Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cheltuieli deductibile. Regim fiscal privind deductibilitatea plusurilor la inventar

20-Feb-2025
1311
Cheltuieli deductibile. Regim fiscal privind deductibilitatea plusurilor la inventar
Cuprins

Orice persoana care detine o firma infiintata anul acesta sau de mai demult, stie deja ca deducerea anumitor cheltuieli de la calculul fiscal este foarte importanta, insa trebuiesc respectate mai multe reguli pentru a o putea aplica.

In acest articol vom vedea care este regimul fiscal si cum trebuie inregistate corect in contabilitate plusurile la inventar, dar si daca acestea sunt deductibile sau nu. Conform reglementarilor contabile stabilite de O.M.F.P. nr. 1.802/2014, aceste plusuri pot avea un regim fiscal specific, iar corectitudinea inregistrarilor contabile si a deducerii acestora influenteaza calculul rezultatului fiscal al unei entitati.

Regim fiscal privind deductibilitatea plusurilor la inventar

Un contribuabil se intreaba daca plusurile de inventar sunt deductibile din punct de vedere fiscal.

Specialistul ne spune ca, asa cum apare in prevederile de la pct. 75 alin. (1) si (2) din Reglementarile contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 1.802/2014,

„75.

(1) La data intrarii in entitate, bunurile se evalueaza si se inregistreaza in contabilitate la valoarea de intrare, care se stabileste astfel:

a) la cost de achizitie - pentru bunurile procurate cu titlu oneros;

b) la cost de productie - pentru bunurile produse in entitate;

c) la valoarea de aport, stabilita in urma evaluarii - pentru bunurile reprezentand aport la capitalul social;

d) la valoarea justa - pentru bunurile obtinute cu titlu gratuit sau constatate plus la inventariere.

In cazurile mentionate la lit. c) si d), valoarea de aport si, respectiv, valoarea justa se substituie costului de achizitie.

 Toate modificarile din lege privind Deducerile, analizate si explicate detaliat in lucrarea DEDUCERILE 2025: Ghid Practic - Noutati fiscale + Studii de caz. Detalii AICI»

(2) Valoarea justa a activelor se determina, in general, dupa datele de evidenta de pe piata, printr-o evaluare efectuata, de regula, de evaluatori autorizati, potrivit legii. In situatia in care nu exista date pe piata privind valoarea justa, din cauza naturii specializate a activelor si a frecventei reduse a tranzactiilor, valoarea justa se poate determina prin alte metode utilizate, de regula, de catre evaluatori autorizati, potrivit legii”.

Prin urmare, in baza Procesului-verbal al comisiei de inventariere, plusurile la inventarierea patrimoniului se inregistreaza in contabilitate, pe seama contului 7588 „Alte venituri din exploatare”, la valoarea justa.

In cazul dat:

3XX = 7588

Veniturile inregistrate pe seama contului 7588 sunt venituri impozabile si, desigur, cheltuielile in cazul utilizarii stocurilor cu ocazia vanzarii sau utilizarii, in scopul economic al societatii, sunt cheltuieli deductibile la calculul rezultatului fiscal.

Ce sunt chetuielile deductibile?

Cheltuielile deductibile sunt acele cheltuieli efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice unei firme, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare, precum si taxele de inscriere, cotizatiile si contributiile datorate catre camerele de comert si industrie, organizatiile patronale si organizatiile sindicale.

Care sunt cheltuielile deductibile

Sunt cheltuieli deductibile (efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice), fara a se limita la acestea, urmatoarele:

• cheltuielile de reclama si publicitate efectuate in scopul popularizarii firmei, produselor sau serviciilor;
• cheltuielile de transport si de cazare in tara si in strainatate si pentru alte persoane fizice in conditiile in care cheltuielile respective sunt efectuate in legatura cu lucrari executate sau servicii prestate de acestea in scopul desfasurarii activitatii economice a contribuabilului;
• cheltuielile pentru marketing, studiul pietei, promovarea pe pietele existente sau noi, participarea la targuri si expozitii, la misiuni de afaceri, editarea de materiale informative proprii;
• cheltuielile pentru perfectionarea managementului, a sistemelor informatice, introducerea, intretinerea si perfectionarea sistemelor de management al calitatii, obtinerea atestarii conform cu standardele de calitate;

 Toate modificarile din lege privind Deducerile, analizate si explicate detaliat in lucrarea DEDUCERILE 2025: Ghid Practic - Noutati fiscale + Studii de caz. Detalii AICI»

• cheltuielile pentru protejarea mediului si conservarea resurselor;
• cheltuielile reprezentand dobanzi penalizatoare, penalitati si daune-interese, stabilite in cadrul contractelor incheiate, in derularea activitatii economice, cu persoane rezidente/nerezidente, pe masura inregistrarii lor;
• cheltuielile privind serviciile care vizeaza eficientizarea, optimizarea, restructurarea operationala si/sau financiara a activitatii contribuabilului;

Pentru continuarea LISTEI, dar si pentru a vedea daca cheltuielile cu sponsorizarile se incadreaza in aceasta categorie, cititi ACEST articol«

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici