Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Obligatia de inregistrare fiscala a persoanelor fizice si juridice nerezidente

28-Mar-2012
12428
In cazul in care exista obligatia de plata a unor dividende catre PF si PJ nerezidende, impozitul pe dividende fiind scutit in cazul PJ nerezidenti, vom vedea in ce masura este necesara obtinerea NIF sau CIF prin inregistrarea conform Codului de procedura fiscala art. 72, inainte de plata dividendelor.

Raspuns:

Cu privire la obligatia de inregistrare fiscala a persoanei fizice nerezidente care realizeaza venituri din Romania art. 72 alin. (1) lit. e) din Codul de procedura fiscala stabileste ca orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala, persoanelor fizice care nu detin cod numeric personal, fiindu-le atribuit de organul fiscal un numar de identificare fiscala. In acelasi timp, art. 17 mentioneaza printre subiectele raportului juridic fiscal nu numai statul si contribuabilul dar si alte persoane care dobandesc drepturi si obligatii in cadrul acestui raport. Asadar in lipsa unor dispozitii exprese opinam ca si in situatia in care urmare aplicarii unor prevederi din conventie care determina neimpozitarea venitului in Romania sau scutirea de impozit se mentine obligatia de inregistrare fiscala.


In ceea ce priveste inregistrarea persoanelor juridice nerezidente temeiul este reprezentat de asemenea de alin. (1) al art. 72, modificarea alin. (4) al acestui articol din Codul de procedura fiscala prin OG 2/2012 generand in fapt obligatia inregistrarii, inexistenta anterior. In cazul acestor persoane spre deosebire de regula prevazuta la alin. (1) al art. 72 obligatia inregistrarii.

In temeiul art. 72 alin. (4) din Codul de procedura fiscala platitorul de venit are posibilitatea de a solicita atribuirea codului de identificare fiscala pentru persoanele fizice care nu detin cod numeric personal, precum si pentru contribuabilii nerezidenti persoane juridice, care realizeaza numai venituri supuse regulilor de impunere la sursa, iar impozitul retinut este final.

Cu privire la formularea celor doua alineate mentionate mai sus trebuie precizat ca obligatia de inregistrare a persoanelor fizice si juridice nerezidente revine acestora si nu platitorilor de venit. Posibilitatea efectuarii formalitatilor de inregistrare de catre platitorul de venit reprezinta o facilitate acordata persoanelor nerezidente, acestea nemaifiind obligate sa incheie cu platitorul sau cu o alta persoana o imputernicire si sa o inregistreze la organul fiscal potrivit procedurii comune prevazute la art. 18 din Codul de procedura fiscala . In aceste conditii, raspunderea contraventionala, instituita de art. 219 alin. (1) lit. a) pentru neefectuarea formalitatilor de inregistrare se stabileste in sarcina persoanelor obligate sa se inregistreze respectiv persoanele fizice sau juridice nerezidente.

In ceea ce priveste necesitatea indeplinirii formalitatilor de inregistrare anterior momentului platii venitului, dividendelor in cazul prezentat, trebuie sa subliniem ca potrivit art. 72 alin. (7) lit. b) din Codul de procedura fiscala termenul de inregistrare este de 30 de zile de la data obtinerii primului venit. Asadar, plata dividendului poate fi facuta urmand ca in termenul mentionat sa se efectueze inregistrarea direct, printr-un imputernicit sau prin intermediul platitorului de venit.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016