Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Notiuni importante in ceea ce priveste reconsiderarea fiscala a unor activitati

25-Aug-2011
4074
In ceea ce priveste veniturile realizate de persoanele fizice din activitatile desfasurate, sunt redate in cele ce urmeaza principalele obligatii fiscale care rezulta din reconsiderarea activitatilor ca fiind dependente.

Astfel, veniturile realizate de persoanele fizice urmare desfasurarii unor activitati in baza contractelor/ conventiilor de prestari servicii, incheiate conform Codului Civil se analizeaza de angajator sau de organul fiscal din punct de vedere al dependentei. In consecinta, se poate reconsidera activitatea din punct de vedere fiscal ca fiind activitate dependenta, daca este indeplinit cel putin unul din urmatoarele criterii:

- beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;

- in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;

- platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;


- platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit.

In ceea ce priveste reconsiderarea ca activitate dependenta, impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate si virate, fiind datorate solidar de platitorul si beneficiarul de venit. Se aplica, in aceasta situatie, regulile de determinare a impozitului pentru veniturile din salarii realizate in afara functiei de baza, potrivit art. 57 alin. 1 lit. b, prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul determinata ca diferenta intre venitul brut si contributiile obligatorii pe fiecare loc de realizare a acestora. Contributiile datorate de angajat si angajator sunt urmatoarele: CAS - 10,5% si 20,8%; CASS - 5,5% si 5,2%; somaj - 0,5% si 0,5%, cu exceptia pensionarilor; cota datorata de angajator pentru risc si accidente diferentiata in functie de clasa de risc - 0,15 ? 0,85%; contributia angajatorului pentru concedii si indemnizatii 0,85%.

Obligatiile declarative ale angajatorului sunt urmatoarele: completarea formularul 010 pentru inregistrarea in vectorul fiscal a impozitului pe venituri din salarii si a contributiilor sociale obligatorii; completarea si depunerea lunara a formularului 112 sectiunea A din Anexa 1.2 pana pe 25 a lunii urmatoare celei in care se obtin veniturile, cu impozitul pe veniturile din salarii si contributiile obligatorii; plata impozitului pe venituri din salarii si a contributiilor obligatorii pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza; depunerea anuala, pana in ultima zi a lunii februarie a anului urmator a fiselor fiscale si inmanarea unui exemplar al acestora persoanelor fizice care au obtinut astfel de venituri.

Referitor la activitatile care nu sunt reconsiderate ca activitati dependente, trebuie precizat ca, potrivit prevederilor Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 82/2010, veniturile de natura profesionala altele decat cele salariale (obtinute in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului Civil), se impoziteaza cu cota de impozit pe venit de 10% sau 16%, in functie de optiunea beneficiarului de venit. In cazul acesta, platitorul de venit retine CAS-ul de 10,5% si cota de somaj de 0,5% datorata de angajat, sume care se calculeaza la venitul brut si se vireaza la bugetul asigurarilor sociale lunar pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza.

Declararea celor doua contributii se face in formularul 112 sectiunea C din Anexa 1.2, randul 18, iar impozitul retinut la venitul brut, se declara la randul 29 "Impozitul pe veniturile rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului Civil" din Anexa nr. 1 al aceluiasi formular. Pentru impozitul si contributiile aferente acestor venituri nu se completeaza formularul 010 pentru inregistrarea in vectorul fiscal.

Persoanele fizice care au calitatea de pensionari si obtin astfel de venituri, datoreaza decat impozit in cota de 10% sau 16% in functie de optiune care se vireaza lunar la Bugetul de stat pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-a realizat venitul. Acest impozit se declara in formularul 100 la randul 10 - "Impozit pe veniturile din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului Civil". Pentru persoanele fizice care realizeaza astfel de venituri, angajatorul are obligatia sa depuna, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv, a anului urmator, pentru anul expirat, formularul 205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit", pentru impozitul retinut la sursa si virat la bugetul de stat.

Persoanele fizice care au realizat astfel de venituri si au platit impozit in cota de 10% au obligatia sa depuna pana la 15 mai a anului urmator, formularul 200. Indiferent daca sunt pensionari sau nu si indiferent de cota de impozit retinuta, aceste persoane au obligatia sa declare si sa plateasca trimestrial la Casa de Asigurari de Sanatate Judeteana, contributia individuala de asigurari sociale de sanatate in cota de 5,5%. Activitatile desfasurate in mod independent, in conditiile legii, care genereaza venituri din profesii libere precum si drepturile de autor si drepturile conexe definite potrivit prevederilor Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare, nu pot fi reconsiderate ca activitati dependente potrivit prevederilor art. 7, alin. (1) pct. 2.1 si 2.2 din CF.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016