Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Zoom fiscal: Business angels si facilitatile fiscale aplicate in Romania

17-Dec-2015
990

Sa rediscutam, prin cele de mai jos, care sunt facilitatile fiscale si in ce conditii se aplica "business angels", dar mai ales cum se aplica acestea in Romania.

Persoanele fizice ce desfasoara activitati producatoare de venituri ale caror venituri se determina in sistem real au obligatia sa tina contabilitatea. Aceste persoane pot conduce contabilitatea in partida simpla sau pot conduce contabilitate in partida dubla, similar societatilor, daca reglementarile fiscale nu interzic acest fapt in mod expres.

Noutatea consta in faptul ca legiuitorul defineste mai exact persoanele ce conduc acest tip de contabilitate, respectiv cele ce realizeaza venituri impozitate conform Codului fiscal pentru care veniturile se determina in sistem real.

Anterior, printr-o interpretare cu rea vointa s-ar fi putut intelege ca orice persoana - inclusiv salariatii ce realizeaza venituri impozabile conform Codului fiscal - ar fi avut obligatia conducerii contabilitatii pentru aceste venituri.

Conducerea contabilitatii se realizeaza in compartimente distincte, conduse de directorul economic, contabilul sef sau o alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie.

Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare si sa aiba atributii privind conducerea contabilitatii.

Legea aduce clarificarea notiunii de persoana imputernicita ca fiind o persoana angajata in conditiile legii, avand desigur studii superioare economice si atributii in domeniul conducerii contabilitatii.

Fisa sintetica pe platitor
Fisa sintetica pe platitor
Vezi detalii
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

In esenta, cei ce conduc contabilitatea trebuie sa fie angajati ai entitatii, in conditiile legii.

Desigur, contabilitatea poate fi condusa si in mod externalizat de persoane membre CECCAR.

In cazul in care o entitate face parte dintr-un grup de societati pentru care este obligatorie consolidarea conturilor de catre societatea mama, aceasta poate sa prezinte un singur raport de audit daca situatiile individuale sunt aprobate concomitent cu situatiile financiare consolidate.

Aceeasi situatie se aplica si la raportul administratorilor.

Legea nr. 120/2015 reprezinta o noutate a ultimilor ani, respectiv se reglementeaza facilitati fiscale in favoarea unor persoane fizice ce au calitatea de investitori individuali business angels. Aceste persoane devin investitori business angels daca achizitioneaza parti sociale in microintreprinderi si intreprinderi mici in conceptul Legii nr. 346/2004.

O persoana fizica poate sa investeasca intre 3.000 si 200.000 euro prin transfer bancar in contul societatii emitente de parti sociale.

Procentul maxim pe care il poate detine o astfel de persoana este de 49% din capitalul social al societatii in cauza.

Se impune ca persoana fizica sa aiba un caracter corect din punct de vedere fiscal si juridic respectiv sa nu aiba fapte inscrise in cazierul fiscal ori aceasta persoana sa nu fi fost condamnata pentru infractiuni in domeniul economic, cum ar fi infractiuni de fals, coruptie, delapidare etc.

Care sunt facilitatile fiscale de care poate beneficia un investitor bussines angels? Legea prevede urmatoarele facilitati fiscale:

- se acorda scutire la impozitul pe dividendele cuvenite partilor sociale achizitionate pentru o perioada de 3 ani calculati de la data achizitiei partilor sociale.
- daca investitorul pastreaza partile sociale o perioada mai mare de 3 ani, la cesiunea partilor sociale ulterioara acestei perioade va beneficia de scutire la impozitul pe venitul din transferul partilor sociale.

Pentru a se putea acorda aceste facilitati trebuie indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

- investitorul nu instraineaza partile sociale achizitionate minim 3 ani de la data achizitie. In caz contrar trebuie platit impozitul pe dividende pentru care s-a beneficiat de scutire, la care se adauga penalitati si dobanzi de intarziere;
- in actul constitutiv se va prevedea ca distribuirea dividendelor se efectueaza proportional cu cota de detinere a partilor sociale iar deciziile privind planul de afaceri si investitii se vor lua cu acordul tuturor asociatilor;
- daca s-a primit o prima de emisiune, aceasta nu trebuie sa se repartizeze catre asociati cel putin 3 ani de la achizitia partilor sociale ale investitorului;
- de la data efectuarii investitiei, societatea ale carei parti sociale sunt achizitionate nu trebuie sa aibe datorii catre bugetul general consolidat;

Poate face obiectul investitiei orice tip de societate cu exceptia celor ce isi desfasoara activitatea in domeniul:

- bancar;
- jocurilor de noroc si pariuri;
- consultanta in orice domeniu;
- dezolvare imobiliara;
- asigurare-reasigurare;
- productie otel/ carbune/ nave fluviale/ armament/ tutun/ alcool/ substante psihotrope.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Adrian Benta - Consultant fiscal si doctor in economie

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Zoom fiscal: Business angels si facilitatile fiscale aplicate in Romania":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cheltuieli cu transportul personalului intre puncte de lucru. Ce putem deduce?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este baza legala si ce documente trebuie intocmite (contract comodat, decont cheltuieli, foi de parcurs etc.) in cazul decontarii/deplasarii angajatilor de la un punct de lucru al societatii la alt punct de lucru pentru desfasurarea sarcinilor de serviciu: 1. cu mijlocele de transport in comun 2. cu masina personala a angajatului. Vom stabili daca sunt deductibile aceste cheltuieli la calculul impozitului pe profit. Iata raspunsul specialistului: Permisele de...» citeste mai departe aici

  • Dragnea anunta ca punctul de pensie va creste cu 10% si ca pilonul II de pensii va fi optional
    • Presedintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat miercuri, ca punctul de pensie va creste cu 10% de anul viitor, asa cum este prevazut in programul de guvernare, insa prevederile Legii pensiilor nu vor fi incluse in bugetul de stat pe 2018. Totodata, liderul ALDE, Calin Popescu Tariceanu a anuntat, dupa sedinta coalitiei de guvernare, ca Legea pensiilor va fi amanata pentru anul viitor, precizand ca aceasta decizie s-a luat "cu grija", informeaza Mediafax. Acesta a completat si cu privire la Split...» citeste mai departe aici

  • Vor fi infiintate agentiile de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera
    • Guvernul a aprobat infiintarea agentiilor de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera. Aceste structuri vor fi acreditate de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM), prin agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, care faciliteaza punerea in legatura a beneficiarilor de lucrari cu zilieri, in vederea stabilirii de raporturi de munca. Infiintarea agentiilor de mediere face parte din masurile prevazute in Programul de Guvernare 2017-2020, la sectiunea...» citeste mai departe aici

  • Apel BNS catre Guvern pentru a renunta la transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor
    • BNS face apel la Guvernul Romaniei sa renunte la implementarea masurii de reducere a costului cu forta de munca al angajatorului, prin transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor, in special avand in vedere faptul ca deja a luat astfel de decizii de incalcare a propriului Program de Guvernare in favoarea capitalului. Prezentam anexat prezentului comunicat un set de 10 motive pentru a sustine o astfel de decizie. Ne aratam deplina disponibilitate pentru a identifica un set...» citeste mai departe aici

  • Ce declaratii se depun in noiembrie la ANAF?
    • Prin cele de mai jos, va oferim lista declaratiilor fiscale pe care le aveti de depus, dupa caz, la unitatile fiscale, la termenele-limita stabilite prin lege: 15 zile de la data de cand nu se mai realizeaza venituri Depunerea Declaratiei de inregistrare in evidenta persoanelor fizice care nu realizeaza venituri, precum si pentru stabilirea obligatiilor de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate - Formularul 604 Se depune pentru inregistrarea in evidenta persoanelor fizice fara...» citeste mai departe aici

  • CNIPMMR nu este de acord cu introducerea unei taxe de solidaritate de 2%
    • Avand in vedere intentia de introducere a unei taxe de solidaritate de 2% din fondul de salarii, platite de angajator, in contextul mutarii contributiilor de la angajator la angajat. CNIPMMR face urmatoarele precizari: I. In prezent contributiile platite exclusiv de angajator, sunt urmatoarele - Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale - 0,25% - Concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate - 0,85% - Asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale - 0,15%-0,85%...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"