Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Amenzi pentru declaratiile recapitulative

11-Iun-2009
6837

Noutati
Amenda pentru omisiunea de a depune formularul 390 ?Declaratie recapitulativa privind livrarile /achizitiile intracomunitare de bunuri? s-a modificat. De asemenea, au fost prevazute noi amenzi in legatura cu aceasta declaratie.

1. Situatia actuala

Incepand cu data de 1 mai 2009, constituie contraventii:

  • nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor recapitulative;
  • depunerea de astfel de declaratii cu sume incorecte ori incomplete.

Sanctiunea este amenda in valoare de 2% din suma totala a achizitiilor/livrarilor intracomunitare de bunuri nedeclarate sau, dupa caz, din diferentele nedeclarate rezultate ca urmare a declaratiilor incorecte ori incomplete. Amenda se reduce cu 50% in situatia in care corectam declaratia recapitulativa pana la termenul legal de depunere a urmatoarei declaratii recapitulative.

Atentie
Aplicarea sanctiunii amenzii contraventionale se prescrie in termen de 6 luni de la data savarsirii faptei.

Nu vom fi sanctionati contraventional in cazul in care:

  • corectam declaratiile recapitulative pana la implinirea termenului legal de depunere a acestora;

  • ulterior termenului legal de depunere, corectam declaratiile ca urmare a unui fapt ce nu ne poate fi imputat.

Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre organele fiscale competente.

In cazul aplicarii sanctiunii amenzii, avem posibilitatea achitarii in termen de 48 de ore a jumatate din minimul amenzii. Agentul constatator va mentiona aceasta posibilitate in procesul-verbal de constatare si sanctionare contraventionala.

2. Situatia trecuta

Pana la data de 1 mai 2009 reprezenta contraventie numai nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor recapitulative, fara a fi insa sanctionata contraventional depunerea acestei declaratii cu sume incorecte sau incomplete. Nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor recapitulative se pedepsea cu amenda de la 12.000 lei la 14.000 lei.

3. Cum se sanctioneaza faptele vechi?

In cazul declaratiilor recapitulative cu termene de depunere anterioare datei de 1mai 2009 se aplica sanctiunea cea mai favorabila, adica amenda intre 12.000 lei si 14.000 de lei sau, dupa caz, in valoare de 2% din suma totala a achizitiilor/livrarilor intracomunitare de bunuri nedeclarate.

Pasuire sau neconstitutionalitate?

Noua reglementare precizeaza ca nu vom fi sanctionati contraventional in cazul in care corectam, pana la data de 31 mai 2009, declaratiile recapitulative cu termene de depunere anterioare datei de 1 mai 2009. Aceasta dispozitie nu este una de favoare pentru contribuabil, asa cum pare la prima vedere, ci dimpotriva. Astfel, fapta de a depune declaratii cu sume incorecte ori incomplete constituie contraventie numai incepand cu data de 1 mai 2009. Rezulta ca faptele savarsite inainte de 1mai 2009 nu ar trebui sanctionate contraventional decat in cazul in care am admite ca s-ar putea incalca principiul neretroactivitatii legii consacrat de Constitutie. Or, potrivit Constitutiei, poate avea caracter retroactiv numai legea contraventionala mai favorabila!

Concluzie
In functie de marimea afacerii, amenda in valoare de 2% din suma totala a achizitiilor/livrarilor intracomunitare de bunuri nedeclarate poate fi mai usor sau, dimpotriva, mai greu de suportat decat amenda cuprinsa intre 12.000 lei si 14.000 de lei.

Trebuie sa fim foarte atenti la completarea formularului 390 ?Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri?, pentru ca orice corectare ne costa.

Acte normative aplicabile:
Art. 2191 alin. (1)-(5) din Codul de procedura fiscala, astfel cum a fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2009 cu privire la rectificarea bugetara pe anul 2009 si reglementarea unor masuri financiar-fiscale
Art. 12 alin. (2) si art. 13 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor
Art. 219 alin. (1) lit. b1 si alin. (2) lit. h), art. 221 alin. (1) si (5) din Codul de procedura fiscala
Art. 34 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2009 cu privire la rectificarea bugetara pe anul 2009 si reglementarea unor masuri financiar-fiscale

Acest articol este preluat din newsletterul Taxe si Impozite Actual. Avand peste 4.300 de abonati newsletterul se adreseaza acelora care vor sa munceasca usor, fara stres. Rezultat al muncii unor profesionisti in fiscalitate ce cunosc in esenta toate posibilitatile de optimizare si minimizare a taxelor si impozitelor, Taxe si Impozite Actual va ofera solutii perfect legale ce avantajeaza vizibil bugetul dvs.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

 

Articol adaugat in 11 iunie 2009

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016