Intr-un context economic global tot mai complex, prevenirea si combaterea spalarii banilor a devenit o prioritate pentru institutiile financiare, profesionistii implicati in tranzactii comerciale, dar si pentru autoritatile statului. Romania a transpus in legislatia nationala directivele europene in domeniu, prin Legea nr. 129/2019, care stabileste masuri clare si ferme pentru protejarea integritatii sistemului financiar.
Aceasta procedura are rolul de a ghida entitatile raportoare in aplicarea corespunzatoare a obligatiilor legale privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului. In continuare sunt prezentate principalele concepte, obligatii de raportare, precum si masurile necesare pentru identificarea clientelei si a beneficiarilor reali, conform reglementarilor in vigoare.
Scopul procedurii de spalare a banilor
Scopul acestei proceduri este:
- Determinarea obligatiilor de raportare;
- Identificarea masurilor de cunoastere a clientelei;
- Raportarea si arhivarea documentelor.
Legislatie in vigoare
Procedura se aplica la identificarea obligatiilor introduse de Legea nr. 129/2019 privind spalarea banilor si aplicarea corespunzatoare a prevederilor acestei legi.
Legea nr. 129/2019 privind spalarea banilor

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulPlati efectuate de catre administrator cu cardul societatii Factura este pe societate deci nu mai am treaba cu contul 542.citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulInchirierea bunurilor imobiliare. Neplatitor de tva O firma care are obiectul de activitate inchirierea bunurilor imobiliare are in prioprietate si locuri de parcare si boxe pe care doreste sa le dea spre inchiriere. In acest...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulInregistrare in contabilitate factura de transport aferenta import de bunuri SRL din Romania platitor de TVA face import de marfuri din Turcia, cu livrare din Turcia in Romania valoare 111.775,55 euro in data de 25.08.2025, curs vamal pentru luna de...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulRemuneratie pentru cesiunea drepturilor de autor aferente unei aplicatii software Exista posibilitatea mai avantajoasa de a scoate banii din firma (in loc de dividende) sub forma unui contract de venituri din drepturi de autor cu o persoana fizica (din crearea...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulAdministrator in mai multe microintreprinderi Va rog sa imi clarificati daca nu se poate numi un administrator pentru mai multe microintreprinderi (in una nu detine parti sociale, in una detine 5% si in una 100%). Va...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
Ordinul OPCSB 102/2020 privind aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative pentru entitatile raportoare supravegheate si controlate de Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor
Definitii utile in cadrul aplicarii Procedurii de spalare a banilor
Prin spalarea banilor se intelege:
schimbarea sau transferul de bunuri, cunoscand ca provin din savarsirea de infractiuni, in scopul ascunderii sau al disimularii originii ilicite a acestor bunuri ori in scopul de a ajuta persoana care a savarsit infractiunea din care provin bunurile sa se sustraga de la urmarire, judecata sau executarea pedepsei;
ascunderea ori disimularea adevaratei naturi, a provenientei, a situarii, a dispozitiei, a circulatiei sau a proprietatii bunurilor ori a drepturilor asupra acestora, cunoscand ca bunurile provin din savarsirea de infractiuni;
dobandirea, detinerea sau folosirea de bunuri de catre o alta persoana decat subiectul activ al infractiunii din care provin bunurile, cunoscand ca acestea provin din savarsirea de infractiuni.
relatie de afaceri reprezinta relatia profesionala legata de activitatile prestate de entitatile raportoare si despre care, la momentul stabilirii contactului, se considera a fi de o anumita durata;
tranzactie ocazionala este tranzactia desfasurata in afara unei relatii de afaceri,
furnizori de servicii pentru societati si alte entitati sau constructii juridice sunt persoane fizice sau juridice ce presteaza cu titlu profesional oricare dintre urmatoarele servicii pentru terti:
1. constituie societati sau alte persoane juridice;
2. exercita functia de director ori administrator al unei societati sau are calitatea de asociat al unei societati de persoane sau al unei asocieri in participatie ori o calitate similara in cadrul altor persoane juridice sau intermediaza ca o alta persoana sa exercite aceste functii ori calitati;
3. furnizeaza un sediu social, un domiciliu ales sau orice alt serviciu legat de o societate sau orice alta persoana juridica ori constructie juridica similara;
4. exercita calitatea de fiduciar intr-o fiducie sau intr-o constructie similara acesteia sau intermediaza ca o alta persoana sa exercite aceasta calitate;
5. actioneaza sau intermediaza ca o alta persoana sa actioneze ca actionar pentru o persoana juridica, alta decat o societate ale carei actiuni sunt tranzactionate pe o piata reglementata care este supusa unor cerinte de publicitate in conformitate cu legislatia Uniunii Europene sau cu standarde fixate la nivel international;
- servicii de jocuri de noroc inseamna orice serviciu care presupune o miza cu valoare monetara in jocuri de noroc, inclusiv in cele cu un element de abilitate, cum ar fi loteriile, jocurile de cazinou, jocurile de poker si pariurile, furnizate intr-un sediu fizic sau prin orice fel de mijloace la distanta, pe cale electronica sau cu ajutorul oricarui alt tip de tehnologii care faciliteaza comunicarea si la solicitarea individuala a destinatarului serviciilor;
- client/clientela inseamna orice persoana fizica, juridica sau entitate fara personalitate juridica cu care entitatile raportoare desfasoara relatii de afaceri ori cu care desfasoara alte operatiuni cu caracter permanent sau ocazional. Se considera client al unei entitati raportoare orice persoana cu care, in desfasurarea activitatilor sale, entitatea raportoare a negociat o tranzactie, chiar daca respectiva tranzactie nu s-a finalizat, precum si orice persoana care beneficiaza sau a beneficiat, in trecut, de serviciile unei entitati raportoare;
- persoane expuse public sunt persoanele fizice care exercita sau au exercitat functii publice importante.
Prin functii publice importante se intelege:
a) sefi de stat, sefi de guvern, ministri si ministri adjuncti sau secretari de stat;
b) membri ai Parlamentului sau ai unor organe legislative centrale similare;
c) membri ai organelor de conducere ale partidelor politice;
d) membri ai curtilor supreme, ai curtilor constitutionale sau ai altor instante judecatoresti de nivel inalt ale caror hotarari nu pot fi atacate decat prin cai extraordinare de atac;
e) membri ai organelor de conducere din cadrul curtilor de conturi sau membrii organelor de conducere din cadrul consiliilor bancilor centrale;
f) ambasadori, insarcinati cu afaceri si ofiteri superiori in fortele armate;
g) membrii consiliilor de administratie si ai consiliilor de supraveghere si persoanele care detin functii de conducere ale regiilor autonome, ale societatilor cu capital majoritar de stat si ale companiilor nationale;
h) directori, directori adjuncti si membri ai consiliului de administratie sau membrii organelor de conducere din cadrul unei organizatii internationale.
Prin Beneficiar real se intelege orice persoana fizica ce detine sau controleaza in cele din urma clientul si/sau persoana fizica in numele caruia/careia se realizeaza o tranzactie, o operatiune sau o activitate.
- beneficiar real:
a) in cazul societatilor prevazute in Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare:
1. persoana sau persoanele fizice care detin ori controleaza in cele din urma o persoana juridica prin exercitarea dreptului de proprietate, in mod direct sau indirect, asupra unui numar de actiuni sau de drepturi de vot suficient de mare pentru a-i asigura controlul ori prin participatia in capitalurile proprii ale persoanei juridice sau prin exercitarea controlului prin alte mijloace, persoana juridica detinuta sau controlata nefiind o persoana juridica inregistrata la registrul comertului ale carei actiuni sunt tranzactionate pe o piata reglementata si care este supusa unor cerinte de publicitate in acord cu cele reglementate de legislatia Uniunii Europene ori cu standarde fixate la nivel international. Acest criteriu este considerat a fi indeplinit in cazul detinerii a cel putin 25% din actiuni plus o actiune sau participatia in capitalurile proprii ale persoanei juridice intr-un procent de peste 25%;
2. persoana sau persoanele fizice ce asigura conducerea persoanei juridice, in cazul in care, dupa epuizarea tuturor mijloacelor posibile si cu conditia sa nu existe motive de suspiciune, nu se identifica nicio persoana fizica in conformitate cu pct. 1 ori in cazul in care exista orice indoiala ca persoana identificata este beneficiarul real, caz in care entitatea raportoare este obligata sa pastreze si evidenta masurilor aplicate in scopul identificarii beneficiarului real in conformitate cu pct. 1 si prezentul punct;
b) in cazul fiduciilor:
1. constituitorul/constituitorii;
2. fiduciarul/fiduciarii;
3. protectorul/protectorii, daca exista;
4. beneficiarii sau, in cazul in care persoanele care beneficiaza de constructia juridica sau entitatea juridica nu au fost inca identificate, categoria de persoane in al caror interes principal se constituie sau functioneaza constructia juridica sau entitatea juridica;
5. oricare alta persoana fizica ce exercita controlul in ultima instanta asupra fiduciei prin exercitarea directa sau indirecta a dreptului de proprietate sau prin alte mijloace;
c) in cazul altor persoane juridice si al entitatilor care administreaza si distribuie fonduri:
1. persoana fizica beneficiara a cel putin 25% din bunurile, respectiv partile sociale sau actiunile unei persoane juridice sau ale unei entitati fara personalitate juridica, in cazul in care viitorii beneficiari au fost deja identificati;
2. grupul de persoane in al caror interes principal se constituie ori functioneaza o persoana juridica sau entitate fara personalitate juridica, in cazul in care persoanele fizice care beneficiaza de persoana juridica sau de entitatea juridica nu au fost inca identificate;
3. persoana sau persoanele fizice care exercita controlul asupra a cel putin 25% din bunurile unei persoane juridice sau entitati fara personalitate juridica, inclusiv prin exercitarea puterii de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor organelor de administratie, conducere sau supraveghere.
Cum se face identificarea clientilor, dar si alte informatii importante, vezi AICI»