Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Comunicat ANAF: Restituirea sumelor din taxele de poluare

25-Iun-2014
5112
ANAF a emis un nou comunicat cu privire la procedura de efectuare a platilor sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti avand ca obiect restituirea taxei pe poluare pentru autovehicule si a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.

Astfel, contribuabilii sunt informati ca, in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 454/20.06.2014 a fost publicat Ordinul comun al ministrului Finantelor Publice si ministrului Mediului si Schimbarilor Climatice nr. 741/365/2014 privind aprobarea Procedurii de efectuare a platilor sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti avand ca obiect restituirea taxei pe poluare pentru autovehicule si a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si a modelului si continutului unor formulare si pentru modificarea Anexei nr. 4 la Ordinul ministrului Mediului si Schimbarilor Climatice si al viceprim-ministrului, ministrul Finantelor Publice, nr. 490/407/2013 pentru aprobarea Procedurii de restituire a sumelor prevazute la art. 7, 9 si 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, precum si a sumelor stabilite de instantele de judecataprin hotarari definitive si irevocabile.

Plata sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti avand ca obiect restituirea taxei pe poluare
pentru autovehicule si a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, dobanzile calculate pana la data platii integrale si cheltuielile de judecata, precum si alte sume stabilite de instantele judecatoresti, devenite executorii pana la data de 31 decembrie 2015, se va realiza pe par
cursul a 5 ani calendaristici, prin plata in fiecare an a 20% din valoarea acestora.

Cererile de restituire a sumelor mentionate mai sus, depuse de contribuabili, se solutioneaza

conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in termen de 45 de zile de la inregistrare, iar plata transelor anuale se efectueaza conform graficului transelor anuale aprobate la restituire.

Cererile de restituire a sumelor se depun de catre contribuabili la autoritatea obligata prin hotarare
judecatoreasca sa efectueze restituirea, respectiv Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin organele fiscale competente sau Administratia Fondului pentru Mediu, dupa caz. Taxa pe poluare pentru autovehicule si taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, cheltuielile de judecata, precum si alte sume stabilite de instantele judecatoresti se actualizeaza cu indicele preturilor de consum comunicat de Institutul National de Statistica (I.N.S.).

Procedura de restituire a sumelor prevazute la art. XV alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2014 pentru modificarea si completarea unor acte normative si alte masuri financiar-bugetare, in situatia in care Agentia Nationala de Administrare Fiscala este obligata la restituirea acestora.

Contribuabilul care, in baza unei hotarari judecatoresti executorii, are dreptul la restituirea sumelor reprezentand taxa pe poluare pentru autovehicule si taxa pentru emisiile poluante provenite de la
autovehicule, dobanzile calculate pana la data platii integrale si cheltuielile de judecata, precum
si orice alte sume stabilite de instantele judecatoresti, depune, in vederea restituirii, la organul fisc
al competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala o cerere al carei model este prevazut in Anexa nr. 2 la ordin.

Sumele se restituie, la cererea contribuabilului, persoana fizica sau juridica, in conformitate cu
prevederile art. 117 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, de catre organul fiscal competent, care reprezinta:

a) in cazul persoanelor juridice, al persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod
independent sau exercita profesii libere - organul fiscal la care persoana este inregistrata ca platitor de impozite si taxe;
b) in cazul persoanelor fizice - organul fiscal in a carui raza teritoriala persoana fizica isi are domiciliul fiscal.

Cererea de restituire trebuie sa fie depusa in cadrul termenului legal de prescriptie a dreptului de a
cere restituirea, respectiv in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire. Data la care a luat nastere dreptul la restituire este data hotararii judecatoresti executorii.

La cererea de restituire se anexeaza, in vederea verificarii acestora, urmatoarele documente:

a) hotararea judecatoreasca executorie, in copie legalizata;
b) actul de identitate al persoanei fizice/al reprezentantului persoanei juridice, impreuna cu imputernicirea data acestuia, in copie;

Cererea de restituire, insotita de documentele mentionate mai sus, se poate depune la registratura
organului fiscal competent sau se poate transmite prin posta cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire.


In baza cererii depuse de contribuabil, organul fiscal competent, prin compartimentul cu atributii
de compensare/restituire, verifica in baza de date centralizata daca pentru autovehiculul indicat in cerere afost restituita/compensata suma solicitata la restituire. Dupa verificarea prealabila si in situatia in care se constata ca nu a fost restituita/compensata suma solicitata la restituire de catre contribuabil, organul fiscal competent intocmeste Referatul privind restituirea sumelor stabilite de instantele de judecata prin hotarari judecatoresti executorii, Referatul, precum si copii dupa cererea de restituire si documentele depuse de contribuabil vor fi transmise Administratiei Fondului pentru Mediu, care va stabili graficul transelor anuale aprobate la restituire. Graficul transelor anuale aprobate la restituire stabilit de Administratiei Fondului pentru Mediu va fi comunicat organului fiscal si va cuprinde, in mod obligatoriu, perioada de restituire pentru fiecare transa anuala, precum si cuantumul acestora. P

Perioada de restituire pentru fiecare transa anuala din grafic este urmatoarea:

a) pentru prima transa anuala, perioada de restituire este luna urmatoare datei comunicarii graficului, de catre Administratia Fondului pentru Mediu, organului fiscal competent;

b) pentru urmatoarele transe anuale perioada de restituire este:

- pentru cererile de restituire depuse in primul semestru al fiecarui an, perioada de restituire a
transei este luna aprilie a fiecaruia din urmatorii 4 ani;
- pentru cererile de restituire depuse in cel de-al doilea semestru al fiecarui an, perioada de restituire a transei este luna noiembrie a fiecaruia din urmatorii 4 ani.

Contribuabilii vor primi din partea organului fiscal competent: graficul transelor anuale aprobate
la restituire, decizia de solutionare a cererii de restituire, instiintare de restituire a unor sume stabilite prin hotarari judecatoresti, decizia privind compensarea obligatiilor fiscale, dupa caz si decizia de restituire a sumelor de la buget.

In cazul contribuabililor persoane juridice, restituirea sumelor cuvenite se efectueaza numai prin
decontare bancara in contul bancar
indicat prin cererea de restituire, iar, in cazul contribuabililor persoane fizice, restituirea se efectueaza fie in contul bancar indicat de acestia, fie in numerar, la ghiseul unitatii Trezoreriei Statului, in baza notei privind restituirea unor sume. Daca pana la restituirea integrala a sumelor intervin schimbari privind datele de identificare ale contribuabilului sau ale contului bancar mentionate in cerere, contribuabilul are obligatia de a instiinta organul fiscal competent de indata.

Atentie! in situatia in care autoritatea obligata prin hotarare judecatoreasca sa efectueze restituirea este Administratia Fondului pentru Mediu, contribuabilii trebuie sa se adreseze acesteia in vederea punerii in aplicare a hotararii judecatoresti.



Sursa: ANAF



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016