
Raportul Special
realizat de specialisti
Va informam ca recent a fost publicat Raportul anual de tara al Romaniei, document ce prezinta concluziile evaluarii economice a Romaniei prin prisma analizei anuale a cresterii efectuate de Comisia Europeana.I. Analiza a reflectat urmatoarele concluzii generale:
Economia Romaniei a inregistrat o ascensiune ciclica in ultimii doi ani.
In 2016, cresterea economica a atins un punct maxim raportat la perioada de dupa criza (4,9 %), situatie generata de o cerere interna puternica pe fondul unor politici fiscale prociclice.
Se prevede o crestere economica de 4,4 % in 2017 si 3,7 % in 2018.
Deficitul de cont curent s-a deteriorat in 2016 si se preconizeaza ca se va accentua si mai mult, intrucat cererea interna puternica a determinat sporirea importurilor.
Investitiile publice s-au redus in 2016 din cauza unui nivel scazut de absorbtie a fondurilor UE.
Piata fortei de munca s-a consolidat si mai mult ca urmare a unei cresteri economice solide
somajul se apropie de nivelurile scazute inregistrate inainte de criza si se estimeaza ca va continua sa scada in perioada 2017-2018.
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Politica fiscala a devenit prociclica in 2016, iar deficitul este in crestere
Ponderea datoriei publice se asteapta sa se deterioreze, ramanand insa sub 60 % din PIB.
Deficitul public a crescut la 2,8 % din PIB in 2016 si se estimeaza ca va creste in continuare la 3,6 % in 2017si 3,9 % in 2018.
Stabilitatea financiara s-a imbunatatit, dar mai trebuie sa faca fata unor provocari
Nivelul ridicat al creditelor neperformante este o provocare, iar initiativele legislative repetate ar putea submina stabilitatea, previzibilitatea juridica si perceptia investitorilor.
Provocarile structurale pot afecta perspectivele pe termen mediu
Pentru prima data din 2008, productia efectiva si-a depasit potentialul si este de asteptat ca aceasta tendinta sa se mentina si in perioada 2017-2018.
Daca nu se impulsioneaza agenda de reforme structurale a Romaniei, competitivitatea bazata pe alte elemente decat preturile si potentialul de crestere economica vor fi drastic limitate.
In 2016 au fost initiate reforme ample, insa potentialul neutilizat al fortei de munca limiteaza cresterea economica.
Ocuparea fortei de munca si ratele de activitate in randul femeilor, persoanelor slab calificate, tinerilor, persoanelor cu handicap si romilor raman sub media UE.
Cheltuielile publice pentru investitii sunt ridicate, insa eficienta scazuta a infrastructurii franeaza cresterea economica.
II. In ceea ce priveste analiza realizata asupra mediului de afaceri din Romania, au fost semnalate urmatoarele aspecte:
Mediul de afaceri s-a imbunatatit, dar prezinta in continuare o serie de deficiente
intre 2011 si 2016, competitivitatea Romaniei s-a imbunatatit in mod semnificativ, dar cu toate acestea, se afla pe locul 36 in clasamentul Bancii Mondiale privind climatul favorabil afacerilor ("Doing Business") pentru 2017 si a cazut de pe locul 53 pe locul 62 in Raportul privind competitivitatea la nivel mondial ("Global Competitiveness Report") .
S-au inregistrat progrese in simplificarea procedurilor administrative
Dupa ce perioada 2011-2013 a fost marcata de lipsa progreselor, in perioada 2013-2015 acestea au fost semnificative, fiind adoptate doua strategii in domeniu, un plan de actiune privind spiritul antreprenorial, mediul de afaceri si IMM-urile si un program guvernamental pentru perioada 2013-2016. Instituirea unui departament specializat pentru IMM-uri, mediu de afaceri si turism a consolidat in continuare progresele. Ca urmare, in ultimii 3 ani, Romania a obtinut rezultate peste media UE in ceea ce priveste facilitarea crearii de noi intreprinderi.
Blocajele omniprezente impiedica investitiile IMM-urilor in inovare
IMM-urile au un nivel scazut de inovare, iar fluxul de cunostinte dintre activitatile publice de C&D si mediul de afaceri este slab, aspect confirmat de faptul ca Romania se afla in coada clasamentului la dimensiunea "Colaborari si spirit antreprenorial" din cadrul tabloului de bord.
Birocratia, infrastructura slab dezvoltata si nivelul scazut de educatie antreprenoriala reprezinta tot atatea obstacole in calea spiritului antreprenorial inovator si a crearii si dezvoltarii de intreprinderi in sectorul tehnologiei.
Se preconizeaza ameliorarea accesului la finantare cu ajutorul unei serii de noi instrumente financiare
Se estimeaza ca infiintarea unei banci nationale de promovare si crearea unei banci pentru IMM-uri, anuntate de noul guvern, vor imbunatati accesul la finantare pentru intreprinderi.
Coruptia, intalnita la toate nivelurile, ramane un obstacol in calea desfasurarii de activitati economice.
Asadar, principalele constatari ale analizei cuprinse in prezentul raport de tara si provocarile conexe in materie de politici sunt urmatoarele:
Rata scazuta a somajului este, prin urmare, insotita de una dintre cele mai ridicate rate de inactivitate din UE.
Romania are unul dintre cele mai ridicate niveluri de inegalitate a veniturilor din UE.
Rata constant ridicata a parasirii timpurii a scolii si cea scazuta a absolvirii invatamantului tertiar nu vin in intampinarea nevoii crescande de mana de lucru calificata, pe fondul unei flux persistent de emigratie.
Cheltuielile publice pentru investitii au fost printre cele mai ridicate din UE in ultimul deceniu, dar calitatea perceputa a infrastructurii se numara printre cele mai scazute din UE.
Reforma administratiei publice s-a accelerat in 2016, dar nu este inca finalizata.
Sursa: CNIPMMR
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Nou acord de colaborare pentru MEDIUL DE AFACERI, semnat de CCIR si UNPRNoutati in Legea preventiei. Va creste colectarea la buget si se va emancipa actul de control. La ce sa se astepte firmele?Liderul Cartel Alfa acuza Guvernul ca nu mai vrea sa oblige angajatorii sa creasca salariileEvaluarea situatiei de ansamblu a IMM-urilor in semestrele I si II din 2015Precizari ANAF privind E-Transport: NU se va impune nicio o taxa suplimentara contribuabililorUltimele articole
Primii pasi in antreprenoriat: ce trebuie sa stii inainte sa iti deschizi propria afacereCe taxe plateste un SRL in 2025 si reglementari cheieSarbatorim impreuna: Rentrop&Straton, liderul informatiilor specializate din Romania, implineste 30 de ani!Situatii financiare pentru 2024. Modificari importante aduse prin Ordinul 107/2025Amenzile pentru e-TVA, PROROGATE pana pe 30 iunie 2025Articole similare
BIROCRATIA in cazul afacerilor mici va deveni istorieDeclara-te PFA si scapa de impozitul pe dividende!Va fi simplificata procedura de infiintare a firmelor. In cazul dizolvarii, verificarea datoriilor de catre ANAF se face in 15 zileANAF se reorganizeaza. Vezi recomandarile Bancii MondialeTitluri de participareUltimele articole
MIPE lanseaza modulul 'Cereri de finantare' al sistemului informatic MySMIS2021 pentru ca fondurile europene sa fie mai usor accesateGestioneaza usor situatii complexe de payroll cu un soft salarizareProvocarile unui freelancer la inceput de drumMinisterul Economiei debirocratizeaza comertulNoua declaratie de beneficiar real este mai usor de completat: are doar o pagina si jumatate si nu trebuie insotita de alte documenteArticole similare
32 masuri in noul pachet de actiuni guvernamentale pentru IMM-uri42 de tineri romani, din care 21 de studenti, au primit cate 25.000 euro pentru a-si demara afacereaStart-up-urile din Europa beneficiaza de sprijin nou si majorat din partea Comisiei EuropeneCota de impozitare ?unica? de 16% mai exista?Finantare de 25.000 euro pentru 40 de start-up-uri autohtone. Cum te poti inscrieArticole similare
Depunerea declaratiei 600. Ce presupuneVIDEO: Termen de plata impozit dividende ani diferitiDreptul persoanelor impozabile de a deduce taxa pe valoare adaugata aferenta achizitiilor efectuateONG-urile trebuie sa depuna situatii financiare pana la data de 02 mai 2019Declaratia 600, amanata pana in martieUltimele articole
Mijloacele fixe. MONOGRAFIA contabila pentru 15 imobilizari + obligatia platii impozitului pe constructiiGhid complet pentru gestionarea eficienta a banilor in afacerea taCand si de ce e important sa ai un avocat in Bucuresti ca partener de businessMijloace fixe. Facilitati fiscale de care pot beneficia firmeleCalendar obligatii fiscale. Pana pe 28 februarie 2025 trebuie depuse 3 declaratii importanteSfaturi de la experti
Rectificare date declarate in D300
Intrebare: Multumesc pentru raspuns. 1. Daca in martie las D390 neschimbat, atunci acesta va fi cu suma dublata; 2. Cum pot depune rectificativa la D300?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Revin asupra acestei spete. De data aceasta, societatea este platitoare de TVA: Agentie de turism ? platitoare de TVA, achizitioneaza un program dedicat agentiilor de turism, de unde factureaza, emite bon de comanda, contracte...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025
Impozit pe profit ERONAT. Firmele au la dispozitie 2 metode pentru a corecta situatia
Declaratii ANAF. D100, D101 si D177 se depun pana pe 25 iunie si in 2025
Notificarea ONPCSB: Ce entitati sunt OBLIGATE sa o depuna in 15 zile si cum arata aceasta
E-Factura in relatia B2C: Cum sa procedati daca incasati sume prin transfer bancar
Esalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesare
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA