Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ordonanta 17/2015 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si modificarea si completarea unor acte normative. Opinia consultantului fiscal Adrian Benta

27-Iul-2015
3562

Actul normativ analizat astazi cuprinde reglementari diverse atat din domeniul procedurilor fiscale, cat si unele proceduri cu privire la calculul dobanzii BNR.

OG 17/2015 a aparut in Monitorul Oficial nr. 0540 din 20 iulie 2015. Consultati actul normativ aici!

Dintre reglementarile diverse, amintim faptul ca ordonanta abroga in forma oficiala obligatia vreunei persoane de a folosi stampila, in momentul in care acestea depun cereri, declaratii sau alte documente la autoritati.

Raportandu-ne la acest temei normativ, este timpul sa ne luam la revedere de la celebrul instrument de care nu ne puteam desparti si sa ii multumim pentru utilitatea avuta.

Desigur, ordonanta dispune numai asupra documentelor depuse la autoritati, astfel ca in viata de zi cu zi, posesorii de stampile le pot folosi sau pot renunta la utilizarea acestora, in functie de deciziile proprii.

Tot din perspectiva lucrurilor bine de stiut, amintim si faptul ca ordonanta scuteste la timbrarea certificatelor de atestare fiscala sau altor cereri depuse la autoritatea fiscala, pentru care ar fi fost necesara plata unei taxe de timbru.

Nu valoarea timbrului a fost impovaratoare, cat mai ales deplasarea in alte locatii pentru a le achizitiona.

Dintre modificarile de substanta, amintim modificarea Codului de procedura fiscala cu retratarea unor situatii de obligatii la buget, respectiv introducerea instrumentului de polita de asigurare ca element de suspendare a executarii silite.

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Inregistari contabile, lichidare societate O societate are urmatoarea situatie in conturi: - capital social suma de 200 lei - pierderi anii precedenti cand era platitoare de impozit pe venit suma de 53622 lei (contul 1171)...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Distribuire si plata dividende potrivit Legii 311990 In Legea societatilor nr. 31/1990 exista o prevedere legala prin care toate firmele pot distribui dividende interimare cu conditia ca in actul constitutiv sa existe o prevedere in...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Peleti paie. Cota tva Avand in vedere insa ca ele provin direct din paie de grau, materia prima care intra in utilajul ce doar ii compacteaza, sunt doar procese mecanice, nu exista alte tratari, nu se...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Nereceptionare facturi cazare in SPV La decontul depus de angajatul societatii pentru luna septembrie, au fost atasate 2 facturi de cazare (una de la persoana fizica - CNP si una de la persoana juridica - CUI),...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Casare matrite primite in custodie Societatea a primit in custodie 4 matrite pentru a putea produce piese conform contractelor. Au fost inregistrate in contul 8033. Contractul s-a incheiat iar firma care este...citeste mai mult

Una dintre situatiile destul de des intalnite in practica surprinde cazul unui operator economic ce a participat la licitatii publice, efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii catre entitati publice, cum ar fi spitale sau primarii, colecteaza TVA si impozitele aferente vanzarilor, fara ca beneficiarii acestor livrari de bunuri sau servicii sa le achite la scadenta.

In acest caz, operatorul economic din lipsa de lichiditati ramane dator catre bugetul statului si in acelasi timp, are de incasat sume de la beneficiari entitati publice. Conform actualelor proceduri fiscale, operatorul economic era considerat ca avand datorii la bugetul de stat si nu mai putea sa participe la alte licitatii publice, urmand a fi executat silit pentru debitele restante. Pe ansamblu, nu este corecta aceasta procedura, iar autoritatile modifica aceasta reglementare.

Astfel, acest contribuabil nu va mai fi considerat cu obligatii fiscale restante, mentionandu-se acest fapt in certificatul de atestare fiscala. Mai mult, sumele certe, lichide si exigibile datorate de aceste entitati publice devin urmaribile de catre ANAF.

Prin obligatii fiscale restante se intelege:
a) obligatii fiscale pentru care s-a implinit scadenta sau termenul de plata;
b) diferentele de obligatii fiscale principale si accesorii stabilite prin decizie de impunere chiar daca pentru acestea nu s-a implinit termenul de plata.

Nu sunt considerate obligatii fiscale restante:
a) obligatiile fiscale pentru care s-au acordat si sunt in derulare inlesniri la plata, potrivit legii, daca pentru acestea nu s-a implinit termenul de plata prevazut in actul de acordare a inlesnirii
b) obligatiile fiscale stabilite in acte administrative fiscale a caror executare este suspendata in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) obligatiile fiscale cu termene de plata viitoare stabilite in planul de reorganizare judiciara aprobat in conditiile legii.

Nu se considera ca un contribuabil inregistreaza obligatii fiscale restante in situatia in care suma obligatiilor fiscale inscrise in certificatul de atestare fiscala emis de organul fiscal, este mai mica sau egala cu suma de rambursat/restituit. in certificatul de atestare fiscala se face mentiune in acest sens.

In cazul in care debitorul are de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii publice, executarea silita se continua prin poprirea acestor sume ori de cate ori, ulterior comunicarii somatiei, se depune la organul fiscal un document eliberat de autoritatea sau institutia publica respectiva prin care se certifica ca sumele sunt certe, lichide si exigibile.

Din punctul de vedere al suspendarii executarii silite, cand un contribuabil de afla in aceasta procedura, se aduce ca si noutate posibilitatea acestuia sa solicite suspendarea executarii silite, cand prezinta organului fiscal o polita de asigurare a debitelor.

In cazul contestatiilor formulate impotriva actelor administrative fiscale prin care se stabilesc creante fiscale, inclusiv pe timpul solutionarii actiunii in contencios administrativ, executarea silita se suspenda sau nu incepe pentru obligatiile fiscale contestate daca debitorul depune la organul fiscal competent o scrisoare de garantie/polita de asigurare de garantie la nivelul obligatiilor fiscale contestate si neachitate la data depunerii garantiei.

Valabilitatea scrisorii de garantie/politei de asigurare de garantie trebuie sa fie de minimum 6 luni de la data emiterii.

In situatia in care pe perioada de valabilitate a scrisorii de garantie/politei de asigurare de garantie contestatia ori actiunea in contencios administrativ este respinsa, in totalitate sau in parte, organul fiscal executa garantia in ultima zi de valabilitate a acesteia daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) contribuabilul nu plateste obligatiile fiscale pentru care s-a respins contestatia sau actiunea in contencios administrativ;
b) contribuabilul nu depune o noua scrisoare de garantie/polita de asigurare de
garantie;
c) instanta judecatoreasca nu a dispus, prin hotarare executorie, suspendarea executarii actului administrativ fiscal potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

Scrisoarea de garantie/polita de asigurare de garantie ramane fara obiect in urmatoarele situatii:
a) contestatia a fost admisa, in totalitate, de organul de solutionare a contestatiei;
b) actul administrativ fiscal contestat a fost desfiintat, in totalitate, de catre organul de solutionare a contestatiei;
c) actiunea in contencios administrativ a fost admisa in totalitate;
d) instanta judecatoreasca admite, prin hotarare executorie, cererea contribuabilului/platitorului de suspendare a executarii actului administrativ fiscal potrivit Legii nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) daca pe perioada solutionarii contestatiei, in procedura administrativa sau in procedura de contencios administrativ, contribuabilul achita in totalitate obligatiile fiscale contestate.

In situatia in care contribuabilul achita partial obligatiile fiscale contestate acesta poate redimensiona garantia in mod corespunzator.

Pe toata perioada suspendarii executarii silite, creantele fiscale ce fac obiectul suspendarii nu se sting, cu exceptia situatiei in care debitorul opteaza pentru stingerea acestora.


Consultant fiscal,
Auditor financiar,
dr. Adrian Benta

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici