Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Achizitie intracomunitara produse energetice. Ce tratament fiscal se aplica?

17-Oct-2014
3355
Pornim de la cazul in care se face o achizitie de bunuri (produse energetice) cu transport din tara UE (conditie de livrare DAP), facturata de o tara non-UE. Bunurile sunt deplasate intre tarile UE in regim suspensiv acoperite de DAI.

Vom vedea cum se gestioneaza situatia din punct de vedere al TVA-ului si cum se declara aceasta tranzactie.


Avand in vedere ca produsele sunt transportate de pe teritoriul comunitar pe teritoriul Romaniei, operatiunea reprezinta o achizitie intracomunitara de bunuri chiar daca factura este emisa de catre un furnizor, persoana impozabila, care nu este stabilit pe teritoriul comunitar.

Operatiunea este impozabila in Romania, fiind aplicabile prevederile art. 126 alin. (3) lit. c) "Sunt, de asemenea, operatiuni impozabile si urmatoarele operatiuni efectuate cu plata, pentru care locul este considerat a fi in Romania, potrivit art. 132^1:….c) o achizitie intracomunitara de produse accizabile, efectuata de o persoana impozabila, care actioneaza ca atare, sau de o persoana juridica neimpozabila".

Conform prevederilor art. 132^1, alin. (1), locul achizitiei intracomunitare de bunuri se considera a fi locul unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor.

Baza de impozitare pentru achizitiile intracomunitare de produse accizabile, cuprinde si accizele datorate sau achitate in Romania de persoana care efectueaza achizitia intracomunitara a unui produs supus accizelor, aspect reglementat in mod exprs prin art. 138^1 alin. (2) "Baza de impozitare cuprinde si accizele datorate sau achitate in Romania de persoana care efectueaza achizitia intracomunitara a unui produs supus accizelor. Atunci cand dupa efectuarea achizitiei intracomunitare de bunuri, persoana care a achizitionat bunurile obtine o rambursare a accizelor achitate in statul membru in care a inceput expedierea sau transportul bunurilor, baza de impozitare a achizitiei intracomunitare efectuate in Romania se reduce corespunzator.".

Astfel, pentru aceasta operatiune, cumparatorul din Romania aplica regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427, calculand TVA la o baza de impozitare formata din valoarea bunurilor la care se adauga valoarea accizelor.

Aceasta operatiune se evidentiaza de catre cumparatorul din Romania in jurnalul pentru cumparari si raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 5 "Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)" si randul 18, dar fara report la randul 5.1 "Achizitii intracomunitare pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa), iar furnizorul este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru din care a avut loc livrarea intracomunitara" si 18.1 daca furnizorul nu este inregistrat in scopuri de TVA pe teritoriul statului membru din care s-a efectuat expedierea bunurilor.

Valoarea operatiunii astfel efectuate se raporteaza prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES. In lipsa unui cod de TVA comunicat din partea furnizorului, prin declaratia cod 390 se inscrie denumirea furnizorului si codul statului membru de pe teritoriul caruia s-a efectuat livrarea bunurilor.

Achizitia intracomunitara de produse accizabile este scutita de plata TVA daca bunurile sunt plasate in regim de antrepozit de TVA, definit conform prevederilor art. 144 alin. (1) pct. 8 din Codul fiscal "pentru produse accizabile, orice locatie situata in Romania, care este definita ca antrepozit fiscal, in sensul art. 4 lit. (b) din Directiva 92/12/CEE, cu modificarile si completarile ulterioare;".

De asemenea, in conformitate cu prevederile art. 1^1 din O.M.F.P. nr. 2218 din 22 decembrie 2006 privind aprobarea Normelor de aplicare a scutirilor de taxa pe valoarea adaugata pentru traficul international de bunuri, prevazute la art. 144 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare, sunt scutite de TVA achizitiile intracomunitare de bunuri transportate in zona libera sau intr-un antrepozit liber daca produsele respective sunt livrate intracomunitar "In conformitate cu prevederile art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 3 din Codul fiscal in cazul bunurilor comunitare care sunt transportate din alt stat membru in zona libera/antrepozitul liber, este scutita de TVA achizitia intracomunitara de bunuri cu conditia ca persoana care realizeaza achizitia intracomunitara de bunuri sa faca dovada, in termen de maximum 90 de zile de la data la care intervine exigibilitatea achizitiei intracomunitare, ca bunurile respective au fost livrate intracomunitar in regim de scutire de TVA conform art. 143 alin. (2) din Codul fiscal sau au fost exportate in regim de scutire de TVA conform prevederilor art. 143 alin. (1) lit. a) sau b) din Codul fiscal.

Operatiunea constand in livrarea intracomunitara a bunurilor sau in exportul bunurilor trebuie realizata de persoana care a achizitionat intracomunitar bunurile respective. Nu se aplica scutirea de TVA pentru alte livrari ulterioare achizitiei intracomunitare ale bunurilor respective decat livrarea intracomunitara sau exportul."

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016