Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Clienti in faliment cu procedura inchisa si radiati. Cum facem ajustarea TVA si deducerea cheltuielilor?

29-Iun-2017
4854

In randurile de mai jos, avem o societate cu multe creante neincasate de la clienti. Pentru cativa clienti instanta a pronuntat hotarari definitive de incheiere a procedurii de insolventa. Pentru a inregistra ajustarea TVA si trecerea debitului pe cheltuiala, vom vedea daca este necesara copia de pe hotararea definitiva si irevocabila, precum si orice alte documente.

De asemenea, la unul dintre acesti clienti, suma s-a prescris si nu s-a ajustat baza de impozitare TVA. Vom vedea daca aceasta cheltuiala e deductibila si ce document este necesar langa nota contabila.

De asemenea, pentru alt client, societatea nu s-a inscris la masa credala, iar procedura de faliment este inchisa. Vom vedea ce document este necesar si daca este corect sa existe copie a buletinului de insolventa in care se specifica faptul ca instanta dispune radierea debitorului si ca va notifica despre aceasta ANAF si ONRC. 

De asemenea, vom vedea daca este corecta inregistrarea pe cheltuiala deductibila, cu mentiunea ca toti clientii cu procedura de faliment inchisa au fost radiati.


In privinta TVA, potrivit art. 287 lit. d din Codul fiscal si pct. 32 alin. 6 din Normele metodologice, se va putea face ajustarea bazei impozabile a TVA in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz. Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, sub sanctiunea decaderii. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala.


In privinta impozitului pe profit, orice cheltuiala efectuata in scopul desfasurarii activitatii economice este considerata deductibila la calculul rezultatului fiscal conform art. 25 alin. 1 din Codul fiscal. In cazul clientilor neincasati, pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizionul fiscal sunt considerate cheltuieli nedeductibile, cu exceptia cazului in care procedura de faliment a clientilor debitori a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti, dupa cum se prevede la art. 25 alin. 4 lit. h pct. 2 din Codul fiscal.

Dispozitiile legale anterior prezentate nu conditioneaza ajustarea TVA ori deductibilitatea cheltuielilor de inscrierea creditorului (furnizorului) la masa credala cu suma neincasata de la clientii aflati in insolventa, dar pentru a opera este nevoie de copiile hotararilor judecatoresti de inchidere a procedurii prin falimentul clientilor respectivi, ramase definitive/definitive si irevocabile, dupa caz. Mentiunea referitoare la dreptul de recurs sau de apel indica faptul ca acele hotarari nu sunt definitive/irevocabile, putand fi atacate de partile din proces interesate.

In lipsa hotararilor judecatoresti, situatia poate fi demonstrata cu ajutorul unui certificat de grefa, a unui extras din buletinul de insolventa ori cu extrase de pe portalul instantelor de judecata (portal.just.ro), de unde se pot obtine informatiile necesare cu privire la toate actiunile juridice referitoare la procesul de insolventa al clientilor respectivi (pornind de la numarul de identificare al dosarului mentionat in hotararea judecatoreasca deja cunoscuta). Insa este de dorit ca societatea sa dispuna de hotararile judecatoresti respective, care pot fi solicitate si la Oficiul registrului comertului intrucat in baza lor s-a facut radierea acelor clienti.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Clienti in faliment cu procedura inchisa si radiati. Cum facem ajustarea TVA si deducerea cheltuielilor?":
Rating:

Nota: 4 din 3 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016