Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Achizitii din stat non-UE, neimpozabile in Romania. Ce declaratii se depun?

28-Iul-2014
19158
In studiul de caz urmator, pornim de la o societate care achizitioneaza marfuri din China. Pentru aceasta, societatea emite o comanda si plateste un avans intr-o luna, furnizorul din China emite factura, pregateste si incarca marfurile intr-o nava maritima in luna urmatoare.

Transportul dureaza 20 zile si efectiv marfa ajunge in a 3-a luna de la data comanzii. Marfa intra in U.E. in zona libera Bari (Italia) de unde pleaca la clientii italieni pe baza facturilor fara TVA. Societatea nu are punct de lucru deschis in Italia si operatiunile vamale, depozitarea si manipularea a marfii le efectueaza o societate din Italia care factureaza aceste servicii in fiecare luna catre societatea din Romania.

Vom vedea care sunt implicatiile din punct de vedere al TVA-ului din Romania si obligatiile declarative ale societatii D300 rand decont, D390 si Intrastat in fiecare luna pentru fiecare operatie.

Pentru societatea din Romania, niciuna din cele doua operatiuni (achizitie din China si vanzare pe teritoriul Italiei) nu este impozabila in Romania. In acest sens, am in vedere prevederile art. 126 alin. (1) din Codul fiscal
conform carora, pentru a fi impozabila in Romania d.p.d.v. al TVA, orice operatiune trebuie sa indeplineasca patru conditii cumulative:
1. operatiunea sa fie o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in sfera taxei, efectuata cu plata;

2. locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor sa fie considerat in Romania, conform articolului 132 sau 133;
3. livrarea bunurilor sau prestarea serviciului sa fie realizata de o persoana impozabila care actioneaza ca atare;
4. livrarea bunurilor si prestarea serviciilor sa fie rezultatul desfasurarii unei activitati economice ;

De asemenea, trebuie luate in considerare si prevederile punctului 2 alineatul (1) din normele metodologice de aplicarea ale articolului 126 alin. (1) din Codul fiscal, prin care se reglementeaza faptul ca operatiunea nu este impozabila in Romania daca cel putin una din cele patru conditii nu este indeplinita: "In sensul art. 126 alin. (1) din Codul fiscal, operatiunea nu este impozabila in Romania daca cel putin una din conditiile prevazute la lit. a) - d) nu este indeplinita."
In situatia prezentata de dvs., nu este indeplinita conditia de la pct. 2 cu privire la locul operatiunii deoarece:

- achizitia bunurilor nu reprezinta un import pe teritoriul Romaniei (operatiunea reprezinta un import de bunuri in Italia). Conform prevederilor art. 132^2 " Locul importului de bunuri" alin. (1) "Locul importului de bunuri se considera pe teritoriul statului membru in care se afla bunurile cand intra pe teritoriul comunitar.".
- vanzarea bunurilor nu reprezinta o livrare intracomunitara de bunuri in Romania deoarece bunurile nu sunt expediate de pe teritoriul Romaniei pe teritoriul Italiei, fiind vandute pe teritoriul national al Italiei.

Pentru cele doua operatiuni care au locul in Italia, societatea din Romania este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Italia, similar prevederilor art. 153 alin. (4) din Codul fiscal aplicabil in Romania "O persoana impozabila care nu este stabilita in Romania conform art. 125^1 alin. (2) si nici inregistrata in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 va solicita inregistrarea in scopuri de TVA la organele fiscale competente pentru operatiuni realizate pe teritoriul Romaniei care dau drept de deducere a taxei, altele decat serviciile de transport si serviciile auxiliare acestora, scutite in temeiul art. 143 alin. (1) lit. c) - m), art. 144 alin. (1) lit. c) si art. 144^1, inainte de efectuarea respectivelor operatiuni, cu exceptia situatiilor in care persoana obligata la plata taxei este beneficiarul, conform art. 150 alin. (2) - (6)….".

Dupa inregistrarea pe teritoriul Italiei, firma din Romania va fi obligata sa respecte prevederile legislatiei fiscale din Italia. Pentru a evita formalitatile de inregistrare in scopuri de TVA pe teritoriul Italiei, dar si pentru a indeplini obligatiile fiscale d.p.d.v. al TVA pe teritoriul Italiei, firma din Romania va avea posibilitatea sa desemneze un reprezentant fiscal pe teritoriul Italiei, similar prevederilor art. 153 alin. (6) din Codul fiscal din Romania "persoana impozabila stabilita in Comunitate, dar nu in Romania, care are obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, poate, in conditiile stabilite prin norme, sa isi indeplineasca aceasta obligatie prin desemnarea unui reprezentant fiscal."

Astfel, dupa inregistrarea in scopuri de TVA pe teritoriul Italiei, operatiunile economice realizate pe teritoriul Italiei nu se vor mai evidentia in jurnalele de TVA completate pentru operatiunile economice realizate pe teritoriul Romaniei, motiv pentru care valoarea acestora nu se va raporta nici prin decontul lunar de TVA cod 300, dar nici prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES. Operatiunile economice realizate pe teritoriul Italiei se vor factura, evidentia si raporta in baza obligatiilor reglementate prin legislatia fiscala aplicabila pe teritoriul Italiei.

Deci, avand in vedere ca cele doua operatiuni nu sunt impozabile in Romania, firma din Romania nu datoreaza TVA bugetului de stat din Romania nici pentru cumpararea bunurilor din China, dar nici pentru vanzarea acestora pe teritoriul Italiei.
Totusi, in situatia in care nu se inregistreaza in scopuri de TVA pe teritoriul Italiei, societatea din Romania trebuie sa evidentieze in jurnalele de TVA valoarea celor doua operatiuni efectuate, neimpozabile in Romania, si sa le raporteze prin decontul de TVA cod 300 dupa cum urmeaza:
- achizitia de bunuri la randul 26 denumit "Achizitii de bunuri si servicii scutite de taxa sau neimpozabile". D.p.d.v. contabil, achizitia se inregistreaza prin formula 371 = 401;
- vanzarea bunurilor la randul 3 "Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE),
precum si livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2)
lit. b) si c) din Codul fiscal

". Pe factura emisa pe numele cumparatorului din Italia, furnizorul din Romania inscrie mentiunea "neimpozabil in RO". D.p.d.v. contabil, vanzarea se inregistreaza prin formula 411 = 707 concomitent cu descarcarea de gestiune 607 = 371.

Vanzarea bunurilor catre clientii stabiliti pe teritoriul Italiei nu se raporteaza prin declaratia cod 390 VIES deoarece operatiunea nu reprezinta o livrare intracomunitara de bunuri. Asa cum se reglementeaza la punctul 15 de la art. 125^1 "Semnificatia unor termeni si expresii" , livrarea intracomunitara are intelesul prevazut la art. 128 alin. (9). Prin aceste articol, livrarea intracomunitara este definita drept o livrare de bunuri expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru de catre furnizor sau de persoana catre care se efectueaza livrarea ori de alta persoana in contul acestora.

Din acelasi motiv, valoarea livrarii de bunuri nu se raporteaza nici prin declaratia Intrastat.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016