
Raportul Special
realizat de specialisti
In randurile de mai jos, stabilim cum trebuie interpretat art.112^7, alin. (2) privind baza impozabila pentrumicrointreprinderi, in urmatoarea situatie: "Se achizitioneaza casa de marcat in 20 septembrie 2015 ( trimestrul III ), apoi se fiscalizeaza la ANAF pe 25 septembrie 2015 (se depune primul raport la ANAF cu valoare de 0.01 lei, trimestrul III ) si incepand cu 01.10.2015( trimestrul IV ) se lucreaza efectiv cu casa de marcat prin emitere bonuri fiscal si rapoarte Z. Societatea NU are venituri in trimestrul III 2015."
Valoarea de achizitie a casei de marcat o deduc din veniturile aferente care vor rezulta din trimestrul IV 2015?
Trebuie analizat momentul in care casa de marcat este "apta" de munca.
In normele de aplicare a OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economice de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale - republicata, cu modificarile si completarile uletrioare - la art. 103, 104 si 105 se prevede:
"Art. 103
(1) La instalarea aparatului de marcat electronic fiscal la utilizator, tehnicianul de service noteaza in cartea de interventii datele sale de identificare, ultimul numar al raportului de inchidere zilnica rezultat la sfarsitul operatiunilor de proba si de initiere a operatorului care va utiliza aparatul.
Examen Consultant Fiscal 2025
Manual de politici contabile - Stick USB
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
(3) Instalarea aparatului de marcat electronic fiscal se face in prezenta organului fiscal in a carui raza teritoriala se instaleaza aparatul, care va verifica integritatea sigiliului fiscal si datele inscrise in bonul fiscal.
Art. 104
(1) Dupa instalarea aparatului de marcat electronic fiscal se intocmeste "Declaratia de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale", denumita in continuare declaratie, conform modelului prezentat in anexa nr. 10, in patru exemplare, semnata de utilizatorul aparatului de marcat electronic fiscal, de tehnicianul de service care a efectuat instalarea si de reprezentantul organului fiscal.
(2) Originalul declaratiei se depune de utilizatorul aparatului de marcat electronic fiscal la organul fiscal in a carui raza este instalat aparatul, a doua zi dupa instalare, in vederea luarii in evidenta a acestuia, o copie ramane la utilizator si doua copii la unitatea de service.
Art. 105
(1) Odata cu declaratia prevazuta la art. 104 alin. (1), utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale, cu exceptia taximetristilor, prezinta organului fiscal cartea de interventii a aparatului si registrul special.
(2) Organul fiscal inscrie in cartea de interventii numarul de pagini, aplicand stampila, si vizeaza registrul special pe ultima pagina."
Analizand declaratia de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale, al carei model este prezentat in anexa 10 din norme, se constata ca in cuprinsul sau este preavazuta data la care a fost instalata casa de marcat.
A doua zi dupa aceasta data - care reprezinta data la care reprezentantul organului fiscal a participat la instalarea casei de marcat -, utilizatorul casei de marcat (societatea) are obligatia depunerii la ANAF a originalul acestei declaratii in vederea luarii in evidenta a casei de marcat. Originalul acestei declaratii va fi insotit de cartea de interventii si de registrul special, in vederea vizarii acestora de catre organul fiscal.
Astfel, din cele prezentate, rezulta ca data de la casa de marcat poate fi utilizata in mod legal este data depunerii originalului declaratiei la ANAF si a vizarii cartii de interventie si a registrului special (a doua zi dupa instalare).
In vederea punerii in functiune, societatea trebuie sa intocmeasca Procesul Verbal de punere in functiune (cod 14-2-5/b) - propun utilizarea acestui document chiar daca aparatul de marcat este considerat obiect de inventar.
In cadrul acestui proces verbal - al carui model este prevazut in OMFP 3512/2008 - consider ca trebuie mentionata data punerii in functiune a casei de marcat, care este cel putin data prevazuta mai sus, sub titlul documentului, astfel, chiar daca modelul nu prevede acest aspect:
"PROCES-VERBAL DE PUNERE IN FUNCTIUNE (Cod 14-2-5/b)
din data de ................."
Aceasta data reprezinta data punerii in functiune a casei de marcat si reprezinta data de referinta fata de care se aplica scaderea valorii acesteia din baza impozabila.
In cazul dvs, trebuie avuta in vedere data depunerii originalului declaratiei la ANAFsi a vizarii celor doua documente: cartea de interventii si raportul special.
In lipsa declaratiei si a dovezii depunerii originalului acesteia la ANAF, casa de marcat nu este functionala.
Daca data de 25 septembrie repezinta data la care s-a depus la ANAF originalul declaratiei (a doua zi dupa instalare) si s-au vizat cele doua registre, atunci data de la care casa de marcat poate fi utilizata si, deci, pusa in functiune este 25 septembrie, chiar daca primul musteriu a venit in data de 01 octombrie.
In aceste conditii, Procesul Verbal de punere in functiune va avea data de 25 septembrie, iar scaderea valorii casei de marcat din baza impozabila se face in trimestrul III.
Insa din ce baza se va scadea valoarea casei de marcat?
Daca, insa, societatea, desi a depus originalul declaratiei in data de 25 septembrie, considera ca va incepe utilizarea efectiva a casei de marcat incepand cu data de 01 octombrie (din motive subiective - mai are de aranjat marfa in rafturi, de facut curatenie etc), atunci punerea in functiune (data procesului verbal de punere in functiune) se va face cu 01 octombrie, iar facilitatea se va aplica in trimestrul IV 2015 - trimestru in care, probabil, se vor obtine si venituri.
Dar, la finalul alin. (2) al art. 112^7 din codul fiscal, se mentioneaza "in trimestrul in care au fost puse in functiune, potrivit legii". Deci, punerea in functiune ar putea fi interpretata de catre organul fiscal, la un eventual control, ca fiind data de la care casa de marcat putea fi utilizata in mod legal, respectiv de la data depunerii originalului declaratiei la ANAF.
La punctul 16 din nrmele aferente, se prevede:
"16. In cazul in care se achizitioneaza case de marcat, din baza impozabila se scade valoarea caselor de marcat, in conformitate cu documentul justificativ, in luna punerii in func?iune. Punerea in functiune se face potrivit prevederilor legale."
Putem interpreta aceasta expresie "potrivit legii", in sensul ca pentru punerea in functiune a casei de marcat se procedeaza astfel:
- se emite o decizie a administratorului societatii prn care se desemneaza o comisie privind punerea in functiune a casei de marcat, pe baza tuturor elementelor necesare: document de achizitie, autorizatatii de la ANAF, locatia este apta de a efectua acte de comert etc;
- comisia verifica indeplinirea tuturor conditiilor pentru punerea in functiune si intocmeste Procesul verbal de punere in functiune in data de 01 octombrie, motivand aceasta data, in cadrul procesului verbal, ca, desi sunt indeplinite conditiile legale privind fiscalizarea acesteia, casa de marcat nu poate fi utilizata efectiv din cauza unor conditii improprii din magazin (marfa nu este in totalitate aranjata in rafturi, trebuie rearanjate anumite rafturi, este necesara efectuarea unei ultime curatenii - operatii care impiedica efectuarea actelor de comert si, implicit, utilizarea casei de marcat, care, poate, trebuie acoperita, pentru a fi protejata).
In baza acestor documente si a Procesului verbal de punere in functiune, avand data de 01 octombrie, valoarea casei de marcat se poate scadea din baza impozabila in trimestrul IV 2015, dupa ce a fost data in consum.
La aceasta data, daca ati inregistrat casa de marcat in contul de obiecte de inventar, prin formula 303 = 401, veti intocmi bonul de consum (chiar daca este intocmit si Procesul verbal de punere in functiune) si se va da in consum (in folosinta), prin formulele:
603 = 303
si, concomitent: debit 8035.
Astfel, la data de 30 septembrie, in balanta se va ragasi soldul debitor al contului 303, care se va solda in luna octombrie.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman, expert contabil si consultant fiscal
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Case de marcat in 2023: Notificarea F4105 se transmite la ANAF ori de cate ori apar modificari in starea AMEFDe la 1 august 2018, firmele vor fi obligate sa aiba case de marcat electroniceANAF a publicat Declaratia A4200 pentru validarea fisierelor create de aparatele de marcat electroniceRetur produse incasate cu bon fiscal. Tratament contabilPrestari servicii arhitectura. Cand e obligatoriu sa emitem bonul fiscal?Ultimele articole
Bon fiscal ANULAT. Mai trebuie declarat in D394? F4109 se depune in aceasta situatie?Case de marcat electronice. Cum sa procedati daca ati OMIS emiterea Raportului Z intr-o ziBon fiscal. Cum sa procedati daca ati emis un bon fiscal eronat + note contabile de corectieLimita plati numerar persoane fizice 2025. Care este limita daca NU este emisa factura?CASA DE MARCAT. Pana cand trebuie sa depuneti F4109 daca NU folositi aparatul intr-o lunaArticole similare
Top modificari in noul Cod fiscal. Masurile privesc TVA-ul, CASS-ul, MICROINTREPRINDERIle si impozitul pe constructii specialeVeniturile care se scad la calcularea impozitului minimIntreprinderi legate. Persoanele asociate cu calitatea de administrator influenteaza incadrarea la regimul micro?Comunicat in atentia celor care au optat pentru plati anticipate privind impozitul pe profit!Declaratia 100 in 2023. Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat a fost completat cu doua noi pozitiiUltimele articole
Impozit pe profit. Firmele NU pot trece la impozit micro din 2026, chiar daca indeplinesc conditiileAdministrator firma. In ce conditii poate fi administrator in mai multe MICROINTREPRINDERI[IMPLICATII FISCALE] Donare autoturism unei persoane fizice de catre o microintreprindereDeclaratia 177. Formularul NU mai poate fi rectificat dupa data de 11 august 2025Impozitul pe profit. Greseala frecventa care te lasa fara bonificatia de 3%Articole similare
Declaratia 700 in 2024: ANAF a actualizat PDF-ul inteligent in urma abrogarii impozitului specificSchimbare obiect de activitate si Declaratia 010. Cum facem trecerea de la platitor impozit profit la impozit microintreprindere?ONG: Care sunt implicatiile in cazul asociatilor unici?Titlul IV pct. 1 - 17Declaratia 100 in 2023. Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat a fost completat cu doua noi pozitiiUltimele articole
Intreprinderi legate. Conform OUG 156/2024, aplica impozit micro sau impozit pe profit in 2025?Microintreprindere in 2024. Trece la impozit pe profit daca rata rentabilitatii depaseste 30%?Radiere/inchidere firma: Cum inchizi un SRLInfiintare microintreprindere in 2024. Plafonul de 500.00 euro se analizeaza pe o singura firma?Microintreprinderi in 2024: Se poate face trecerea la impozit micro daca firma are un angajat, dar nu cu CIM intreg?Articole similare
Taxa auto 2012 pentru emisiile poluante provenite de la autovehiculeSolutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursareIncepand cu 1 ianuarie 2023 anumite entitati sunt excluse din sfera de aplicare a impozitului microContribuabilii mari si mijlocii vor depune numai electronic declaratiile fiscaleANAF a anuntat cine trebuie sa depuna formularul 600Ultimele articole
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025Amanet. ANAF incepe verificari ample la casele de amanet. Peste 3.700 de firme sunt in vizorSAF-T si D406 in 2025. Ce verificari trebuie sa faceti inainte sa raportati in SAF-TNotificarea 800. Cand apare obligatia in relatia cu e-Factura + completarea corecta a formularuluiFacturi lipsa din RO e-Factura. Ce sa faci daca nu ajung la timpArticole similare
Emitere bon fiscal. 7 schimbari importante introduse prin OUG 69/2024Actualizare OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscaleClarificare: Bonurile fiscale vor fi emise la platile cu cardul, insa nu mai exista obligatia imprimarii lorNoua loterie fiscala se va derula dupa un regulament modificatCe regim fiscal se aplica pentru cheltuielile cu autoturisme in baza contractelor de comodat?Ultimele articole
E-Factura in relatia B2C: Cum sa procedati daca incasati sume prin transfer bancarDeclaratia 394. Bonurile fiscale SUB 100 euro vor fi trecute in D394?Bonul fiscal eronat. Poate fi corectat prin emiterea unui bon fiscal pe minus?Examen Consultant Fiscal 2025. 4 + grile pentru nota 10 la examen!Casa de marcat in 2025. PFA-urile au obligatia utilizarii caselor de marcat electronice?Sfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA