Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Punere in functiune casa de marcat. Se deduce valoarea din baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor?

05-Oct-2015
16897

In randurile de mai jos, stabilim cum trebuie interpretat art.112^7, alin. (2) privind baza impozabila pentrumicrointreprinderi, in urmatoarea situatie: "Se achizitioneaza casa de marcat in 20 septembrie 2015 ( trimestrul III ), apoi se fiscalizeaza la ANAF pe 25 septembrie 2015 (se depune primul raport la ANAF cu valoare de 0.01 lei, trimestrul III ) si incepand cu 01.10.2015( trimestrul IV ) se lucreaza efectiv cu casa de marcat prin emitere bonuri fiscal si rapoarte Z. Societatea NU are venituri in trimestrul III 2015."

Valoarea de achizitie a casei de marcat o deduc din veniturile aferente care vor rezulta din trimestrul IV 2015?

 

Trebuie analizat momentul in care casa de marcat este "apta" de munca.

In normele de aplicare a OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economice de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale - republicata, cu modificarile si completarile uletrioare - la art. 103, 104 si 105 se prevede:

"Art. 103
(1) La instalarea aparatului de marcat electronic fiscal la utilizator, tehnicianul de service noteaza in cartea de interventii datele sale de identificare, ultimul numar al raportului de inchidere zilnica rezultat la sfarsitul operatiunilor de proba si de initiere a operatorului care va utiliza aparatul.


(2) Bonurile emise in timpul operatiunilor de proba si de initiere, precum si rapoartele de inchidere zilnica emise in faza de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal poarta inscriptia "proba" si se pastreaza de utilizator.

(3) Instalarea aparatului de marcat electronic fiscal se face in prezenta organului fiscal in a carui raza teritoriala se instaleaza aparatul, care va verifica integritatea sigiliului fiscal si datele inscrise in bonul fiscal.

Art. 104
(1) Dupa instalarea aparatului de marcat electronic fiscal se intocmeste "Declaratia de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale", denumita in continuare declaratie, conform modelului prezentat in anexa nr. 10, in patru exemplare, semnata de utilizatorul aparatului de marcat electronic fiscal, de tehnicianul de service care a efectuat instalarea si de reprezentantul organului fiscal.
(2) Originalul declaratiei se depune de utilizatorul aparatului de marcat electronic fiscal la organul fiscal in a carui raza este instalat aparatul, a doua zi dupa instalare, in vederea luarii in evidenta a acestuia, o copie ramane la utilizator si doua copii la unitatea de service.
Art. 105
(1) Odata cu declaratia prevazuta la art. 104 alin. (1), utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale, cu exceptia taximetristilor, prezinta organului fiscal cartea de interventii a aparatului si registrul special.
(2) Organul fiscal inscrie in cartea de interventii numarul de pagini, aplicand stampila, si vizeaza registrul special pe ultima pagina."

Analizand declaratia de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale, al carei model este prezentat in anexa 10 din norme, se constata ca in cuprinsul sau este preavazuta data la care a fost instalata casa de marcat.

A doua zi dupa aceasta data - care reprezinta data la care reprezentantul organului fiscal a participat la instalarea casei de marcat -, utilizatorul casei de marcat (societatea) are obligatia depunerii la ANAF a originalul acestei declaratii in vederea luarii in evidenta a casei de marcat. Originalul acestei declaratii va fi insotit de cartea de interventii si de registrul special, in vederea vizarii acestora de catre organul fiscal.

Astfel, din cele prezentate, rezulta ca data de la casa de marcat poate fi utilizata in mod legal este data depunerii originalului declaratiei la ANAF si a vizarii cartii de interventie si a registrului special (a doua zi dupa instalare).

In vederea punerii in functiune, societatea trebuie sa intocmeasca Procesul Verbal de punere in functiune (cod 14-2-5/b) - propun utilizarea acestui document chiar daca aparatul de marcat este considerat obiect de inventar.

In cadrul acestui proces verbal - al carui model este prevazut in OMFP 3512/2008 - consider ca trebuie mentionata data punerii in functiune a casei de marcat, care este cel putin data prevazuta mai sus, sub titlul documentului, astfel, chiar daca modelul nu prevede acest aspect:

"PROCES-VERBAL DE PUNERE IN FUNCTIUNE (Cod 14-2-5/b)
din data de ................."

Aceasta data reprezinta data punerii in functiune a casei de marcat si reprezinta data de referinta fata de care se aplica scaderea valorii acesteia din baza impozabila.

In cazul dvs, trebuie avuta in vedere data depunerii originalului declaratiei la ANAFsi a vizarii celor doua documente: cartea de interventii si raportul special.

In lipsa declaratiei si a dovezii depunerii originalului acesteia la ANAF, casa de marcat nu este functionala.

Daca data de 25 septembrie repezinta data la care s-a depus la ANAF originalul declaratiei (a doua zi dupa instalare) si s-au vizat cele doua registre, atunci data de la care casa de marcat poate fi utilizata si, deci, pusa in functiune este 25 septembrie, chiar daca primul musteriu a venit in data de 01 octombrie.

In aceste conditii, Procesul Verbal de punere in functiune va avea data de 25 septembrie, iar scaderea valorii casei de marcat din baza impozabila se face in trimestrul III.

Insa din ce baza se va scadea valoarea casei de marcat?

Daca, insa, societatea, desi a depus originalul declaratiei in data de 25 septembrie, considera ca va incepe utilizarea efectiva a casei de marcat incepand cu data de 01 octombrie (din motive subiective - mai are de aranjat marfa in rafturi, de facut curatenie etc), atunci punerea in functiune (data procesului verbal de punere in functiune) se va face cu 01 octombrie, iar facilitatea se va aplica in trimestrul IV 2015 - trimestru in care, probabil, se vor obtine si venituri.

Dar, la finalul alin. (2) al art. 112^7 din codul fiscal, se mentioneaza "in trimestrul in care au fost puse in functiune, potrivit legii". Deci, punerea in functiune ar putea fi interpretata de catre organul fiscal, la un eventual control, ca fiind data de la care casa de marcat putea fi utilizata in mod legal, respectiv de la data depunerii originalului declaratiei la ANAF.

La punctul 16 din nrmele aferente, se prevede:

"16. In cazul in care se achizitioneaza case de marcat, din baza impozabila se scade valoarea caselor de marcat, in conformitate cu documentul justificativ, in luna punerii in func?iune. Punerea in functiune se face potrivit prevederilor legale."

Putem interpreta aceasta expresie "potrivit legii", in sensul ca pentru punerea in functiune a casei de marcat se procedeaza astfel:

- se emite o decizie a administratorului societatii prn care se desemneaza o comisie privind punerea in functiune a casei de marcat, pe baza tuturor elementelor necesare: document de achizitie, autorizatatii de la ANAF, locatia este apta de a efectua acte de comert etc;

- comisia verifica indeplinirea tuturor conditiilor pentru punerea in functiune si intocmeste Procesul verbal de punere in functiune in data de 01 octombrie, motivand aceasta data, in cadrul procesului verbal, ca, desi sunt indeplinite conditiile legale privind fiscalizarea acesteia, casa de marcat nu poate fi utilizata efectiv din cauza unor conditii improprii din magazin (marfa nu este in totalitate aranjata in rafturi, trebuie rearanjate anumite rafturi, este necesara efectuarea unei ultime curatenii - operatii care impiedica efectuarea actelor de comert si, implicit, utilizarea casei de marcat, care, poate, trebuie acoperita, pentru a fi protejata).

In baza acestor documente si a Procesului verbal de punere in functiune, avand data de 01 octombrie, valoarea casei de marcat se poate scadea din baza impozabila in trimestrul IV 2015, dupa ce a fost data in consum.

La aceasta data, daca ati inregistrat casa de marcat in contul de obiecte de inventar, prin formula 303 = 401, veti intocmi bonul de consum (chiar daca este intocmit si Procesul verbal de punere in functiune) si se va da in consum (in folosinta), prin formulele:
603 = 303
si, concomitent: debit 8035.

Astfel, la data de 30 septembrie, in balanta se va ragasi soldul debitor al contului 303, care se va solda in luna octombrie.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman, expert contabil si consultant fiscal

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016