Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PFA cu norme de venit. Cum trebuie completata Declaratia Unica?

05-Mar-2019
14972

"O persoana care detine PFA cu norma de venit este si salariat cu norma intreaga. La depunerea declaratiei unice beneficiaza de scutire din norma de venit pentru calcul impozit? Ca exemplu norma de venit este de 34.000 lei. Cum completez Declaratia Unica? Daca are scutire 50% deci venitul pentru calcul impozit va fi de 17.000 lei, atunci tot cei 17.000 se vor lua in calcul la stabilirea limitei pentru CAS si CASS?", intreaba unul dintre cititorii nostri, Raspuns la aceste intrebari veti gasi in raspunsul oferit de specialistul nostru, in cele ce urmeaza.

Raspunsul specialistului

Potrivit art. 690 alin. (10) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal:
"Contribuabilii pot ajusta normele anuale de venit de la alin. (4) in declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice. Ajustarea normelor anuale de venit se realizeaza de catre contribuabil prin aplicarea coeficientilor de corectie publicati de catre Directiile generale regionale ale finantelor publice, respectiv a municipiului Bucuresti, asupra normelor anuale de venit".

In Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, este dat si un exemplu privind modul de calcul al impozitului pe venit, in conditiile ajustarii normei:

Exemplu privind ajustarea normei de venit si stabilirea impozitului datorat:

O persoana fizica realizeaza venituri ca urmare a desfasurarii unei activitati independente (croitorie) pentru care norma anuala de venit este de 23.000 lei.

Persoana fizica este salariata cu norma intreaga si urmeaza cursurile unui institut de invatamant superior si are un salariat.

Coeficientii de corectie, publicati de catre directiile generale regionale ale finantelor publice si a municipiului Bucuresti, sunt urmatorii:

a) In sensul majorarii, coeficientul de ajustare pentru faptul ca persoana fizica are un salariat este de 25%.

b) In sensul reducerii normei anuale de venit:

  • pentru calitatea proprie de salariat se aplica un coeficient de corectie in cota de 60%;
  • pentru calitatea de student se aplica un coeficient de corectie in cota de 30%.

Stabilirea normei anuale de venit prin ajustare:
a) majorarea normei anuale de venit = 23.000 lei x 25% = 5.750 lei
b) reducerea normei anuale de venit (se alege un singur coeficient, in cota cea mai mare, respectiv 60%)
(23.000 lei 5.750 lei) x 60% = 17.250 lei

Venitul net anual este in suma de 11.500 lei (23.000 lei 5.750 lei - 17.250 lei)
Impozitul aferent se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual, astfel:
Impozit datorat = 11.500 lei x 10% = 1.150 lei

Referitor la CAS, potrivit art 148 alin 4 din Codul fiscal:

"Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale, in cazul persoanelor care realizeaza veniturile prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b) si b1), o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere al declaratiei prevazuta la art. 120".

"In aplicarea art. 148 din Codul fiscal, venitul net/brut anual estimat pentru anul in curs este venitul determinat potrivit prevederilor titlului IV - Impozitul pe venit din Codul fiscal. Daca persoanele fizice realizeaza venituri din mai multe surse din activitati independente si/sau drepturi de proprietate intelectuala venitul net estimat pentru anul curent se stabileste prin insumarea veniturilor nete estimate din fiecare sursa si/sau categorie de venit, dupa cum urmeaza:
b) valoarea normelor de venit, determinate dupa ajustarea prevazuta la art. 69 alin. (10) din Codul fiscal (pct 7 alin. (1) lit. b) din norme)".

Asadar, se datoreaza CAS numai daca se estimeaza obtinerea de venituri (dupa ajustare) mai mari de 12 salarii minime brute pe tara.

Persoanele fizice care estimeaza pentru anul in curs venituri nete cumulate sub nivelul de 12 salarii de baza minime brute pe tara nu datoreaza contributia, dar pot opta pentru plata acesteia.
Persoanele fizice care datoreaza contributia, precum si cele care opteaza pentru plata acesteia isi aleg o valoare, reprezentand baza de calcul al contributiei de asigurari sociale, cel putin egala cu 12 salarii de baza minime brute pe tara, care constituie "venitul ales".

Referitor la CASS, potrivit art 170 alin. (1) din Codul fiscal:

"Persoanele fizice care realizeaza venituri prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) - h), din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, daca estimeaza pentru anul curent venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere al declaratiei prevazuta la art. 120".

Potrivit normelor metodologice: "Incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazuta la art. 120 se efectueaza prin cumularea veniturilor prevazute la art.155 alin. (1) lit. b) - h), dupa cum urmeaza:
venitul net/brut sau norma de venit din activitati independente, stabilite potrivit art. 68, 68 1 si 69, dupa caz".

Asadar, in cazul CASS se aplica aceeasi regula ca si in cazul CAS, se va lua in calcul venitul estimat sau realizat dupa ajustarea normei.
Potrivit art. 170 alin. (4) din Codul fiscal:

"Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) - h) o reprezinta echivalentul a 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120".
In concluzie, la stabilirea plafonului pentru CAS si CASS (in functie de care se stabileste daca PFA datoreaza contributii sociale) se vor lua in calcul normele de venit rezultate dupa ajustare.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?

    • Pentru a remunera angajatii, firmele pot acorda numeroase beneficii extrasalariale, fara a fi supuse impozitarii, in limita unui plafon lunar de 33% din salariu. Printre facilitati amintim tichetele de masa, cazarea sau chiar contributiile la pensii facultative. Este important de mentionat faptul ca angajatorii au de respectat mai multe reguli si trebuie sa calculeze corespunzator plafonul de 33%, fiindca aceste beneficii salariale pot fi cumulate. Plafon 33% beneficii netaxabile. Beneficii...» citeste mai departe aici

  • Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?

    • Modul in care sunt gestionate platile intre furnizori si clienti a fost schimbat prin implementarea sistemului E-Factura. Iar in acest context, multi antreprenori se intreaba daca mai pot efectua plati pe baza facturilor proforme, asa cum se obisnuia inainte de implementarea acestui sistem electronic. Factura proforma in contextul e-Factura In conditiile existentei e-Factura si a obligatiei de a plati o suma de bani unui furnizor doar dupa ce ai primit factura fiscala prin e-Factura, se mai...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparut

    • Mai multe modificari importante cu privire la impozitul pe venit se vor aplica din 2025. Acestea vor afecta atat persoanele fizice, cat si persoanele juridice, fiinca au aparut intr-o perioada economica incerta. Printre cele mai semnificative masuri se numara eliminarea scutirii de impozit pentru salariatii din sectoarele IT, constructii, agricol si industria alimentara, cresterea cotei de impozitare pentru dividendele distribuite, dar si noi reguli privind impozitarea veniturilor din transferul...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016