Actul normativ analizat astazi cuprinde reglementari diverse atat din domeniul procedurilor fiscale, cat si unele proceduri cu privire la calculul dobanzii BNR.
OG 17/2015 a aparut in Monitorul Oficial nr. 0540 din 20 iulie 2015. Consultati actul normativ aici!
Dintre reglementarile diverse, amintim faptul ca ordonanta abroga in forma oficiala obligatia vreunei persoane de a folosi stampila, in momentul in care acestea depun cereri, declaratii sau alte documente la autoritati.
Raportandu-ne la acest temei normativ, este timpul sa ne luam la revedere de la celebrul instrument de care nu ne puteam desparti si sa ii multumim pentru utilitatea avuta.
Desigur, ordonanta dispune numai asupra documentelor depuse la autoritati, astfel ca in viata de zi cu zi, posesorii de stampile le pot folosi sau pot renunta la utilizarea acestora, in functie de deciziile proprii.
Tot din perspectiva lucrurilor bine de stiut, amintim si faptul ca ordonanta scuteste la timbrarea certificatelor de atestare fiscala sau altor cereri depuse la autoritatea fiscala, pentru care ar fi fost necesara plata unei taxe de timbru.
Nu valoarea timbrului a fost impovaratoare, cat mai ales deplasarea in alte locatii pentru a le achizitiona.
Dintre modificarile de substanta, amintim modificarea Codului de procedura fiscala cu retratarea unor situatii de obligatii la buget, respectiv introducerea instrumentului de polita de asigurare ca element de suspendare a executarii silite.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Analiza financiara comparativa intreprinderea romaneasca in comparatie cu modelul nordamerican
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Una dintre situatiile destul de des intalnite in practica surprinde cazul unui operator economic ce a participat la licitatii publice, efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii catre entitati publice, cum ar fi spitale sau primarii, colecteaza TVA si impozitele aferente vanzarilor, fara ca beneficiarii acestor livrari de bunuri sau servicii sa le achite la scadenta.
In acest caz, operatorul economic din lipsa de lichiditati ramane dator catre bugetul statului si in acelasi timp, are de incasat sume de la beneficiari entitati publice. Conform actualelor proceduri fiscale, operatorul economic era considerat ca avand datorii la bugetul de stat si nu mai putea sa participe la alte licitatii publice, urmand a fi executat silit pentru debitele restante. Pe ansamblu, nu este corecta aceasta procedura, iar autoritatile modifica aceasta reglementare.
Astfel, acest contribuabil nu va mai fi considerat cu obligatii fiscale restante, mentionandu-se acest fapt in certificatul de atestare fiscala. Mai mult, sumele certe, lichide si exigibile datorate de aceste entitati publice devin urmaribile de catre ANAF.
Prin obligatii fiscale restante se intelege:
a) obligatii fiscale pentru care s-a implinit scadenta sau termenul de plata;
b) diferentele de obligatii fiscale principale si accesorii stabilite prin decizie de impunere chiar daca pentru acestea nu s-a implinit termenul de plata.
Nu sunt considerate obligatii fiscale restante:
a) obligatiile fiscale pentru care s-au acordat si sunt in derulare inlesniri la plata, potrivit legii, daca pentru acestea nu s-a implinit termenul de plata prevazut in actul de acordare a inlesnirii
b) obligatiile fiscale stabilite in acte administrative fiscale a caror executare este suspendata in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) obligatiile fiscale cu termene de plata viitoare stabilite in planul de reorganizare judiciara aprobat in conditiile legii.
Nu se considera ca un contribuabil inregistreaza obligatii fiscale restante in situatia in care suma obligatiilor fiscale inscrise in certificatul de atestare fiscala emis de organul fiscal, este mai mica sau egala cu suma de rambursat/restituit. in certificatul de atestare fiscala se face mentiune in acest sens.
In cazul in care debitorul are de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii publice, executarea silita se continua prin poprirea acestor sume ori de cate ori, ulterior comunicarii somatiei, se depune la organul fiscal un document eliberat de autoritatea sau institutia publica respectiva prin care se certifica ca sumele sunt certe, lichide si exigibile.
Din punctul de vedere al suspendarii executarii silite, cand un contribuabil de afla in aceasta procedura, se aduce ca si noutate posibilitatea acestuia sa solicite suspendarea executarii silite, cand prezinta organului fiscal o polita de asigurare a debitelor.
In cazul contestatiilor formulate impotriva actelor administrative fiscale prin care se stabilesc creante fiscale, inclusiv pe timpul solutionarii actiunii in contencios administrativ, executarea silita se suspenda sau nu incepe pentru obligatiile fiscale contestate daca debitorul depune la organul fiscal competent o scrisoare de garantie/polita de asigurare de garantie la nivelul obligatiilor fiscale contestate si neachitate la data depunerii garantiei.
Valabilitatea scrisorii de garantie/politei de asigurare de garantie trebuie sa fie de minimum 6 luni de la data emiterii.
In situatia in care pe perioada de valabilitate a scrisorii de garantie/politei de asigurare de garantie contestatia ori actiunea in contencios administrativ este respinsa, in totalitate sau in parte, organul fiscal executa garantia in ultima zi de valabilitate a acesteia daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) contribuabilul nu plateste obligatiile fiscale pentru care s-a respins contestatia sau actiunea in contencios administrativ;
b) contribuabilul nu depune o noua scrisoare de garantie/polita de asigurare de
garantie;
c) instanta judecatoreasca nu a dispus, prin hotarare executorie, suspendarea executarii actului administrativ fiscal potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
Scrisoarea de garantie/polita de asigurare de garantie ramane fara obiect in urmatoarele situatii:
a) contestatia a fost admisa, in totalitate, de organul de solutionare a contestatiei;
b) actul administrativ fiscal contestat a fost desfiintat, in totalitate, de catre organul de solutionare a contestatiei;
c) actiunea in contencios administrativ a fost admisa in totalitate;
d) instanta judecatoreasca admite, prin hotarare executorie, cererea contribuabilului/platitorului de suspendare a executarii actului administrativ fiscal potrivit Legii nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) daca pe perioada solutionarii contestatiei, in procedura administrativa sau in procedura de contencios administrativ, contribuabilul achita in totalitate obligatiile fiscale contestate.
In situatia in care contribuabilul achita partial obligatiile fiscale contestate acesta poate redimensiona garantia in mod corespunzator.
Pe toata perioada suspendarii executarii silite, creantele fiscale ce fac obiectul suspendarii nu se sting, cu exceptia situatiei in care debitorul opteaza pentru stingerea acestora.
Consultant fiscal,
Auditor financiar,
dr. Adrian Benta
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Ce consideram obligatii fiscale restante? Noutati fiscale si OG 17/2015Bon fiscal de combustibil NU trebuie sa fie stampilat pentru a fi inregistrat in contabilitateLegea 169/2019: MODIFICARI legislative privind aplicarea STAMPILEIAviz de insotire a marfii: ce reprezinta, cand este necesar si cum se poate intocmi documentulUn studiu de caz privind obligatia de a utiliza stampila de catre persoane fizice si juridiceUltimele articole
OG 17/2015 a stabilit noile termene pentru casele de marcat electronice din 2016Articole similare
Guvernul a aprobat esalonarea datoriilor restante de la declansarea starii de urgenta si a prelungit termenele pentru executari si accesoriiNoile plafoane privind infiintarea popririi (OPANAF nr. 2098/2019)Declararea marfurilor la autoritatea vamala se poate face electronic, prin formulare simplificateNoutati Legislatie Fiscala 01 - 05 decembrie 2008Firme care incaseaza vouchere de vacanta. Este obligatorie utilizarea sistemului E-Factura?Ultimele articole
Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFBonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineascaAccize mai mari din 2025! Ultimele reglementari si noutati pentru anul acestaCe modificari adopta Finantele in domeniul accizelor pentru combaterea evaziunii fiscaleLista contribuabililor bun-platnici a fost publicata pe portalul ANAFArticole similare
Modificari 2012 privind suspendarea executarii silite si SCRISOAREA DE GARANTIE bancaraNou! Modificari si completari aduse Codului de Procedura FiscalaNoile modificari aprobate pentru Codul fiscal 2016HG 19/2021 prevede normele metodologice pentru noua amanare a platii ratelor. Solicitarile pot fi trimise cel mai tarziu la data de 15 martie 2021Legea nr. 455/2001 privind semnatura electronica a fost republicataUltimele articole
Ratele bancare pot fi suspendate. Normele de aplicare, publicate in Monitorul Oficial(HG 270/2020)Inceperea executarii silite pentru obligatii fiscale contestateRaspuns ANAF privind scrisoare de garantie si suspendarea executarii siliteScrisoare de garantie sau polita de asigurare de garantie. Cand ramane actul fara obiect?Executare silita a creantelor. Cum poate fi ridicata poprirea?Articole similare
Stabilirea venitului net din activitati independente. Documentar fiscalNoile modificari din Codul de procedura fiscalaRaspuns ANAF privind scrisoare de garantie si suspendarea executarii siliteNoutati Legislatie Fiscala 22 - 26 iunie 2009Titlul VIII -accize si alte taxe- din Normele Codului Fiscal va fi modificat de Finante (Proiect de Hotarare)Ultimele articole
Cheltuieli nedeductibile: ce conditii indeplinesc si lista cheltuielilor care fac parte din aceasta categorieIncepand cu 1 februarie 2022 rambursarea TVA cu control ulterior va fi permanentizataModificari MAJORE in legislatie privind Asociatiile de proprietari. Tu stii cum sa aplici regulile contabile si fiscale?Livrare intracomunitara de bunuri. Documente justificative pentru aplicarea scutiriiOrdinul 2148/2020: Noi prevederi in cazul livrarilor intracomunitare si transportului international. Scutiri de TVAArticole similare
Iata cum depuneti contestatia la ANAF anul acesta!Calugareanu: ANAF finalizeaza pana la sfarsitul lui martie un proiect privind rambursarea de TVAReminder ANAF: A fost aprobat noul model al formularului 112 care se aplica pentru veniturile aferente lunii august 2022Declaratii si plati cu termen la 27 martie. Util pentru a nu plati amenzi luna aceasta!Certificatul de atestare fiscala in 2020: Procedura de eliberare a certificatului, MODIFICATAUltimele articole
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025Amanet. ANAF incepe verificari ample la casele de amanet. Peste 3.700 de firme sunt in vizorSAF-T si D406 in 2025. Ce verificari trebuie sa faceti inainte sa raportati in SAF-TNotificarea 800. Cand apare obligatia in relatia cu e-Factura + completarea corecta a formularuluiFacturi lipsa din RO e-Factura. Ce sa faci daca nu ajung la timpSfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA