Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Scoatere din evidenta creante neincasate. MONOGRAFIE contabila

04-Iul-2025
2233
Scoatere din evidenta creante neincasate. MONOGRAFIE contabila

In practica, societatile se confrunta frecvent cu situatii in care clientii nu isi achita datoriile, iar timpul trece fara ca acele creante sa fie recuperate. Ce se intampla insa atunci cand o creanta devine prescrisa si este scoasa din evidenta contabila? Ce implicatii fiscale are aceasta operatiune si cum se reflecta corect in contabilitate?

Avem acest caz. O societate actioneaza in justitie un client pentru o creanta neincasata. Instanta a decis in favoarea clientului, deoarece actiunea a fost initiata la mai mult de un an de la prestarea serviciului (raportat la data introducerii cererii, prescriptia fusese deja intervenita). Hotararea este executorie. Pentru aceasta creanta s-au constituit ajustari pentru depreciere. Administratorul decide scoaterea din evidente. Cum trebuie considerata deductibilitatea cheltuielii cu pierderea din creante la determinarea impozitului pe profit?

Ce este o creanta?

O creanta este dreptul unei persoane (numita creditor) de a incasa o suma de bani sau un alt beneficiu de la o alta persoana (numita debitor), in baza unui acord, contract sau act juridic.

Cu alte cuvinte, o creanta reprezinta banii pe care ii ai de primit, nu cei pe care ii ai deja. E promisiunea, valida juridic, ca la un moment dat vei incasa ceva pentru un serviciu prestat, un bun livrat sau un imprumut acordat.

Cum sunt incadrate creantele dpdv contabil si fiscal

Din punct de vedere contabil si fiscal, creantele sunt considerate active ale firmei, pentru ca reflecta valori care urmeaza sa fie incasate si care contribuie, in teorie, la sanatatea financiara a companiei.

Termen prescriere creante

Conform art. 2517 din Codul Civil, termenul general de prescriptie este de 3 ani de la scadenta.

Prin urmare, daca nu au fost intreprinse actiuni care sa intrerupa prescriptia (ex: somatii de plata, recunoasterii de datorie de catre debitor, demersuri judiciare etc.), creantele si garantiile sunt prescrise din punct de vedere juridic.

Decizia instantei si efectele fiscale

In acest caz, ati mentionat ca instanta a decis oricum asupra prescriptiei deoarece actiunea a fost initiata la mai mult de un an de la prestarea serviciului (raportat la data introducerii cererii era deja intervenita prescriptia) si ca hotararea este executorie in orice situatie.

Prescriptia inseamna ca se poate pastra creanta in evidenta contabila pana la clarificare, dar nu se mai poate recupera pe cale judecatoreasca.

Ajustari pentru deprecierea creantelor si deductibilitate

Conform prevederilor art. 25 alin. 4 lit. h) pct. 1 sau pct. 2, daca:

Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
.........................
h) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:

1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul;
6. au fost incheiate contracte de asigurare;

Monografie contabila scoatere din evidenta creante

Monografia contabila este urmatoarea:

Daca ati inregistrat:
6814 Cheltuieli de exploatare privind ajustarile pentru deprecierea activelor circulante = 491 Ajustari pentru deprecierea creantelor client cu 30% din valoarea creantei.

Procentul de deductibilitate de 30% este valabil cu 01.01.2024 cu indeplinirea conditiilor de la art. 26.

La anularea provizioanelor:
491 = 7814 impozabil 30% din valoarea creantei.

Scaderea din evidenta a creantei la valoarea integrala:
654 = 4118/411 x lei cheltuiala nedeductibila-deoarece nu se incadreaza in situatia de la art. 25 alin. 4 lit. h).

Raspuns oferit de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016