Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sediu permanent al unei persoane nerezidente. Cum se inregistreaza persoanele nerezidente?

13-Mai-2015
7386

Analiza urmatoare are ca subiect o persoana fizica nerezidenta care presteaza in Romania, intamplator, servicii de mediere catre persoane fizice sau juridice. In ce conditii persoana fizica nerezidenta trebuie sa-si inregistreze in Romania sediul permanent si cum se face impozitarea veniturilor acesteia? Daca nu se inregistreaza sediul permanent, va trebui persoana fizica nerezidenta sa solicite obtinerea unui NIF de la ANAF?

1. In ceea ce priveste conditiile care trebuie indeplinite pentru a fi in prezenta unui sediu permanent al unei persoane nerezidente pe teritoriul Romaniei urmeaza a fi avute in vedere prevederile art. 8 din Codul fiscal. In cadrul acestuia si detaliat in cadrul Normelor metodologice de aplicare este definita notiunea de sediu permanent, circumstantele care determina existenta acestuia dar si situatii in care sunt aplicabile exceptii. Din perspectiva complexitatii criteriilor de analiza este necesara raportarea activitatii concrete la acestea pentru a se putea determina existenta unui sediu permanent si a obligatiei de inregistrare a acestuia.Alin. (1) al art. 8 defineste sediul permanent ca fiind locul prin care se desfasoara integral sau partial activitatea unui nerezident, fie direct, fie printr-un agent dependent, alineatul (2) precizand faptul ca un sediu permanent presupune un loc de conducere, sucursala, birou, fabrica, magazin, atelier etc.

Deosebit de important in analiza este pct. 7 din Normele metodologice potrivit caruia se considera sediu permanent daca acel loc de activitate are un anumit grad de permanenta. Se considera astfel ca exista un sediu permanent atunci cand locul de activitate a fost mentinut pe o perioada mai lunga de 6 luni. Astfel, in cazul activitatilor a caror natura este repetitiva, fiecare perioada in care este utilizat locul de activitate trebuie analizata in combinatie cu numarul de ocazii in care s-a utilizat respectivul loc, care se pot intinde pe un numar de ani.

Sub aspectul modului de impozitare, in cazul in care sunt indeplinite conditiile pentru a fi in prezenta unui sediu permanent, in temeiul art. 115 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal vor fi aplicate prevederile Titlului III din Codul fiscal, respectiv Capitolul – venituri din activitati independente. In situatia in care circumstantele desfasurarii activitatii nu determina existenta unui sediu permanent vor fi incidente prevederile art. 115 alin. (1) lit. k) coroborate cu cele ale art. 116 alin. (2) lit. d) in temeiul carora sunt impozabile in Romania veniturile din servicii prestate in Romania de orice natura.

In situatia in care persoana fizica va prezenta un certificat de rezidenta fiscala emis de catre autoritatile competente ale unui stat care are incheiata cu Romania o conventie pentru evitarea dublei impuneri, criteriile de stabilire a sediului permanent vor fi cele cuprinse in aceasta. In acelasi timp in conformitate cu prevederile Conventiei va fi determinat si mecanismul de evitare a dublei impuneri, de regula prin neimpozitarea in statul de sursa a venitului (Romania) a sumelor obtinute fara ca persoana care desfasoara o activitate independenta sa detina un sediu permanent in acel stat.


2. Inregistrarea persoanelor nerezidente are ca temei alin. (1) al art. 72 din Codul de procedura fiscala conform procedurii prevazute la alin. (3) al celuiasi articol. Trebuie subliniat ca pana la modificarea alin. (4) al art. 72 prin OG nr. 2/2012 nu rezulta expres acesta obligatie motiv pentru care administratia nu solicita inregistrarea distincta ci doar urmarea veniturile platite prin intermediul Declaratiei informative privind impozitul retinut si platit pentru veniturile cu regim de retinere la sursa / venituri scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti al carei model a fost aprobat prin HG nr. 50/2012 si care se depune in ultima zi a lunii februariea a anului urmator celui in care a fost platit venitul de catre platitorul acestuia.

Consideram de asemenea ca, obligatia de inregistrare se mentine si in situatia in care veniturile sunt scutite de impozit in conditiile in care orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala. In acelasi timp, art. 17 mentioneaza printre subiectele raportului juridic fiscal nu numai statul si contribuabilul dar si alte persoane care dobandesc drepturi si obligatii in cadrul acestui raport. Asadar, in lipsa unor dispozitii exprese opinam ca si in situatia in care urmare aplicarii unor prevederi din Codul fiscal sau din conventia de evitare a dublei impuneri care determina exceptarea de la impunere a venitului in Romania ca urmare a unei proceduri reglementate sau scutirea de impozit se mentine obligatia de inregistrare fiscala.

In raport cu cele de mai sus singura situatie care sa nu impuna inregistrarea fiscala a nerezidentului este cea in care venitul platit acestuia nu face obiectul impunerii in Romania potrivit art. 115 din Codul fiscal. In aceasta categorie se pot situa veniturile platite nerezidentilor de natura serviciilor prestate in afara teritoriului Romaniei care potrivit art. 115 alin. (1) lit. k) nu se situeaza in categoria celor impozabile: venituri de natura serviciilor de management, de consultanta in orice domeniu, de marketing, de asistenta tehnica, de cercetare si proiectare in orice domeniu, de reclama si publicitate indiferent de forma in care sunt realizate si celor prestate de avocati, ingineri, arhitecti, notari publici, contabili, auditori.

Trebuie subliniat ca obligatia de inregistrare a persoanelor fizice si juridice nerezidente revine acestora si nu platitorilor de venit, inregistrarea putandu-se realiza si prin intermediul unui imputernicit in conformitate cu prevederile art. 18 din Codul de procedura fiscala.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu, jurist si expert in proceduri fiscale

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016