Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Analiza modificarilor aduse de OUG nr. 125 privind venitul net determinat pe baza de norme de venit

23-Mar-2012
3540
In Monitorul Oficial, Partea I, nr. 938 din 30 decembrie 2011 a fost publicata O.U.G. nr. 125/
27.12.2012 care modifica si completeaza Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. in continuare vom puncta modificarile si completarile importante pe care Ordonanta le aduce pentru contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit.


La art. I alin. (24) din O.U.G. nr. 125 se prevede ca: "La art. 49 alin. (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(2) Ministerul Finantelor Publice elaboreaza nomenclatorul activitatilor pentru care venitul
net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, care se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice, in conformitate cu activitatile din Clasificarea activitatilor din economia nationala - CAEN, aprobata prin H.G. nr. 656/1997, cu modificarile ulterioare.

Directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, au urmatoarele obligatii:


a) stabilirea nivelului normelor de venit;
b) publicarea acestora, anual, in cursul trimestrului IV al anului anterior celui in care urmeaza a se aplica."

Pentru anul 2012, prin O.M.F.P. nr. 2.875/30.11.2011, publicat in Monitorul Oficial nr. 871/
09.12.2011, a fost aprobat Nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit.

Nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se determina pe baza normelor de venit nu mai include, incepand cu anul 2012, activitatea topografilor si serviciile informatice cu exceptia cod CAEN 6202 ("Activitati de consultanta in tehnologia informatiei") si 6203 ("Activitati de management - gestiune si exploatare - a mijloacelor de calcul").

La art. I alin. (25) din O.U.G. nr. 125 se prevede ca: "La art. 49 alin. (8) se modifica si va avea urmatorul cuprins: "(8) Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de nor me de venit au obligatia sa completeze numai partea din Registrul-jurnal de incasari si plati referitoare la incasari, potrivit reglementarilor contabile elaborate in acest scop".

Pana la 31 decembrie 2011, Codul fiscal prevedea in acest sens: "Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit nu au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla pentru activitatea respectiva".

Obligativitatea de a completa partea de incasari din Registrul-jurnal de incasari si plati nu inseamna ca se va conduce contabilitatea in partida simpla, ci instituie o evidenta a incasarilor necesara pentru aplicarea urmatoarei modificari pe care o vom trata la punctul urmator.

La art. I alin. (26) din O.U.G. nr. 125 se prevede ca: "La art. 49, dupa alin. (8) se introduce un nou alineat, alin. (9), cu urmatorul cuprins: "(9) Contribuabilii pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 100.000 euro, incepand cu anul fiscal urmator, au obligatia determinarii venitului net anual in sistem real. Aceasta categorie de contribuabili are obligatia sa completeze corespunzator si sa depuna declaratia privind venitul estimat/norma de venit pana la data de 31 ianuarie inclusiv".
Deci in urma completarii partii de incasari din Registrul-jurnal de incasari si plati se poate tine evidenta atingerii pragului de 100.000 de euro - la cursul de schimb mediu comunicat de BNR la sfarsitul anului fiscal.

La art. I alin. (27) din nr. O.U.G. 125 se prevede ca: "La art. 51 alin. (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: "(2) Optiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla este obligatorie pentru contribuabil pe o perioada de 2 ani fiscali consecutivi si se considera reinnoita pentru o noua perioada daca contribuabilul nu solicita revenirea la sistemul anterior, prin completarea corespunzatoare a declaratiei privind venitul estimat/norma de venit si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului urmator expirarii perioadei de 2 ani.

(3) Optiunea pentru determinarea venitului net in sistem real se exercita prin completarea declaratiei privind venitul estimat/norma de venit cu informatii privind determinarea venitului net anual in sistem real si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv, in cazul contribuabililor care au desfasurat activitate in anul precedent, respectiv in termen de 15 zile de la inceperea activitatii, in cazul contribuabililor care incep activitatea in cursul anului fiscal".

In urma depasirii plafonului de 100.000 de euro sau ca urmare a exercitarii optiunii contribuabilului,
determinarea venitului net in sistem real - adica prin tinerea contabilitatii in partida simpla - este obligatorie timp de cel putin 2 ani consecutivi. Se poate reveni la determinarea venitului pe baza de norme de venit prin depunerea formularului de solicitare pana la 31 ianuarie a celui de-al treilea an. Daca nu faceti acest lucru va trebui sa asteptati inca 2 ani deoarece optiunea se va considera reinnoita pentru o noua perioada de 2 ani consecutivi.

Cererea depusa, cuprinzand optiunea pentru sistemul real, precum si cererea de renuntare la optiune se considera aprobate de drept prin depunerea si inregistrarea la organul fiscal (conform punctului 60 din Normele de aplicare a art. 51 din Codul fiscal).





Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici