Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

16 propuneri pentru modificarea cazierului fiscal. Proiect MFP

19-Aug-2015
4361

Ministerul de Finante a publicat recent un proiect prin care se au in vedere mai multe aspecte care tin de cazierul fiscal.

Asa cum se mentioneaza in Nota de fundamentare a proiectului, promovarea acestei ordonante este determinata de necesitatea:

- imbunatatirii comportamentului fiscal al contribuabililor si cresterea conformarii voluntare, avand ca rezultat imbunatatirea colectarii veniturilor bugetului general consolidat;

- imbunatatirii si adaptarii reglementarilor privind cazierului fiscal, prin stabilirea unui cadru unitar si coerent de organizare a cazierului fiscal, care sa permita orientarea activitatilor specifice de prevenire si combatere a evaziunii fiscale catre contribuabilii cu risc fiscal ridicat, respectiv catre cei in al caror cazier fiscal figureaza incalcari flagrante ale legislatiei fiscale, contabile si vamale;

- furnizarii de informatii fiscale necesare evidentierii modului de respectare a disciplinei financiare de catre contribuabili;

- eficientizarii administrarii impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate de contribuabili bugetului general consolidat;

- extinderii sferei de aplicare si imbunatatire a procedurii de gestionare, precum si cresterii eficientei cazierului fiscal.

Iata care sunt cele 16 propuneri pentru modificarea cazierului fiscal prin noul proiect de ordonanta:


1. Extinderea domeniului de aplicare avand in vedere prevederile art. 1 din Anexa 1 la Normele metodologice de aplicare a prevederilor sectiunii a 5-a din cap. I din Ordonanta Guvernului nr. 86/2003 privind reglementarea unor masuri in materie financiar-fiscala, referitoare la activitatile de declarare si colectare a creantelor bugetare reprezentand contributii sociale aprobate prin OMFP nr. 1644/2003, potrivit carora, incepand cu data de 1 ianuarie 2004, Ministerul Finantelor Publice isi exercita calitatea de creditor bugetar, prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala si unitatile subordonate acesteia pentru toate veniturile bugetare pe care le administreaza, avand ca obiectiv principal, pe langa colectarea veniturilor bugetului de stat si pe cele ale celorlalte bugete componente ale bugetului general consolidat.

2. Extinderea sferei de aplicare a cazierului fiscal luand in considerare prevederile Codului de procedura fiscala cu privire la declararea starii de inactivitate si a entitatilor fara personalitate juridica. De asemenea, se propune mentionarea distincta a organizarii cazierului fiscal pentru contribuabilii care au savarsit fapte sanctionate de legile contabile(legea contabilitatii).

3. Extinderea sferei de aplicare a cazierului fiscal prin reglementarea inscrierii situatiilor de atragere a raspunderii solidare prevazute la alin. (1) al art. 27 din Codul de procedura fiscala, prin reglementarea unei prevederi generale, care cuprinde toate situatiile in care organul fiscal emite decizie de atragere a raspunderii solidare: art. 27 alin. (1), dar si pentru situatiile prevazute de art. 27 alin. (2) si (3) cand debitorul este declarat insolvabil sau insolvent.

4. Reglementarea distincta a atragerii raspunderii solidare (patrimoniale) cu debitorul declarat insolvent potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, pentru creantele administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala.

5. Reglementarea inscrierii inactivitatii fiscale a persoanei juridice sau a entitatii fara personalitate juridica in cazierul fiscal al reprezentantilor legali ai acestora din perioada in care au aparut situatiile de declarare a starii de inactivitate.

De asemenea, se propune reglementarea inscrierii inactivitatii fiscale in cazierul fiscal al noilor reprezentanti legali desemnati, in situatia in care se mentine starea de inactivitate fiscala pe o perioada mai mare de un semestru calendaristic de la data inscrierii mentiunii in registrul comertului sau in evidentele autoritatilor si institutiilor publice la care sunt inregistrate celelalte persoane care nu au obligatia inregistrarii la registrul comertului.

6. Se propune reglementarea scoaterii inactivitatii fiscale a persoanei juridice sau a entitatii fara personalitate juridica din cazierul fiscal al reprezentantului legal, daca si-a pierdut aceasta calitate, dupa un an de la inscrierea mentiunilor privind schimbarea reprezentantului legal in registrul comertului sau in evidentele autoritatilor si institutiilor publice la care sunt inregistrate celelalte persoane juridice si entitati fara personalitate juridica care nu se inregistreaza la registrul comertului sau de la data expirarii mandatului, in situatia in care acesta este limitat in timp si nu a fost reinnoit.

7. Se propune ca unitatile teritoriale ale ANAF la nivelul carora urmeaza sa fie organizat cazierul fiscal sa fie stabilite prin Ordin al presedintelui ANAF.

8. Completarea prevederilor ordonantei cu actele/documentele emise de toate organele competente din subordinea ANAF, nu numai de cele fiscale si vamale, ramase definitive, in baza carora se efectueaza inscrierea datelor in cazierul fiscal, avand in vedere infiintarea Directiei Generale Antifrauda Fiscala.

9. Se propune ca faptele sanctionate contraventional cu avertisment sa nu se inscrie in cazierul fiscal.

10. Reglementarea la nivelul ordonantei, a persoanelor competente sa solicite eliberarea certificatului de cazier fiscal al contribuabililor.

11. Reglementarea posibilitatii eliberarii certificatului de cazier fiscal de catre oricare dintre organele fiscale competente, indiferent de domiciliul fiscal al contribuabilului, in prezenta acestuia sau a reprezentantului legal. Masura vine sa sprijine contribuabilul care, la un anumit moment se afla in aria de competenta a altui organ fiscal decat cel in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal solicita eliberarea certificatului de cazier fiscal.

12. Reglementarea obligativitatii organizarii de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala a istoricului contribuabililor care au fost scosi din evidenta cazierului fiscal si pastrarea datelor pentru o perioada de 10 ani de la data scoaterii din evidenta, care se utilizeaza de organele fiscale in realizarea analizei de risc.

13. Reglementarea obligativitatii prezentarii certificatului de cazier fiscal in cazul cooptarii unor noi membri in asociatii si fundatii, atunci cand acestia dobandesc si calitatea de reprezentanti legali, propunere menita sa asigure implementarea in textul actului normativ a Deciziei 10/2012 a inaltei Curti de Casatie si Justitie, emisa ca urmare a judecarii recursului in interesul legii.

14. Stabilirea unor dispozitii tranzitorii pentru faptele/situatiile constatate prin acte incheiate incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, care au fost savarsite, respectiv au intervenit in perioada anterioara, respectiv neinscrierea acestora in cazierul fiscal daca in perioada in care s-au savarsit nu era prevazuta obligativitatea inscrierii in cazierul fiscal.

15. Aplicarea prevederilor referitoare la scoaterea din cazierul fiscal a faptelor si situatiilor care sunt inscrise la data intrarii in vigoare a ordonantei.

16. Abrogarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 75/2001.

PROIECTUL POATE FI CONSULTAT AICI!

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016