Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Clienti in faliment cu procedura inchisa si radiati. Cum facem ajustarea TVA si deducerea cheltuielilor?

29-Iun-2017
5588

In randurile de mai jos, avem o societate cu multe creante neincasate de la clienti. Pentru cativa clienti instanta a pronuntat hotarari definitive de incheiere a procedurii de insolventa. Pentru a inregistra ajustarea TVA si trecerea debitului pe cheltuiala, vom vedea daca este necesara copia de pe hotararea definitiva si irevocabila, precum si orice alte documente.

De asemenea, la unul dintre acesti clienti, suma s-a prescris si nu s-a ajustat baza de impozitare TVA. Vom vedea daca aceasta cheltuiala e deductibila si ce document este necesar langa nota contabila.

De asemenea, pentru alt client, societatea nu s-a inscris la masa credala, iar procedura de faliment este inchisa. Vom vedea ce document este necesar si daca este corect sa existe copie a buletinului de insolventa in care se specifica faptul ca instanta dispune radierea debitorului si ca va notifica despre aceasta ANAF si ONRC. 

De asemenea, vom vedea daca este corecta inregistrarea pe cheltuiala deductibila, cu mentiunea ca toti clientii cu procedura de faliment inchisa au fost radiati.


In privinta TVA, potrivit art. 287 lit. d din Codul fiscal si pct. 32 alin. 6 din Normele metodologice, se va putea face ajustarea bazei impozabile a TVA in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz. Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, sub sanctiunea decaderii. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala.


In privinta impozitului pe profit, orice cheltuiala efectuata in scopul desfasurarii activitatii economice este considerata deductibila la calculul rezultatului fiscal conform art. 25 alin. 1 din Codul fiscal. In cazul clientilor neincasati, pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizionul fiscal sunt considerate cheltuieli nedeductibile, cu exceptia cazului in care procedura de faliment a clientilor debitori a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti, dupa cum se prevede la art. 25 alin. 4 lit. h pct. 2 din Codul fiscal.

Dispozitiile legale anterior prezentate nu conditioneaza ajustarea TVA ori deductibilitatea cheltuielilor de inscrierea creditorului (furnizorului) la masa credala cu suma neincasata de la clientii aflati in insolventa, dar pentru a opera este nevoie de copiile hotararilor judecatoresti de inchidere a procedurii prin falimentul clientilor respectivi, ramase definitive/definitive si irevocabile, dupa caz. Mentiunea referitoare la dreptul de recurs sau de apel indica faptul ca acele hotarari nu sunt definitive/irevocabile, putand fi atacate de partile din proces interesate.

In lipsa hotararilor judecatoresti, situatia poate fi demonstrata cu ajutorul unui certificat de grefa, a unui extras din buletinul de insolventa ori cu extrase de pe portalul instantelor de judecata (portal.just.ro), de unde se pot obtine informatiile necesare cu privire la toate actiunile juridice referitoare la procesul de insolventa al clientilor respectivi (pornind de la numarul de identificare al dosarului mentionat in hotararea judecatoreasca deja cunoscuta). Insa este de dorit ca societatea sa dispuna de hotararile judecatoresti respective, care pot fi solicitate si la Oficiul registrului comertului intrucat in baza lor s-a facut radierea acelor clienti.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Clienti in faliment cu procedura inchisa si radiati. Cum facem ajustarea TVA si deducerea cheltuielilor?":
Rating:

Nota: 4 din 3 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sistemul TVA la incasare in 2019. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca, si in 2019, in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii; - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului. Click aici pentru Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare...» citeste mai departe aici

  • Conturi de trezorerie pentru plata contributiilor in 2019
    • In analiza de mai jos, vom vedea care sunt noile conturi de trezorerie pentru plata contributiilor salariale. Iata raspunsul specialistului! Ordinul nr. 531/2016 din 28 ianuarie 2016 privind impozitele, contributiile si alte sume reprezentand creante fiscale, care se platesc de contribuabili intr-un cont unic, a suferit ultima modificare in luna martie 2017 (mai exact, s-a introdus impozitul specific). Inca nu avem o modificare a acestui ordin. Avand in vedere prevederile legale in vigoare,...» citeste mai departe aici

  • Conditii pe care trebuie sa le indeplineasca Microintreprinderile in 2019
    • Ce conditii trebuie sa indeplineasca o microintreprindere in 2019 Pentru ca o societate sa fie incadrata in categoria microintreprinderilor in 2019, trebuie sa indeplineasca trei conditii, mai exact: - societatea a inregistrat in anul 2018 venituri care nu au depasit 1.000.000 euro; - capitalul social este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale; - societatea nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la...» citeste mai departe aici

  • Declaratii fiscale 2019. Ce formulare se depun DOAR online?
    • Contribuabilii trebuie sa depuna la Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) mai multe Formulare si declaratii care nu pot fi transmise decat online. UPDATE 21.01.2019: - Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice (OPANAF 49/2018) se completeaza doar electronic si se depune prin Spatiul Privat Virtual sau pe portalul e-guvernare.ro. - Formularul 318: Cerere de rambursare a taxei pe valoarea adaugata pentru persoanele...» citeste mai departe aici

  • Codul comercial: Facturare servicii externe
    • "O societate de comert din Romania contracteaza servicii NAVLU cu o societate din UE. Societatea prestatoare are sucursala in Romania. Poate societatea din UE sa factureze serviciile direct catre societatea beneficiara si nu prin sucursala?". Vom vedea in cele ce urmeaza care este parere specialistului. Raspunsul specialistului Conform definitiei din Codul Comercial, navlul sau chiria se reglementeaza prin conventia partilor si se probeaza prin contractul de inchiriere sau prin polita de...» citeste mai departe aici

  • ANAF lanseaza un proiect de ordin: Procedura de regularizare a obligatiilor fiscale in cazul reconsiderarii unei tranzactii
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a pus in dezbatere publica Procedura de regularizare a obligatiilor fiscale in cazul reconsiderarii unei tranzactii/reincadrarii formei unei activitati de catre organul fiscal central. Asadar, proiectul privind Procedura de regularizare a obligatiilor fiscale prevede: - In temeiul prevederilor art. 171 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, sumele stabilite de organul fiscal central...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016