Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Se poate efectua compensare intre furnizori si clienti prin bilet la ordin?

16-Ian-2012
20698
Intrebare:

Se poate efectua compensare intre furnizori si clienti, prin bilet la ordin (BO) in urmatoarele conditii:
- bilet la ordin emis X catre firma Y si girat de societatea Y catre X;
- BO se va depune in banca la scadenta, iar societatii care il emite i se debiteaza si crediteaza contul de banca;
- societatea care gireaza se inregistreaza la scadenta cu BO?

Compensarea trebuie operata prin IMI sau va fi suficient acest bilet la ordin?


Raspuns:

Biletul la ordin este un inscris prin care o persoana numita emitent se obliga sa plateasca o suma de bani la scadenta numita beneficiar sau la ordinul acesteia. Girul este un act juridic prin care posesorul biletului la ordin (girantul) transmite altei persoane numita giratar printr-o declaratie scrisa si semnata pe titlu si prin predarea titlului toate drepturile izvorate din titlu.

Elementele obligatorii pe care trebuie sa le cuprinda Biletul la ordin sunt redate la art. 104 din Legea 58/1934 asupra cambiei si biletului la ordin, cu modificarile si completarile ulterioare. Potrivit acestuia:

"Biletul la ordin cuprinde urmatoarele:

1) denumirea de bilet la ordin trecuta in insusi textul titlului si exprimata in limba intrebuintata pentru redactarea acestui titlu;
2) promisiunea neconditionata de a plati o suma determinata;
3) aratarea scadentei;
4) aratarea locului unde plata trebue facuta;
5) numele aceluia caruia sau la ordinul caruia plata trebue facuta;
6) aratarea datei si a locului emiterii;
7) Semnatura emitentului, respectiv semnatura olografa a persoanei fizice avand calitatea de emitent sau, dupa caz, a reprezentantului legal ori a imputernicitului emitentului, persoana fizica, persoana juridica sau entitate care utilizeaza astfel de instrumente;
8) numele emitentului, respectiv numele si prenumele, in clar, ale persoanei fizice sau denumirea persoanei juridice ori a entitatii care se obliga. In cazul in care numele emitentului depaseste spatiul alocat pe titlu, se vor inscrie pe biletul la ordin primele caractere din numele si prenumele, respectiv din denumirea emitentului, in limita spatiului special alocat, fara ca prin aceasta sa se atraga nulitatea biletului la ordin;
9) codul emitentului, respectiv un numar unic de identificare preluat din documentele de identificare sau de inregistrare ale emitentului".

Astfel, codul IBAN al posesorului trebuie inscris numai de catre cel care depune biletul la ordin spre incasare la banca (ultimul posesor atunci cand biletul la ordin circula prin girare).

Este adevarat ca din punct de vedere contabil functionarea unui bilet la ordin, prin inregistrarea acestuia atat in contul "efecte de primit" si in contul "efecte de plata "conduce indirect la compensarea unei creante cu o datorie daca este utilizat acelasi bilet la ordin, insa din punctul nostru de vedere prevaleaza situatia descrisa la punct nr. 45 indice 1 si 2 din Ordin 3055/2009 –reglementarri contabile conforme cu directivele europene :

Principiul necompensarii:" (1)Orice compensare intre elementele de active si datorii sau intre elementele de venituri si cheltuieli este interzisa.

(2) Toate creantele si datoriile trebuie inregistrate distinct in contabilitate, pe baza de documente justificative. Eventualele compensari intre creante si datorii fata de aceeasi entitate efectuate cu respectarea prevederilor legale pot fi inregistrate numai dupa contabilizarea veniturilor si cheltuielilor corespunzatoare".

Astfel in interpretarea noastra consideram ca se poate face compensarea unei creante cu o datorie conform "reglementarilor legale" aprobate in acest sens, altele decat mecanismele contabile stabilite de Ordinul 3055/2009 , altfel nemai fiind necesara precizarea din ordin.

Consideram util si precizarea ca in acest moment compensarea este reglementata de HG 685/1999 , act normativ neabrogat si nemodificat de la adoptare.

Asadar, daca operariunile efectuate prin girarea biletului la ordin, nu se reflecta in operatiunile bancare (extrasul de cont al societatii dvs emise de banca), compensarea reciproca a creantelor si a datororiilor reciproce se va face numai prin Ordin de compensare.

Compensarea obligatiilor reciproce ale persoanelor juridice romane este reglementata de OUG 77/1999 si de Normele metodologice de aplicare a acestei ordonante de urgenta (HG 685/1999).

Pentru compensari efectuate intre persoane juridice romane, indiferent de suma care se compenseaza, ordinul de compensare este document justificativ obligatoriu, conform HG 685/1999.

Compensarile reciproce (intre rezidenti) se efectueaza conform art. 3 din HG 685/1999 privind regulamentul de compensare, ce stabileste ca pentru facturi cu valori mai mari de 10.000 lei, compensarea datoriilor neplatite la termenele scadente se va realiza numai in conformitate cu prevederile regulamentului de compensare (prin IMI), iar compensarea unor facturi cu sume mai mici de 10.000 lei, se poate efectua si in afara prevederilor din OUG 77/1999, pe baza acelorasi formulare.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici