Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

[PROCEDURA SPALAREA BANILOR] Prevenirea si Combaterea Spalarii Banilor

10-Oct-2025
170
[PROCEDURA SPALAREA BANILOR] Prevenirea si Combaterea Spalarii Banilor
Cuprins

Intr-un context economic global tot mai complex, prevenirea si combaterea spalarii banilor a devenit o prioritate pentru institutiile financiare, profesionistii implicati in tranzactii comerciale, dar si pentru autoritatile statului. Romania a transpus in legislatia nationala directivele europene in domeniu, prin Legea nr. 129/2019, care stabileste masuri clare si ferme pentru protejarea integritatii sistemului financiar.

Aceasta procedura are rolul de a ghida entitatile raportoare in aplicarea corespunzatoare a obligatiilor legale privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului. In continuare sunt prezentate principalele concepte, obligatii de raportare, precum si masurile necesare pentru identificarea clientelei si a beneficiarilor reali, conform reglementarilor in vigoare.

Scopul procedurii de spalare a banilor

Scopul acestei proceduri este:

  • Determinarea obligatiilor de raportare;
  • Identificarea masurilor de cunoastere a clientelei;
  • Raportarea si arhivarea documentelor.

Legislatie in vigoare

Procedura se aplica la identificarea obligatiilor introduse de Legea nr. 129/2019 privind spalarea banilor si aplicarea corespunzatoare a prevederilor acestei legi.

Legea nr. 129/2019 privind spalarea banilor



Ordinul OPCSB 102/2020 privind aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative pentru entitatile raportoare supravegheate si controlate de Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor

Definitii utile in cadrul aplicarii Procedurii de spalare a banilor

Prin spalarea banilor se intelege:

schimbarea sau transferul de bunuri, cunoscand ca provin din savarsirea de infractiuni, in scopul ascunderii sau al disimularii originii ilicite a acestor bunuri ori in scopul de a ajuta persoana care a savarsit infractiunea din care provin bunurile sa se sustraga de la urmarire, judecata sau executarea pedepsei;

ascunderea ori disimularea adevaratei naturi, a provenientei, a situarii, a dispozitiei, a circulatiei sau a proprietatii bunurilor ori a drepturilor asupra acestora, cunoscand ca bunurile provin din savarsirea de infractiuni;

dobandirea, detinerea sau folosirea de bunuri de catre o alta persoana decat subiectul activ al infractiunii din care provin bunurile, cunoscand ca acestea provin din savarsirea de infractiuni.

relatie de afaceri reprezinta relatia profesionala legata de activitatile prestate de entitatile raportoare si despre care, la momentul stabilirii contactului, se considera a fi de o anumita durata;

tranzactie ocazionala este tranzactia desfasurata in afara unei relatii de afaceri,

furnizori de servicii pentru societati si alte entitati sau constructii juridice sunt persoane fizice sau juridice ce presteaza cu titlu profesional oricare dintre urmatoarele servicii pentru terti:

1. constituie societati sau alte persoane juridice;

2. exercita functia de director ori administrator al unei societati sau are calitatea de asociat al unei societati de persoane sau al unei asocieri in participatie ori o calitate similara in cadrul altor persoane juridice sau intermediaza ca o alta persoana sa exercite aceste functii ori calitati;

3. furnizeaza un sediu social, un domiciliu ales sau orice alt serviciu legat de o societate sau orice alta persoana juridica ori constructie juridica similara;

4. exercita calitatea de fiduciar intr-o fiducie sau intr-o constructie similara acesteia sau intermediaza ca o alta persoana sa exercite aceasta calitate;

5. actioneaza sau intermediaza ca o alta persoana sa actioneze ca actionar pentru o persoana juridica, alta decat o societate ale carei actiuni sunt tranzactionate pe o piata reglementata care este supusa unor cerinte de publicitate in conformitate cu legislatia Uniunii Europene sau cu standarde fixate la nivel international;

- servicii de jocuri de noroc inseamna orice serviciu care presupune o miza cu valoare monetara in jocuri de noroc, inclusiv in cele cu un element de abilitate, cum ar fi loteriile, jocurile de cazinou, jocurile de poker si pariurile, furnizate intr-un sediu fizic sau prin orice fel de mijloace la distanta, pe cale electronica sau cu ajutorul oricarui alt tip de tehnologii care faciliteaza comunicarea si la solicitarea individuala a destinatarului serviciilor;

- client/clientela inseamna orice persoana fizica, juridica sau entitate fara personalitate juridica cu care entitatile raportoare desfasoara relatii de afaceri ori cu care desfasoara alte operatiuni cu caracter permanent sau ocazional. Se considera client al unei entitati raportoare orice persoana cu care, in desfasurarea activitatilor sale, entitatea raportoare a negociat o tranzactie, chiar daca respectiva tranzactie nu s-a finalizat, precum si orice persoana care beneficiaza sau a beneficiat, in trecut, de serviciile unei entitati raportoare;

- persoane expuse public sunt persoanele fizice care exercita sau au exercitat functii publice importante.

Prin functii publice importante se intelege:

a) sefi de stat, sefi de guvern, ministri si ministri adjuncti sau secretari de stat;

b) membri ai Parlamentului sau ai unor organe legislative centrale similare;

c) membri ai organelor de conducere ale partidelor politice;

d) membri ai curtilor supreme, ai curtilor constitutionale sau ai altor instante judecatoresti de nivel inalt ale caror hotarari nu pot fi atacate decat prin cai extraordinare de atac;

e) membri ai organelor de conducere din cadrul curtilor de conturi sau membrii organelor de conducere din cadrul consiliilor bancilor centrale;

f) ambasadori, insarcinati cu afaceri si ofiteri superiori in fortele armate;

g) membrii consiliilor de administratie si ai consiliilor de supraveghere si persoanele care detin functii de conducere ale regiilor autonome, ale societatilor cu capital majoritar de stat si ale companiilor nationale;

h) directori, directori adjuncti si membri ai consiliului de administratie sau membrii organelor de conducere din cadrul unei organizatii internationale.

Prin Beneficiar real se intelege orice persoana fizica ce detine sau controleaza in cele din urma clientul si/sau persoana fizica in numele caruia/careia se realizeaza o tranzactie, o operatiune sau o activitate.

- beneficiar real:

a) in cazul societatilor prevazute in Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare:

1. persoana sau persoanele fizice care detin ori controleaza in cele din urma o persoana juridica prin exercitarea dreptului de proprietate, in mod direct sau indirect, asupra unui numar de actiuni sau de drepturi de vot suficient de mare pentru a-i asigura controlul ori prin participatia in capitalurile proprii ale persoanei juridice sau prin exercitarea controlului prin alte mijloace, persoana juridica detinuta sau controlata nefiind o persoana juridica inregistrata la registrul comertului ale carei actiuni sunt tranzactionate pe o piata reglementata si care este supusa unor cerinte de publicitate in acord cu cele reglementate de legislatia Uniunii Europene ori cu standarde fixate la nivel international. Acest criteriu este considerat a fi indeplinit in cazul detinerii a cel putin 25% din actiuni plus o actiune sau participatia in capitalurile proprii ale persoanei juridice intr-un procent de peste 25%;

2. persoana sau persoanele fizice ce asigura conducerea persoanei juridice, in cazul in care, dupa epuizarea tuturor mijloacelor posibile si cu conditia sa nu existe motive de suspiciune, nu se identifica nicio persoana fizica in conformitate cu pct. 1 ori in cazul in care exista orice indoiala ca persoana identificata este beneficiarul real, caz in care entitatea raportoare este obligata sa pastreze si evidenta masurilor aplicate in scopul identificarii beneficiarului real in conformitate cu pct. 1 si prezentul punct;

b) in cazul fiduciilor:

1. constituitorul/constituitorii;

2. fiduciarul/fiduciarii;

3. protectorul/protectorii, daca exista;

4. beneficiarii sau, in cazul in care persoanele care beneficiaza de constructia juridica sau entitatea juridica nu au fost inca identificate, categoria de persoane in al caror interes principal se constituie sau functioneaza constructia juridica sau entitatea juridica;

5. oricare alta persoana fizica ce exercita controlul in ultima instanta asupra fiduciei prin exercitarea directa sau indirecta a dreptului de proprietate sau prin alte mijloace;

c) in cazul altor persoane juridice si al entitatilor care administreaza si distribuie fonduri:

1. persoana fizica beneficiara a cel putin 25% din bunurile, respectiv partile sociale sau actiunile unei persoane juridice sau ale unei entitati fara personalitate juridica, in cazul in care viitorii beneficiari au fost deja identificati;

2. grupul de persoane in al caror interes principal se constituie ori functioneaza o persoana juridica sau entitate fara personalitate juridica, in cazul in care persoanele fizice care beneficiaza de persoana juridica sau de entitatea juridica nu au fost inca identificate;

3. persoana sau persoanele fizice care exercita controlul asupra a cel putin 25% din bunurile unei persoane juridice sau entitati fara personalitate juridica, inclusiv prin exercitarea puterii de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor organelor de administratie, conducere sau supraveghere.

Cum se face identificarea clientilor, dar si alte informatii importante, vezi AICI»

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Tichete cadou de Craciun. Se mai calculeaza impozit si CASS daca suma de 300 lei este neimpozabila?

    • Firmele au posibilitatea de a oferi salariatilor diverse beneficii extrasalariale cu ocazia sarbatorilor de iarna. Una dintre formele frecvent utilizate este acordarea tichetelor cadou, ca gest de apreciere si motivare a angajatilor. Legislatia fiscala prevede anumite conditii si limite pentru ca aceste beneficii sa fie scutite de taxe. In cele ce urmeaza, prezentam cadrul legal si aspectele fiscale legate de acordarea tichetelor cadou de Craciun. Cu ocazia Craciunului pot fi acordate tichete de...» citeste mai departe aici

  • SAF-T si D406 in 2025. Ce verificari trebuie sa faceti inainte sa raportati in SAF-T

    • Una dintre obligatiile majore de raportare fiscala pentru contribuabili este depunerea fisierului SAF-T (Declaratia informativa D406). Aceasta raportare implica transmiterea detaliata a datelor contabile si fiscale intr-un format standardizat XML, conform legislatiei in vigoare. Pentru a evita erori, rectificative si notificari din partea ANAF, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie deosebita validarii tehnice si corelarii corecte a informatiilor intre balanta, jurnale, parteneri si...» citeste mai departe aici

  • Amanet. ANAF incepe verificari ample la casele de amanet. Peste 3.700 de firme sunt in vizor

    • ANAF a demarat o ampla actiune de control fiscal la nivel national, vizand peste 3.700 de case de amanet si punctele lor de lucru. Verificarile vin in urma unor analize de risc care au evidentiat discrepante intre declaratiile firmelor si averile reale ale asociatilor. Scopul actiunii este cresterea conformarii fiscale voluntare si combaterea evaziunii intr-un sector cu fluxuri financiare mari.» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli deductibile. Ce cheltuieli pot fi deductibile pentru un PFI in 2025

    • Persoanele care detin un PFI (Persoana Fizica Independenta) se confrunta frecvent cu intrebari legate de ce cheltuieli pot fi deduse legal din veniturile obtinute. Pentru a evita probleme fiscale si a optimiza corect venitul impozabil, este esential sa inteleaga clar ce spune legislatia. Articolul 68 din Codul Fiscal reglementeaza in detaliu conditiile si limitele deducerii cheltuielilor. In continuare, vom vedea ce prevede legea pentru anul fiscal 2025.» citeste mai departe aici

  • [PROCEDURA SPALAREA BANILOR] Prevenirea si Combaterea Spalarii Banilor

    • Intr-un context economic global tot mai complex, prevenirea si combaterea spalarii banilor a devenit o prioritate pentru institutiile financiare, profesionistii implicati in tranzactii comerciale, dar si pentru autoritatile statului. Romania a transpus in legislatia nationala directivele europene in domeniu, prin Legea nr. 129/2019, care stabileste masuri clare si ferme pentru protejarea integritatii sistemului financiar. Aceasta procedura are rolul de a ghida entitatile raportoare in aplicarea...» citeste mai departe aici

  • Cum sa iti conectezi telefonul la televizor? 6 sfaturi utile

    • Ai vrut vreodata sa vizionezi filme, videoclipuri sau sa expui fotografii de pe telefonul tau pe un ecran mare? Conectarea telefonului la televizor poate transforma serile tale de divertisment! Fie ca vrei sa te relaxezi cu un film bun sau sa joci un joc pe un ecran imens, exista mai multe modalitati prin care iti poti conecta smartphone-ul la televizor. Afla cele 6 metode simple si rapide pentru a obtine o experienta de vizionare perfecta! 1. AirPlay – Transmite rapid de pe iPhone pe...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016