Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CNIPMMR sustine initiativa M.F.P. de acordare a unor facilitati si solicita completarea acesteia

15-Oct-2015
3104

Ordonanta de Urgenta care anuleaza facilitatile fiscale pentru plata obligatiilor datorate de contribuabili bugetului general consolidat a fost aprobata la 14 octombrie. In aceasta privinta, CNIPMMR vine cu unele completari pe care le regasiti mai jos.



Puteti consulta aici Ordonanta de Urgenta care anuleaza facilitatile fiscale!

Astfel, CNIPMMR sustinere initiativa M.F.P. de acordare a unor facilitati si solicita completarea acesteia.

I. Initiativa M.F.P. DE acordare a unor facilitati

In scopul stimularii achitarii voluntare de catre contribuabili a obligatiilor de plata restante la buget si maximizarea incasarilor bugetare, Ministerul Finantelor Publice a initiat un proiect de Ordonanta de Urgenta privind acordarea unor facilitati fiscale, propunand instituirea unei masuri conjuncturale de acordare a unei facilitati fiscale, constand in anularea penalitatilor de intarziere, cu mentinerea altor obligatii, astfel:

1. Pentru obligatiile de plata principale datorate bugetului general consolidat, restante la 30 septembrie 2015, inclusiv, si administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, denumita in continuare organ fiscal central, penalitatile de intarziere aferente acestora se anuleaza daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Suspendare activitate. Microintreprindere. Vector fiscal In situatia in care o microintreprindere inceteaza contractul de munca al singurului angajat in data de 11.06.2025, iar incepand cu data de 01.07.2025 isi suspenda activitatea la...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Venituri permise in concediu de ingrijire copil Asociatul unic al firmei, care este si administrator si are totodata incheiat si contract individual de munca, va intra in concediu de crestere copil, pe perioada in care va primi...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Declarare nontransfer bunuri in RO e-Transport Tranzactia pe care o supunem atentiei dvs. in privinta codului UIT este o prestare de servicii (montaj) fiind exclusiv in sarcina vanzarii echipamentului supus montarii. Inteleg ca...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    ICAS si sponsorizarile deductibile O societate a platit in anul 2024 impozit specific pe cifra de afaceri (ICAS). Pentru determinarea sponsorizarii deductibile pe anul 2024, societatea va stabili plafonul de 20%...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Impozit profit an 2024 Revenire cu precizari: Multumesc pentru raspunsul doamna Vera Constantin! "Raspuns In cursul anului ati declarat impozit pe profit 188.985 lei iar la final ati constatat ca doar...citeste mai mult

- toate obligatiile de plata principale restante la 30 septembrie 2015, inclusiv, administrate de organul fiscal central, se sting prin orice modalitate prevazuta de lege pana la data de 31 martie 2016, inclusiv;

- dobanzile aferente obligatiilor de plata prevazute la lit. a) stabilite prin decizii comunicate pana la data stingerii obligatiilor de plata principale, se sting prin orice modalitate prevazuta de lege pana la data de 30 iunie 2016, inclusiv;

- sunt stinse prin orice modalitate prevazuta de lege dobanzile datorate pana la data stingerii obligatiilor de plata principale prevazute la lit. a) si stabilite prin decizii comunicate dupa aceasta data, pana la termenul de plata prevazut la art. 111 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul de procedura fiscala;

- sunt stinse, pana la data depunerii cererii de anulare a penalitatilor de intarziere, prin orice modalitate prevazuta de lege, toate obligatiile de plata principale administrate de organul fiscal central cu termene de plata cuprinse intre data de 1 octombrie 2015 si 31 martie 2016, inclusiv;

- contribuabilul sa aiba depuse toate declaratiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, pana la data depunerii cererii de anulare a penalitatilor de intarziere. Aceasta conditie se considera indeplinita si in cazul in care, pentru perioadele in care nu s-au depus declaratii fiscale, obligatiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de catre organul fiscal central;

- contribuabilul depune cererea de anulare a penalitatilor de intarziere pana la data de 30 iunie 2016, inclusiv, sub sanctiunea decaderii.


2. Penalitatile de intarziere aferente diferentelor de obligatii de plata declarate suplimentar de contribuabili prin declaratie rectificativa prin care se corecteaza obligatiile de plata principale cu scadente anterioare datei de 30 septembrie 2015, inclusiv, administrate de organul fiscal central, se anuleaza daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:


- declaratia rectificativa este depusa pana la data de 31 martie 2016, inclusiv;

- toate obligatiile de plata principale individualizate in declaratia rectificativa se sting prin orice modalitate prevazuta de lege pana la 31 martie 2016, inclusiv;

- sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 1 alin. (1) lit. b) - f).


3. Penalitatile de intarziere datorate si nestinse la data de 30 septembrie 2015, inclusiv, aferente obligatiilor de plata principale cu termene de plata pana la aceasta data si stinse pana la 30 septembrie 2015, inclusiv, administrate de organul fiscal central, se anuleaza daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:


- dobanzile aferente obligatiilor de plata principale cu termene de plata anterioare datei de 30 septembrie 2015 si stinse pana la aceasta data, se sting prin orice modalitate prevazuta de lege pana la data de 31 martie 2016, inclusiv;

- contribuabilul depune cererea de anulare a penalitatilor de intarziere pana la data de 30 iunie 2016, inclusiv, sub sanctiunea decaderii.

 

4. Penalitatile de intarziere aferente obligatiilor de plata principale administrate de organul fiscal central, cu termene de plata pana la 30 septembrie 2015, inclusiv, si individualizate in decizii de impunere emise urmare unei inspectii fiscale inceputa anterior intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se anuleaza daca toate diferentele de obligatii de plata principale si dobanzile aferente acestora, individualizate in decizia de impunere sunt stinse prin orice modalitate prevazuta de lege pana la termenul de plata prevazut la art. 111 alin. (2) din Codul de procedura fiscala. In acest caz, cererea de anulare a penalitatilor de intarziere se depune in termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere, sub sanctiunea decaderii.

In situatia inspectiilor fiscale ce urmeaza a incepe dupa intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, in scopul acordarii anularii prevazuta la art. 2, organele fiscale iau in considerare declaratiile rectificative depuse de contribuabili in termen de 10 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

Contribuabilii care intentioneaza sa beneficieze de anularea penalitatilor de intarziere pot notifica oricand, pana la depunerea cererii de anulare a penalitatilor de intarziere, organul fiscal competent. Cererea de anulare a penalitatilor de intarziere se solutioneaza prin decizie de anulare a penalitatilor de intarziere sau, dupa caz, decizie de respingere a cererii de anulare.

Prevederile ordonantei de urgenta nu se aplica:


- pentru obligatiile de plata rezultate din raporturi juridice contractuale si nu reprezinta conditie pentru acordarea anularii penalitatilor de intarziere, potrivit prezentei ordonante de urgenta, cu exceptia redeventelor miniere, a redeventelor petroliere si a redeventelor rezultate din contracte de concesiune, arenda si alte contracte de exploatare eficienta a terenurilor cu destinatie agricola, incheiate de Agentia Domeniilor Statului prevazute la art. 1 alin. (4) din Codul de procedura fiscala;

- pentru contribuabilii aflati in procedura insolventei potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa.


Prevederile sunt aplicabile si pentru o cota de 50% din majorarile de intarziere datorate de contribuabili pana la data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 39/2010 pentru modificarea si completarea O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 278 din 28 aprilie 2010.

In cazul obligatiilor de plata datorate bugetelor locale, prevederile Ordonantei de urgenta se aplica daca consiliul local stabileste, prin hotarare, aplicarea acestor prevederi, caz in care anularea vizeaza o cota de 50% din majorarile de intarziere, reprezentand componenta de penalitate de intarziere.

II. Pozitia CNIPMMR privind proiectului de O.U.G initiat de M.F.P.

CNIPMMR sustine scopul declarat al Proiectului de Ordonanta de Urgenta privind acordarea unor facilitati fiscale initiat de Ministerul Finantelor Publice, de sprijinire a contribuabililor aflati in dificultate si care nu au fost in masura sa acceseze o esalonare la plata obligatiilor fiscale restante.

Platile intarziate in contractele de achizitie publica si in contractele intre profesionisti, determina adesea intarzieri subsecvente, in plata furnizorilor si salariatilor, inclusiv a impozitelor, taxelor si contributiilor la bugetul de stat si la bugetele asigurarilor sociale. Pentru IMM-urile afectate de platile intarziate este justificata instituirea unei masuri conjuncturale de acordare a unei facilitati fiscale, constand in anularea penalitatilor de intarziere.

III. CNIPMMR solicita completarea Proiectului de O.U.G. cu un nou articol referitor la intarzierile datorate de autoritatile competente in gestionarea fondurilor europene

CNIPMMR solicita completarea proiectului de Ordonanta de Urgenta privind acordarea unor facilitati fiscale cu un articol referitor la intarzierile datorate de autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene, cu care au fost incheiate contractele de finantare, situatie omisa de initiator si care necesita de asemenea, masuri urgente de rezolvare, pentru asigurarea conditiilor necesare absorbtiei a miliarde de euro.

Platile intarziate in contractele de finantare incheiate cu autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene afecteaza grav competitivitatea, rentabilitatea si viabilitatea intreprinderilor si genereaza dificultati majore ONG-urilor, deoarece:


>>> genereaza costuri suplimentare semnificative pentru persoanele juridice creditoare si complica gestiunea financiara a acestora, fiind nefasta pentru fluxul de lichiditati, mai ales in perioadele de acces limitat sau costisitor, adaugand costuri bancare importante, reducand oportunitatile de investitii si sporind incertitudinea pentru multe intreprinderi creditoare, in principal IMM-uri;

>>> determina intarzieri subsecvente, in plata furnizorilor si salariatilor (cu efecte sociale negative semnificative), a impozitelor, taxelor si contributiilor la bugetul de stat si la bugetele asigurarilor sociale (cu efecte negative asupra incasarii veniturilor publice), dar si cu blocarea accesului la finantare al intreprinderilor (de exemplu, intarzierea platii impozitelor, taxelor si contributiilor la bugetele asigurarilor sociale cauzate de neincasarea la termen a facturilor limiteaza accesul la masurile de ajutor de stat si la programele cu finantare din fonduri structurale);

>>> sunt raspunzatoare de falimentul unor intreprinderi in mod normal viabile, putand declansa chiar si o serie de falimente consecutive de-a lungul lantului de aprovizionare, cu efecte negative semnificative in plan economic si social;

>>> descurajeaza operatorii economici sa participe la procedurile de achizitii cu finantare din fonduri structurale, ceea ce nu numai ca produce perturbari in domeniul concurentei si submineaza functionarea pietei, dar reduce si capacitatea autoritatilor publice de a asigura o utilizare eficienta a fondurilor publice, de a obtine cel mai bun randament pentru banii europeni.


Pentru aceste considerente, CNIPMMR solicita completarea proiectului de Ordonanta de Urgenta privind acordarea unor facilitati fiscale cu urmatoarele prevederi:

"Art. 6 1 - (1) Pentru obligatiile de plata principale datorate bugetului general consolidat, restante la 30 septembrie 2015, inclusiv, si administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, penalitatile de intarziere si dobanzile aferente acestora se anuleaza daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:


- contribuabilii respectivi au de incasat sume de bani restante la 30 septembrie 2015, inclusiv, de la autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene cu care au fost incheiate contractele de finantare;

- contribuabilii mentionati la lit. a) au solicitat anularea penalitatilor de intarziere si dobanzilor aferente la ANAF, pana la data de 31 martie 2016, inclusiv.


(2) Penalitatile de intarziere si dobanzile aferente acestora care se anuleaza nu pot depasi suma de incasat de la autoritatile competente”.
Platile intarziate in contractele de finantare incheiate cu autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene genereaza intarzieri in plata impozitelor, taxelor si contributiilor la bugetul de stat si la bugetele asigurarilor sociale, cu majorarile si penalitati de intarziere pentru beneficiarii de finantari, cu consecinta blocarii conturilor acestora si cu perturbarea grava a activitatii lor, in conditiile in care:


- se calculeaza majorari si penalitati de intarziere pentru beneficiarii de finantari fara sa existe vina lor, pentru nerespectarea termenelor de decontare de catre autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene;

- nu se asigura absorbtia fondurilor structurale, cu consecinta pierderii lor;

- se descurajeaza depunerea de noi proiecte;

- nu se valorifica de bugetul de stat constituirea si incasarea veniturilor care ar rezulta din absorbtia fondurilor structurale.

Sursa: Biroul de presa al CNIPMMR

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Redirectionare impozit pe profit 2025. Termen, formular si reglementari cheie

    • Redirectionarea impozitului pe profit reprezinta o oportunitate importanta pentru contribuabilii care doresc sa sustina organizatiile non-profit si cauzele sociale, culturale sau educationale. Prin completarea formularului 177, firmele pot directiona o parte din impozitul datorat catre entitati eligibile, respectand anumite conditii si limite legale. In acest articol vom vedea cine poate beneficia de aceasta facilitate, ce documente sunt necesare, termenul de depunere si regulile esentiale...» citeste mai departe aici

  • SANCTIUNI pentru neconformarea cu E-Factura in B2C de la 1 iulie 2025

    • De la 1 iulie 2025, firmele care nu transmit facturile catre persoane fizice in sistemul RO e-Factura risca amenzi usturatoare. Extinderea obligativitatii e-Facturii si in relatia B2C aduce noi responsabilitati pentru toti operatorii economici, indiferent de metoda de plata folosita de client. In acest articol, explicam cine este vizat, ce reglementari trebuie respectate si care sunt sanctiunile prevazute de lege.» citeste mai departe aici

  • GHID e-Transport 2025: Termene, Obligatii si Sanctiuni

    • Autoritatile fiscale au revizuit recent ghidul oficial privind utilizarea sistemului RO e-Transport, pentru a reflecta modificarile legislative din 2024–2025 si pentru a alinia platforma la noua sa structura. In prezent, sistemul este impartit clar in doua directii: transporturile nationale de bunuri cu risc fiscal ridicat si transporturile internationale, indiferent daca implica sau nu astfel de bunuri. In continuarea articolului vom vedea ce transporturi trebuie declarate,...» citeste mai departe aici

  • SAF-T ANAF. Clarificari pentru contribuabilii care NU au cont bancar

    • Implementarea SAF-T (Standard Audit File for Tax) a adus numeroase intrebari din partea contribuabililor, mai ales din randul firmelor mici si al celor aflate la inceput de drum. Una dintre cele mai frecvente dileme este legata de necesitatea unui cont bancar pentru a putea depune aceasta declaratie. Este sau nu obligatoriu sa ai un cont bancar activ ca sa poti raporta catre ANAF? In cele ce urmeaza, clarificam acest aspect.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. Ce cota aplici daca platesti dividende in 2025

    • Daca intentionezi sa platesti dividende in 2025, este important sa cunosti cota actuala de impozitare si obligatiile fiscale aferente. In prezent, impozitul pe dividende este de 10%, iar retinerea si virarea acestuia la bugetul de stat intra in sarcina platitorului. In continuare, explicam cine datoreaza acest impozit, cand se plateste si in ce situatii se pot aplica exceptii.» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe inregistrate gresit. Solutii si clarificari pentru firme

    • Mijloacele fixe reprezinta o componenta esentiala in patrimoniul oricarei societati, iar o evidenta contabila corecta a acestor active este cruciala. Cu toate acestea, in practica se pot intalni frecvent erori in clasificarea sau inregistrarea mijloacelor fixe. Identificarea si corectarea lor reprezinta pasi importanti pentru asigurarea transparentei si conformitatii contabile. Avem acest caz. Societatea A va absorbi societatea B. Data de referinta a absorbtiei a fost data de 31.12.2024. In...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016