Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Obligatii privind contributiile sociale incepand cu 1 iulie 2012

22-Aug-2012
4254
Modificarile privind contributiile sociale introduse de OUG nr. 125/2011 in cuprinsul Titlului IX indice 2 din Codul fiscal nu sunt aplicabile in ceea ce prive?te veniturile din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, si din drepturi de autor, realizate in perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2012, dispozitiile fiind integrate cu aplicabilitate abia incepand cu data de 1 iulie 2012, concomitent cu abrogarea OUG nr. 58/2010.
in aceste conditii, pentru prima jumatate a anului 2012, vor fi aplicabile in continuare, in materie fiscala prevederile Codului fiscal coroborate ale art. III din OUG nr. 58/2011 cu modificarile si completarile ulterioare.


incepand cu 1 iulie 2102, persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) din Codul fiscal dobandesc calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte. Modificarea se produce in contextul abrogarii prevederilor art. III din OUG nr. 58/2010 incepand cu aceasta data.

Astfel, incepand cu data de 1 iulie 2012, nu se va mai calcula contributia de asigurari pentru somaj pentru persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, insa vor intra sub incidenta contributiei de asigurari sociale de sanatate astfel cum este reglementata de Codul fiscal.

1) Contributia de asigurari sociale

Cota de contributie de asigurari sociale pentru veniturile in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) din Codul fiscal este cea individuala: 10,5%.

In ceea ce priveste contributia de asigurari sociale, persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii, conform art. 6 alin. (1) pct. I-III si V din Legea nr. 263/2010 (de exemplu daca este salariat cu contract individual de munca), precum si cele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii nu datoreaza aceasta contributie pentru veniturile obtinute ca urmare a incadrarii in una sau mai multe dintre situatiile prevazute la alin. art 296 indice 21 alin. (1) din Codul fiscal (PFA, iI, IF, profesii libere, venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) din Codul fiscal).
Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale pentru persoanele prevazute la art. 296 indice 21 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal este venitul brut stabilit prin contractul incheiat intre parti. Temeiul il reprezinta art. 296 indice 21 alin. (4) din Codul fiscal.

Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale nu poate fi mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.

2) Contributia de asigurari sociale de sanatate

Cota de contributie de asigurari sociale de sanatate pentru veniturile in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) din Codul fiscal este cea individuala: 5,5%.

Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru persoanele prevazute la art. 296 indice 21 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal este venitul brut stabilit prin contractul incheiat intre parti. Temeiul il reprezinta art. 296 indice 21 alin. (4) din Codul fiscal.

In cazul contributiei de asigurari sociale de sanatate, art. 296 indice 21 alin. (5) prevede o limita pentru baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate. Aceasta nu nu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara, daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia.

Persoanele fizice care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) din Codul fiscal datoreaza contributii sociale individuale in cursul anului, platitorii de venituri avand obligatia calcularii, retinerii si virarii sumelor respective, obligatiile reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate calculate, retinute si virate in cursul anului fiscal de catre platitorii de venit fiind obligatii finale. Contributiile retinute se vireaza pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul, respectiv a lunii urmatoare trimestrului in care s-a platit venitul, in functie de perioada fiscala aleasa de platitorul de venit. Temeiul il reprezinta art. 296 indice 24 alin. (5) si (6) din Codul fiscal.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Obligatii privind contributiile sociale incepand cu 1 iulie 2012":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia Unica in 2024. Cum se completeaza D212 pentru venituri obtinute din dividende

    • O persoana fizica, ce este si salariata, trebuie sa intocmeasca Declaratia Unica pentru venituri obtinute din dividende (sunt singurele venituri extrasalariale pe care le obtine). In anul 2023 a depus Declaratia Unica cu estimat de 100.000 lei la dividende, deci peste 24 salarii minime, rezultand astfel un CASS de 7.200 lei. Dupa incheierea anului 2023 a constatat ca a ridicat dividende brute in valoare de 64.768 lei (sub 24 salarii minime), practic trebuind sa plateasca CASS in valoare de 3.600...» citeste mai departe aici

  • D300, modificata prin Ordinul 888/2024. Nou formular se utilizeaza incepand cu veniturile lunii mai 2024

    • Un nou formular pentru Declaratia 300 a fost publicat de ANAF prin Ordinul 888/2024. Acesta se utilizeaza incepand cu veniturile lunii mai 2024. OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifica OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) „Decont de taxa pe valoarea adaugata”, a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024. Conform Referatului de aprobare, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023, publicata in...» citeste mai departe aici

  • Precizari ANAF privind E-Transport: NU se va impune nicio o taxa suplimentara contribuabililor

    • ANAF aduce, printr-un nou comunicat de presa, cateva precizari referitoare la informatiile aparute in articolele despre ”noua taxa care loveste buzunarul romanilor de la 1 iulie”. Fiscul mentioneaza ca articolele de presa in care se mentioneaza ”noua taxa care loveste buzunarul romanilor de la 1 iulie” dezinformeaza mediul de afaceri, fiind redactate tendentios prin prezentarea in mod personal a cadrului legal RO e-Transport, fara aprofundarea acestuia. Astfel: prin...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016