv castigul obtinut ca urmare a detinerii de titluri de participare definite de legislatia in materie la organisme de plasament colectiv se impun cu o cota de 16% din suma acestora, impozitul fiind final. Obligatia calcularii si retinerii impozitului pe veniturile sub forma de dividende revine persoanelor juridice, odata cu plata dividendelor/sumelor reprezentand castigul obtinut ca urmare a detinerii de titluri de participare de catre actionari/asociati investitori".

Termenul de virare a impozitului este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face plata. In cazul dividendelor/castigurilor obtinute ca urmare a detinerii de titluri de participare, distribuite, dar care nu au fost platite actionarilor/asociatilor/investitorilor pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul pe dividende/castig se plateste pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Impozit pe dividende incepand cu anul 2016":
Rating:

Nota: 3.9 din 20 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sesiune online ANAF cu tema Impozit specific 2017. Spete rezolvate de ANAF
    • Tema sesiunii de asistenta online organizate saptamana aceasta de ANAF a fost reprezentata de IMPOZITUL SPECIFIC UNOR ACTIVITATI. Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit comunica organelor fiscale teritoriale aplicarea impozitului specific anual, pana la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plateste impozitul specific. Sunt obligate la plata impozitului specific unor activitati, persoanele juridice romane care la data de 31 decembrie a anului precedent au...» citeste mai departe aici

  • Legea superimunitatii avocatilor a fost promulgata de presedintele Iohannis
    • Klaus Iohannis a promulgat vineri Legea privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Administratia Prezidentiala a facut acest anunt privind promulgarea noii legi. Va reamintim ca la inceputul acestui an, Curtea Constitutionala a respins ca neintemeiata o obiectie de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea privind modificarea si completarea Legii 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Noile prevederi...» citeste mai departe aici

  • Calcul impozit specific si pondere venituri. Reguli de respectat pentru a nu face greseli!
    • Va reamintim ca recent au fost publicate, in stadiu de proiect, normele metodologice pentru aplicarea corecta a impozitului specific. In afara de exemplele de calcul incluse in proiect, sunt cat se poate de utile si alte studii de caz pe aceasta tema. Asadar, in analiza de mai jos, avem urmatoarele date: "O societate cu obiect de activitate de productie are cateva puncte de lucu care au codul CAEN pentru impozitul specific. Cum procedam la calculul impozitului pe profit si al impozitului...» citeste mai departe aici

  • Atentie! PF nerezidente, fara sediu permanent in Romania si care nu platesc impozit pe profit DEPUN Declaratia 101
    • Persoanele juridice nerezidente care nu au pe teritoriul Romaniei un sediu permanent si care, potrivit prevederilor Codului fiscal au obligatia de a plati impozit pe profit in Romania, vor depune formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" pentru veniturile realizate in anul 2016, pana la data de 27 martie 2017. Precizam ca, prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 581/2017 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale...» citeste mai departe aici

  • Factura primita ulterior si raportare in D 300. Pasi pentru deducerea corecta!
    • Inregistrarea unei cheltuieli va depinde de masura in care aceasta este semnificativa. Vom vedea mai jos care sunt pasii de indeplinit pentru a deduce in mod corect TVA-ul si pentru a nu intampina probleme in cazul unui eventual control. In analiza de mai jos, avem urmatoarea situatie: "In luna martie 2017 am primit o factura de prestari servicii. Factura a fost emisa in luna decembrie 2016. Avand in vedere ca am inchis anul 2016, iar D101 a fost deja transmisa si bilantul a fost inchis,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.