Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contract de consultanta si proiectare in Cecenia. Regim TVA

06-Sep-2012
5395
Intrebare:

Societatea comerciala ES SRL, persoana juridica romana, platitoare de TVA, a incheiat doua contracte de consultanta si proiectare pentru constructia a 2 fabrici de caramida in Cecenia. Proiectele de construire a fabricilor sunt proiecte guvernamentale, finantate de catre stat. Un contract este incheiat direct cu un organism guvernamental cecen. Celalalt contract este incheiat cu firma AS SRO din Slovenia, platitoare de TVA in Slovenia, care este antreprenorul general pentru constructia celei de-a doua fabrici in Cecenia. Prin urmare, firma ES SRL Romania, in baza celor 2 contracte va emite facturi astfel:
- facturi emise catre organismul guvernamental din Cecenia, in baza primului contract;
- facturi emise catre SC AS SRO Slovenia, in baza celui de-al doilea contract.

Vom raspunde astfel urmatoarelor intrebari:
- Care este regimul de TVA aplicabil celor doua contracte? Cum se emit facturile, cu sau fara TVA?
- Ce documente trebuie solicitate de la beneficiari, pentru a justifica, facturarea fara TVA romaneasca?

- Care sunt obligatiile declarative ale firmei din Romania?
- Are firma din Romania obligatii de inregistrare in scopuri de TVA in Cecenia?


Raspuns: Avand in vedere faptul ca serviciile la care faceti referire sunt legate de un bun imobil, pentru facturarea acestora, prestatorul din Romania trebuie sa aplice exceptia de la regula generala de taxare reglementata prin art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, indiferent de calitatea beneficiarului: un organism guvernamental din Cecenia si un antreprenor din Slovenia. Exceptia este reglementata prin art. 133 alin. 4 lit. a) din Codul fiscal si punctul 14 alineatul 2 litera a) din normele de aplicare "a) elaborarea de planuri pentru o constructie sau o parte a unei constructii care sunt alocate unei anumite parcele de teren, indiferent daca constructia este ridicata sau nu;"

Referitor la serviciile de consultanta care nu sunt reglementate in mod expres nici prin Codul fiscal, dar nici prin normele de aplicare, am in vedere precizarea cu caracter general de la pct. 14 alin. (2) din norme in care se regaseste urmatoarea formulare: "Serviciile efectuate in legatura cu bunurile imobile cuprind printre altele operatiuni precum:".
In opinia mea, serviciile de consultanta legate direct de un bun imobil se incadreaza"printre altele".

Conform acestei exceptii, d.p.d.v. al TVA, se considera ca serviciile de consultanta, proiectare, constructii montaj si orice alte servicii de acest gen legate direct de un bun imobil localizat pe un teren au locul prestarii acolo unde este situat bunul imobil respectiv. Din acest motiv, serviciile la care faceti referire nu sunt impozabile in Romania, fiind impozabile pe teritoriul statului tert pe care urmeaza a fi construite cele doua bunuri imobile, in Cecenia.

Astfel, valoarea serviciilor de consultanta si proiectare care au drept scop constructia celor doua fabrici se factureaza fara a colecta TVA, prin inscrierea pe factura a mentiunii " neimpozabil in Romania". Aceasta operatiune se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 3 denumit "Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE), precum si livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b) si c) din Codul fiscal, din care: " .

Totusi, trebuie sa aveti in vedere ca exceptia de la regula generala nu se aplica in situatia in care serviciile respective sunt aferente unui bun imobil care nu este localizat. In acest sens, aduc drept argument prevederile pct. 14 alin. (3) lit. a) din normele de aplicare ale art. 133 alin. (4) din Codul fiscal: " Nu se considera servicii legate de bunul imobil in sensul art. 133 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal operatiuni precum:

a) elaborarea de planuri/schite pentru o constructie sau o parte a unei constructii care nu sunt alocate unei anumite parcele de teren;".

In acest caz, se aplica regula generala de taxare reglementata prin art. 133 alin. (2) din Codul fiscal conform careia locul prestarii se considera a fi locul unde este situat fiecare beneficiar, in Cecenia (organismul guvernamental) si in Slovenia (antreprenorul). Astfel, serviciile prestate beneficiarului din Slovenia se incadreaza in categoria operatiunilor intracomunitare pentru care trebuie efectuata raportarea prin declaratia 390 VIES cu simbolul P daca beneficiarul din Slovenia comunica prestatorului din Romania un cod valid de TVA.

In ambele situatii (bun imobil localizat pe o suprafata de teren si bun imobil care nu este localizat), pentru jusificarea aplicarii regimui de neimpozitare d.p.d.v. al TVA este suficient contractul de consultanta si contractul de proiectare incheiat cu fiecare beneficiar al lucrarii din care rezulta faptul ca fiecare bun imobil este situat in afara teritoriului Romaniei si beneficiarul este o persoana juridica nerezidenta.

Avand in vedere faptul ca serviciile prestate nu sunt de natura lucrarilor de constructii montaj care ar impune infiintarea unui sediu fix sau a unui sediu permanent pe teritoriul Ceceniei, consider ca firma din Romania nu este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Cecenia daca acest stat ar aplica regimul de taxare pe valoarea adaugata. In acest context, recunosc faptul ca nu cunosc daca legislatia fiscala din Cecenia impune sistemul TVA, motiv pentru care este recomandabil sa va adresati autoritatii fiscale din Cecenia.

In concluzie, trebuie sa retineti ca, indiferent de faptul ca este aplicabila regula generala de taxare sau exceptia de la regula generala, serviciul nu este neimpozabil in Romania, pentru fiecare din serviciul prestat.

Cu toate acestea, firma ES S.R.L. din Romania isi poate exercita dreptul de deducere a TVA aferenta bunurilor si serviciilor achizitionate de pe teritoriul Romaniei in baza prevederilor articolului 145 alineatul 2 litera conform caruia cap. 10 "Regimul deducerilor", art. 145, alin. 2, lit. b) " Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:… lit. b) operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania;"

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016