Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Compensarea obligatiilor fiscale. La ce se refera procedura?

18-Sep-2012
9795
Compensarea este procedura de stingere a obligatiilor fata de bugetul general consolidat ce se aplica in situatia in care in calitate de contribuabil, indiferent de forma de organizare aveti obligatii de plata la buget si in acelasi timp sume de restituit.

Compensarea este reglementata de art. 116 din Codul de procedura fiscala. Avand in vedere faptul ca procedura compensarii intervine in toate cazurile in care este solicitata restituirea sumelor de la buget si reprezinta un mijloc frecvent de incetare a calculului obligatiilor fiscale accesorii, importanta conditiilor in care se realizeaza aceasta este deosebit de mare.

Operatiunea de compensare intervine ori de cate ori atat contribuabilul cat si administratia fiscala pentru bugetul general consolidat dobandesc calitatea de debitor si de creditor. in urma compensarii obligatiile reciproce se sting pana la nivelul celei mai mici obligatii, diferenta reprezentand:
• obligatie de restituire a sumelor necompensate de catre organul fiscal
• obligatie de plata a contribuabilului pentru sumele ce nu au fost stinse prin compensare.

Competenta pentru efectuarea procedurii de compensare o are organul fiscal pe raza caruia se afla domiciliul fiscal al contribuabilului potrivit regulilor de determinare a acestuia prevazute la art. 31 din Codul de procedura fiscala. Astfel, ca regula competenta in efectuarea operatiunii de compensare revine organului fiscal in raza caruia se afla sediul social al angajatorului.


Pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii liberale organul fiscal competent este cel de la sediul activitatii sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala.

Art. 34 din Codul de procedura fiscala reglementeaza competenta organelor fiscale in cazul sediilor secundare. Astfel, competenta teritoriala pentru administrarea obligatiilor fiscale aferente sediilor secundare apartine organului fiscal in a carui raza teritoriala se afla sediul secundar. in raport cu prevederile cuprinse la pct. 34.1. din Normele de aplicare ale Codului de procedura fiscala care detaliaza semnificatia administrarii obligatiilor fiscale la nivelul sediului secundar are loc conturarea unei proceduri speciale de compensare partiala la nivelul acestuia.

Operatiunea de compensare in cazul persoanelor care nu au domiciliul fiscal pe teritoriul Romaniei se realizeaza la nivelul organului fiscal in a carui raza teritoriala se obtin veniturile, alte beneficii sau valori patrimoniale care, potrivit legii, constituie baza de impunere. in cazul contribuabililor nerezidenti care desfasoara activitati pe teritoriul Romaniei printr-un sediu permanent, competenta revine organului fiscal in a carui raza teritoriala se realizeaza, in intregime sau cu preponderenta, cifra de afaceri.

Compensarea si restituirea se afla intr-o stransa legatura deoarece pentru a initia procedura compensarii este necesar sa determinati mai intai suma ce poate fi restituita si, spre deosebire de procedura restituirii societatea sa nu inregistreze obligatii fiscale neachitate.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • MONOGRAFIE Contabila lichidare societate [cu pierdere/voluntara/cu profit]

    • Lichidarea unei societati, fie ca este realizata voluntar, fie ca se incheie cu profit sau pierdere, presupune o serie de operatiuni contabile esentiale care trebuie reflectate corect in evidentele firmei. O monografie contabila clara ajuta atat contabilul, cat si asociatul sau administratorul sa inteleaga pasii necesari pentru stingerea obligatiilor, repartizarea activelor si inchiderea conturilor. In acest articol prezentam exemple de monografii contabile pentru diferite situatii de lichidare,...» citeste mai departe aici

  • TOATE obligatiile fiscale ale anului 2026

    • Agenda Fiscala a Contabilului 2026 este ghidul complet pentru toti profesionistii din domeniul financiar-contabil. Contine toate obligatiile fiscale, termenele legale si declaratiile ce trebuie depuse in anul 2026, insotite de baza lor legala. Este un instrument practic si usor de folosit, ideal pentru birou sau deplasari. Cu aceasta agenda, contabilii pot gestiona corect si la timp toate responsabilitatile fiscale.» citeste mai departe aici

  • Ai fost declarat inactiv fiscal? Ce poti sa faci

    • Firmele care ajung in situatia de inactivitate fiscala se confrunta cu o suspendare temporara a statutului lor fiscal activ, avand consecinte semnificative atat asupra activitatii proprii, cat si asupra partenerilor de afaceri. Inregistrarea ca „inactiv fiscal” implica pierderea unor drepturi esentiale, precum deducerea TVA si recunoasterea cheltuielilor. Totusi, aceasta situatie poate fi remediata prin conformarea la obligatiile legale si solicitarea reactivarii la autoritatea...» citeste mai departe aici

  • e-Factura. 4 EXCEPTII de la e-Factura in relatia B2C

    • E-Factura B2C reprezinta sistemul prin care facturile emise catre persoane fizice pot fi transmise prin platforma nationala RO e-Factura. Exista insa exceptii clare de la aceasta regula, in care transmiterea facturilor in sistem nu este obligatorie. In continuare, sunt prezentate principalele situatii de acest tip.» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Raport de lichidare si reglementari legislative

    • Intocmirea raportului de lichidare este obligatorie in cadrul procedurii de lichidare voluntara a unei firme. Documentul cuprinde toate operatiunile contabile de lichidare, precum vanzarea stocurilor, casarea stocurilor, plata datoriilor, incasarea creantelor sau renuntarea la ele, distribuirea patrimoniului catre asociat, etc. In acest articol vom pune la dispozitie un model de Raport de lichidare si vom clarifica ce alte documente mai sunt necesare la inchiderea societatii.» citeste mai departe aici

  • Leasing automobil. MONOGRAFIE contabila in cazul unei daune totale a masinii

    • Contribuabilii se intreaba cum trebuie procedat corect din punct de vedere contabil in situatia unei daune totale a unui autoturism achizitionat in leasing. Ce inregistrari contabile se efectueaza pentru inchiderea contractului, cum se trateaza sumele primite de la asigurator si care este modul corect de evidentiere a valorii bunului si a capitalului ramas de rambursat, vedeti in continuarea articolului. Avem acest caz concret. Compania a luat un leasing in anul 2022 pentru un automobil....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016