Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Transport marfa intre societati. Documente de intocmit.

06-Aug-2012
7938
Analizam, de data aceasta, cazul unei societati A care incheie cu firma B contract de vanzare-cumparare beton. Firma B vinde mai departe catre firma C produsele achizitionate de la A.
A emite factura catre B cu un pret P1, iar B emite factura catre C cu un pret mai mare, P2.

Transportul este efectuat de A direct catre C (la una din locatiile lui C) cu masinile lui A.
Factura emisa de A este o factura centralizatoare intocmita in baza mai multor avize de expeditie. Avizele sunt emise de A catre B (pentru ca are incheiat contract cu B, nu cu C). Vom stabili astfel daca B, la momentul emiterii facturii catre C, trebuie sa emita si avize de expeditie dat fiind faptul ca factura cuprinde mai multe transporturi. De asemenea, vom vedea in ce masura B poate sa transmita societatii C declaratia de conformitate. Mentionam ca A, B si C sunt firme din Romania, platitoare de TVA.

Analizam si situatia in care marfa este transportata mai intai de la A la B, si apoi de la B la C, pentru a vedea daca B trebuie sa emita avize de expeditie pentru factura sa centralizatoare.


Raspuns:


Potrivit prevederilor art. 11 din Legea 10/1995 prind calitatea in constructii, certificarea calitatii produselor folosite in constructii se efectueaza prin grija producatorului, in conformitate cu metodologia si procedurile stabilite pe baza legii.

La lucrarile de constructii se interzice folosirea de produse fara certificarea calitatii lor, care trebuie sa asigure nivelul de calitate corespunzator cerintelor esentiale.
Astfel, declaratia de conformitate este data de producatorul betonului si nu de cumparatorul revanzator.

Conform Normelor specifice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile aprobate prin OMEF 3512/2008, avizul de insotire a marfii serveste ca document de insotire a marfii pe timpul transportului atunci cand nu exista posibilitatea intocmirii facturii la momentul livrarii si, in consecinta, chiar daca formularul nu are rubrici pentru locatiile propriu-zise intre care circula marfa (are doar pentru sediile furnizorului si cumparatorului) aceste informatii pot fi adaugate suplimentar in formular.

Desi, circuitul marfii prezentat mai sus nu isi gaseste o rezolvare expresa in Normele amintite, pe baza informatiilor furnizate si a reglementarilor existente, opinam ca se poate intocmi un singur aviz de insotire a marfii intrucat exista un singur transport.

Daca furnizorul A este cel care s-a obligat prin contract sa asigure transportul marfii la locatia indicata de B, atunci avizul de insotire a marfii se va emite de furnizorul A catre B, cu mentiunea expresa ca marfa se transporta la indicatia lui B catre locatia lui C.
In cazul in care marfa este transportata de la A la B, si apoi de la B la C, B poate sa anexeze la factura centralizatoare avizele emise de A catre B pe care se inscrie locatia lui C.
In situatia in care B va emite avize de insotire a marfii , trebuie sa fie transmise soferului care transporta marfa.

In orice situatie, toate contractele, notificarile de livrari, facturile si avizele de insotire trebuie sa fie intocmite la timp si disponibile pentru ca fiecare societate implicata sa poata justifica tranzactiile si circuitul marfii cu ocazia controalelor inopinate sau inspectiilor fiscale ulterioare.

Totodata, conform prevederilor art. 155 din Codul fiscal , coroborat cu prevederile din Normele metodologice date in aplicarea articolului 155, factura centralizatoare se poate intocmi daca se indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa se refere la livrari de bunuri, inclusiv livrari intracomunitare, si/sau prestari de servicii catre acelasi client, pentru care faptul generator al taxei ia nastere intr-o perioada ce nu depaseste o luna calendaristica;
b) toate documentele emise la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii sa fie obligatoriu anexate la factura centralizatoare.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici