Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Plata contravaloare servicii catre nerezident. Impozit pe venit

20-Dec-2012
9206
Vom analiza astazi cazul unei societati din Romania care a platit in anul 2012 catre un nerezident din Franta contravaloarea unor servicii de management. La momentul platii venitului catre un
nerezident din Franta, societatea platitoare din Romania nu a retinut impozit 16%, cu

toate ca nu exista Certificat de rezidenta valabil la data platii. Certificatul de rezidenta valabil pentru anul 2012 a fost obtinut ulterior platii.

Vom stabili astfel daca certificatul de rezidenta transmis electronic fara data, semnatura, stampila
reprezinta document justificativ pentru aplicarea prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri.

Totodata, vom vedea ce obligatii de declarare si plata privind impozitul pe venitul nerezidentului mai are societatea din Romania dupa obtinerea certificatului.

Solutia consultantului:

Serviciile sunt supuse impozitului pe veniturile nerezidentilor in baza art 155 alin. (1) lit k din Codul fiscal . In absenta unui Certificat de rezidenta fiscala de la partenerul francez se retine la sursa impozit pe veniturile nerezidentilor in procent de 16%.

Daca beneficiarul de venit va transmite un certificat de rezidenta fiscala valabil la momentul efectuarii platilor catre nerezidenti, atunci nu se mai retine impozit pe veniturile nerezidentilor, aplicandu-se prevederile Conventiei de evitare a dublei impuneri intre Romania si Franta. Aceasta posibilitate este prevazuta si la art. 118 din Codul fiscal , insa punerea in aplicare se justifica obligatoriu prin Certificatul de rezidenta fiscala al societatii din Franta.

Intre Romania si Franta exista o Conventie de evitare a dublei impuneri aprobata prin Decretul 240/1974. Conform acestei conventii, veniturile din consultanta si management nu au regim special de impozitare astfel incat sunt aplicabile prevederile de la art. 22 din Conventie ce stabileste ca veniturile reglementate expres de conventie sunt impozitate numai in statul in care contractorul a realizat venitul, adica numai in Franta.

Potrivit art. 118 alin. (2) din Codul fiscal , certificatul de rezidenta fiscala este valabil de la data eliberarii, in anul eliberarii si in urmatoarele 60 de zile calendaristice din anul urmator.

La pct 13 din normele de aplicare pentru art. 118 alin. (2) din Codul fiscal se prevede ca:

"13. (1) Nerezidentul beneficiar al veniturilor din Romania trebuie sa justifice in Romania dreptul de a beneficia de prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri, incheiata intre Romania si statul sau de rezidenta, prin prezentarea certificatului de rezidenta fiscala eliberat de autoritatea fiscala din statul respectiv. Pentru dovedirea rezidentei se poate prezenta si un alt document eliberat de catre o alta autoritate decat cea fiscala, care are atributii in domeniul certificarii rezidentei
conform legislatiei interne a acelui stat.

(2) Nerezidentii care sunt beneficiarii veniturilor din Romania vor depune la platitorul de venit originalul sau copia certificatului de rezidenta fiscala ori documentul mentionat la alin. (1), tradus si legalizat de organul autorizat din Romania".

De asemenea conform dispozitiilor de la pct. 13 alin. (6) -( 8) din normele metodologice de aplicare a art. 118 din Codul fiscal:

(6) In certificatul de rezidenta fiscala sau in documentul prevazut la alin. (1), prezentat de nerezidentii care au obtinut venituri din Romania, trebuie sa se ateste ca acestia au fost rezidenti in statele cu care Romania are incheiate conventii de evitare a dublei impuneri, in anul/perioada obtinerii veniturilor sau in anul/perioada pentru care a fost emis certificatul de rezidenta fiscala ori documentul prevazut la alin. (1).

(7) Platitorul de venit este raspunzator pentru primirea in termenul stabilit a originalului sau a copiei certificatului de rezidenta fiscala ori a documentului prevazut la alin. (1) si pentru aplicarea prevederilor din conventiile de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu diverse state.

(8) Forma si continutul certificatului de rezidenta fiscala sau ale documentului prevazut la alin. (1) pentru nerezidenti sunt cele emise de autoritatea din statul de rezidenta al beneficiarului venitului. Certificatul de rezidenta fiscala sau documentul prevazut la alin. (1) trebuie sa cuprinda, in principal, elemente de identificare a nerezidentului, precum si a autoritatii care a emis certificatul de rezidenta fiscala sau documentul prevazut la alin. (1), de exemplu: numele, denumirea, adresa, codul de identificare fiscala, mentiunea ca este rezident fiscal in statul emitent, precum si
data emiterii certificatului sau a documentului."

Prin urmare, certificatul de rezidenta fiscala trebuie prezentat in original platitorului de venit sau un document echivalent tradus si legalizat in Romania.

In concluzie, daca certificatul de rezidenta fiscala este valabil la data platii nu se retine impozit. In cazul in care la data plati nu exista un cerificat de rezidenta fiscala valabil, se retine la sursa impozit pe veniturile nerezidentilor in procent de 16% asupra venitului realizat de nerezident si se plateste acestuia diferenta conform art. 116 lit. d) din Codul fiscal.

Societatea mai are posibilitatea sa plateasca impozitul de 16% fara a retine la sursa acest impozit prin procedeul sutei marite, achitand asadar integral factura furnizorului, insa in aceste conditii cheltuiala cu impozitul calculat va fi o cheltuiala nedeductibila la calculul impozitului pe profit, conform art. 21 alin. (4) lit. a) Codul fiscal.

Impozitul pe veniturile nerezidentilor se calculeaza la cursul valutar comunicat de BNR valabil la data efectuarii platii. Acest impozit se declara in Declaratia 100 la bugetul de stat pana la data de 25 a lunii urmatoare retinerii, achitandu-se pana la aceeasi data bugetului de stat. De asemenea platitorul de venit are obligatia de a depune pana in ultima zi a lunii februarie a anului urmator, formularul “Declaratie informativa privind impozitul retinut si platit pentru veniturile cu regim de retinere la sursa/venituri scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti".

Daca nu se retine si nu se plateste impozitul datorat la termenul de scadenta a obligatiei de plata, se datoreaza dupa acest termen dobanzi si penalitati de intarziere, conform art.119 din Codul de procedura fiscala.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici