Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Retragere PFA din evidenta platitorilor de TVA. Care sunt consecintele fiscale?

19-Feb-2016
4573

In cazul urmator, discutam despre un PFA platitor de TVA care doreste incetarea definitiva a activitatii. Vom vedea ce tratament fiscal au bunurile ramase in inventar (un autoturism complet amortizat pentru care s-a dedus TVA 50% si cateva obiecte de inventar) la data incetarii activitatii din punct de vedere al impozitului pe venit si TVA. De asemenea, conform art. 68 alin. (2) lit. c) din Codul Fiscal si Normele dea aplicare, stabilim daca bunurile ramase nu mai sunt considerate d. p.d.v. fiscal o instrainare si daca valoarea acestora este exceptata de la calculul venitului brut.

La retragerea din evidenta platitorilor de TVA, in calitate de persoana impozabila care a fost inregistrata in scopuri de TVA, P.F.A.-ul este obligat sa ajusteze dreptul de deducere exercitat pentru:

- bunurile existente in stoc care nu se vor mai utiliza pentru realizarea de operatiuni: stoc de marfa, bunuri de capital, active fixe care nu sunt de natura bunurilor de capital;
- serviciile existente in sold, nedecontate (chirii achitate in avans, abonamente, etc.)

In situatia in care autoturismul nu s-a incadrat in categoria bunurilor de capital (a avut o perioada de amortizare mai mica de 5 ani), la momentul scoaterii din evidenta platitorilor de TVA, nu se mai efectueaza ajustarea sumei TVA deduse deoarece baza de impozitare a TVA este zero, fiind complet amortizat. De asemenea, nu se mai ajusteaza nici suma TVA dedusa pentru obiectele de inventar date in consum prin inregistrarea acestora pe cheltuieli. Ajustarea s-ar efectua numai daca obiectele de inventar ar exista in sold, fara a fi date spre utilizare.

Pentru ajustarea sumei TVA deduse, am in vedere prevederile legii nr. 227/2015
privind Codul fiscal aplicabil din 2016, completate cu cele cuprinse in H.G. nr. 1 din 6 ianuarie 2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in M.Of. nr. 22 din 13 ianuarie 2016, respectiv:

- art. 304 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital” si pct. 78 din norme;


- art. 305 "Ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital ”si pct. 79 din norme.

Astfel, in situatia prezentata, la incetarea definitiva a activitatii, P.F.A.-ul nu datoreaza nici TVA, nici impozit pe venit pentru bunurile mentionate (autoturism amortizat si obiecte de inventar date in consum).


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Ela Dumitra - Lector Universitar dr.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici