Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Refacturare costuri. Inregistram obligatoriu in D390?

01-Apr-2013
15922
Vom analiza astazi cazul unei societati din Romania, inregistrata in scopuri de TVA si in Registrul Operatorilor Intracomunitari, care refactureaza unei societati inregistrate in scopuri de TVA din alt stat membru UE servicii de transport si de cazare. Serviciile de transport sunt refacturate cu cota de TVA 0, iar serviciile de cazare cu cota TVA 9%.

Vom stabili daca s-a procedat corect, urmand sa stabilim si unde se inregistreaza aceste livrari in decontul de TVA si daca este obligatorie inregistrarea in declaratia de livrari intracomunitare (D390).

Solutia consultantului:

In ceea ce priveste refacturarea cheltuielilor efectuate, trebuie sa aveti in vedere prevederile cuprinse la punctul 19 alin. (4) din normele metodologice de aplicare ale articolului 137 alin. (1) din Codul fiscal . Astfel, in cazul refacturarii de cheltuieli efectuate pentru alta persoana pentru care firma dvs. primeste facturi pe numele sau pentru prestari de servicii efectuate in beneficiul partenerului extern, trebuie aplicata structura de comisionar reglementata la pct. 6 alin. (3) si (4) si la pct. 7 alin. (2) din normele metodologice. In situatia prezentata, firma dvs. dobandeste calitatea de cumparator revanzator al serviciilor respective. In aceasta calitate, firma dvs. isi poate exercita dreptul de deducere a TVA inscrisa in facturile primite de la diversi furnizori de bunuri si prestatori de servicii numai daca agentia de turism nu a aplicat regimul special. Dreptul de deducere a TVA poate fi exercitat numai in situatia in care agentia de turism care a emis factura, a aplicat regimul normal de taxare.

Pentru refacturarea serviciilor trebuie sa aveti in vedere faptul ca serviciile de cazare, alimentatie publica si transport de calatori se incadreaza la exceptiile de la regula generala de taxare reglementata prin art. 133 alin. (2) din Codul fiscal conform caruia locul prestarii este considerat a fi locul unde este stabilit beneficiarul serviciilor respective.


De exemplu, serviciile de cazare se incadreaza in exceptia de la regula generala asa cum este reglementata prin articolul 133 alineatul 4 litera a) conform caruia locul prestarii acestor servicii se considera locul unde este situat bunul imobil: "(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) si (3), pentru urmatoarele prestari de servicii, locul prestarii este considerat a fi:

a) locul unde sunt situate bunurile imobile, pentru prestarile de servicii efectuate in legatura cu bunurile imobile, inclusiv serviciile ……… de cazare in sectorul hotelier sau in sectoare cu functie similara, precum tabere de vacanta sau locuri amenajate pentru camping,…..". In baza acestei exceptii, se considera ca serviciile de cazare prestate de un hotel din Romania se incadreaza la servicii prestate pe teritoriul national al Romaniei pe teritoriul careia este amplasat hotelul. Serviciile de transport calatori se incadreaza la exceptia de la regula generala de taxare de la art. 133 alin. 4 litera b) "(4) "locul unde se efectueaza transportul, in functie de distantele parcurse, in cazul serviciilor de transport de calatori;"."

De asemenea, serviciile de alimentatie publica se incadreaza in exceptia de la regula generala asa cum este reglementata prin articolul 133 alineatul 4 litera d) conform caruia locul prestarii acestor servicii se considera locul prestarii efective: "d) locul prestarii efective, pentru serviciile de restaurant si catering, cu exceptia celor prestate efectiv la bordul navelor, al aeronavelor sau al trenurilor pe parcursul unei parti a unei operatiuni de transport de calatori efectuate in cadrul Comunitatii;".

In acest context, la punctul 19 alin. (4) din normele de aplicare ale art. 137 se regaseste exemplul nr. 4 care poate fi aplicabil situatiei prezentate de dvs. in cazul refacturarii costurilor: "Societatea A din Franta isi trimite angajatii in Romania pentru negocierea unor contracte cu parteneri din Romania. Conform intelegerii dintre parti, facturile pentru cazare, transport local si alte cheltuieli efectuate pentru angajatii trimisi din Franta vor fi emise catre partenerii din Romania, acestia urmand sa isi recupereze sumele achitate prin refacturare catre societatea A din Franta. Pentru fiecare cheltuiala refacturata se va avea in vedere in primul rand locul prestarii serviciului si daca locul este in Romania refacturarea se va face aplicandu-se acelasi regim ca si cel aplicat de prestatorul acestor servicii.

Astfel, serviciile de cazare au locul in Romania, acolo unde este situat bunul imobil [art. 133 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal , si vor fi refacturate prin aplicarea cotei reduse de TVA de 9%, serviciile de transport local de calatori au locul in Romania, acolo unde sunt efectiv prestate [art. 133 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, si vor fi refacturate prin aplicarea cotei standard de TVA de 24%. … ".

La pct. 14^1 din Normele metodologice date in aplicarea art 133 alin (4) lit b) se fac precizari la transportului international si national de calatori si la scutirile aplicabile pe teritoriul Romaniei pentru parcursul efectuat in interiorul tarii, in timp ce distanta parcursa in afara tarii se considera ca nu are locul prestarii in Romania si nu se datoreaza taxa. Astfel, refacturarea contravalorii biletelor de avion reprezinta venituri neimpozabile pe teritoriul Romaniei, locul impozitarii fiind in Italia, locul unde se efectueaza transportul.

In cadrul acestui exemplu se regaseste reglementarea conform careia in cazul aplicarii structurii de comisionar, faptul generator al operatiunilor refacturate intervine la data emiterii facturii de catre persoana care refactureaza cheltuieli efectuate catre partenerul sau.

Deoarece nu se incadreaza in categoria prestarilor intracomunitare de servicii, valoarea serviciilor refacturate nu se raporteaza prin declaratia recapitulativa cod 390 chiar daca beneficiar al acestor servicii este o persoana impozabila stabilita pe teritoriul comunitar.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016