Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cum desemnam sau revocam administratori intr-o societate cu raspundere limitata?

03-Sep-2014
2525
Referitor la procedurile de desemnare sau revocarea administratorilor intr-o societate cu raspundere limitata, retinem ca administratorii unei societati comerciale sunt cei care duc la indeplinire vointa sociala a oricarei societati comerciale exprimata de adunarea generala.

Prin administrarea societatii trebuie inteleasa conducerea activitatii acesteia potrivit legii si actului constitutiv, pentru obtinerea rezultatelor urmarite, noteaza Legestart.ro.

Aceeasi sursa aminteste ca societatea comerciala, indiferent de forma sa, este administrata de unul sau mai multi administratori, care realizeaza o functie executiva. Cu privire la administrarea societatilor comerciale, Legea societatilor comerciale nr. 31/1990 (LSC) cuprinde dispozitii diferite, in functie de forma juridica a societatii.
Potrivit art. 197 alin. 1 din LSC, societatea cu raspundere limitata este administrata de unul sau mai multi administratori, asociati sau neasociati, numiti prin actul constitutiv sau de adunarea generala.

In ce priveste desemnarea administratorilor, aceeasi sursa noteaza ca aceasta are loc, in mod normal, asa cum arata art. 7 din LSC, prin actul constitutiv. Ulterior, in cursul functionarii entitatii colective, numirea se realizeaza de catre adunarea generala.

Potrivit art. 7 lit. e din LSC, actul constitutiv al societatii cu raspundere limitata trebuie sa prevada asociatii care reprezinta si administreaza societatea sau administratorii neasociati, datele lor de identificare, puterile ce li s-au conferit si daca ei urmeaza sa le exercite impreuna sau separat.
Achizitii. Ghid fiscal-contabil
Achizitii. Ghid fiscal-contabil
Vezi detalii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii


Datele de identificare prevazute la art. 7 lit. e din LSC includ:

a) pentru persoanele fizice: numele, prenumele, codul numeric personal si, daca este cazul, echivalentul acestuia, potrivit legislatiei nationale aplicabile, locul si data nasterii, domiciliul si cetatenia;

b) pentru persoanele juridice: denumirea, sediul, nationalitatea, numarul de inregistrare in registrul comertului sau codul unic de inregistrare, potrivit legii nationale aplicabile.

in ceea ce priveste desemnarea administratorilor de catre adunarea generala, trebuie facute cateva remarci in legatura cu conditiile cerute pentru luarea unei astfel de decizii.

Astfel, potrivit art. 197 alin. 3 din LSC, prevederile art. 77 alin. 1 din LSC aplicabile societatii in nume colectiv sunt aplicabile si societatii cu raspundere limitata.

Potrivit Legestart.ro, care citeaza art. 77 alin. 1 din LSC, asociatii care reprezinta majoritatea absoluta a capitalului social pot alege unul sau mai multi administratori dintre ei, fixandu-le puterile, durata insarcinarii si eventuala lor remuneratie, afara numai daca prin actul constitutiv nu se dispune altfel.

Sursa considera astfel ca "desemnarea administratorilor, ca stabilirea puterilor, durata insarcinarii si remuneratia administratorilor, trebuie sa se decida de adunarea asociatilor cu respectarea dublei majoritati prevazute de art. 192 alin. 1 din LSC (in afara de cazul cand in actul constitutiv se prevede altfel), si anume majoritatea in numarul asociatilor si in numarul partilor sociale, ci nu singura majoritate a capitalului social astfel cum prevede art. 77 alin. 1 din LSC."

Ca argument este notat faptul ca, in cazul societatii cu raspundere limitata, legiuitorul a prevazut conditii diferite pentru luarea deciziilor, consacrand in art. 192 alin. 1 din LSC dubla majoritate. Atat timp cat legiuitorul nu instituie o derogare de la regula inscrisa in art. 192 alin. 1 din LSC, nu se poate inlatura aplicarea dublei majoritati pe baza dispozitiilor de trimitere prevazute in art. 197 alin. 3 din LSC.

Legestart.ro atrage atentia asupra faptului ca reprezentantii societatii sunt obligati sa depuna la Registrul Comertului semnaturile lor in termen de 15 zile de la data inmatricularii, daca au fost numiti prin actul constitutiv, iar cei alesi in timpul functionarii societatii - in termen de 15 zile de la alegere.

Referitor la revocarea administratorilor in cadrul unei societati cu raspundere limitata, sursa amintita precizeaza ca aceasta se poate face prin votul tuturor asociatilor, daca administratorii au fost numiti prin actul constitutiv, sau cu votul majoritatii absolute a asociatilor si a partilor sociale (in afara de cazul cand in actul constitutiv se prevede altfel), daca administratorii au fost desemnati de catre adunarea asociatilor.

In cazul revocarii administratorului numit prin actul constitutiv intervine o modificare a actului constitutiv prin inlocuirea unui administrator, fapt ce determina adoptarea unei hotarari cu unanimitate de voturi.

Revocarea administratorilor trebuie sa fie determinata de o justa cauza si sa nu fie intempestiva. in caz contrar, administratorul revocat are dreptul la daune-interese (despagubiri) pentru o astfel de revocare, noteaza Legestart.ro.

De asemenea, se precizeaza ca si in situatia in care e nemotivata, decizia de revocare nu poate fi contestata daca a fost luata statutar. Astfel, potrivit art. 196 coroborat cu art. 132 alin. 4 din LSC, administratorii nu pot ataca hotararea adunarii generale privitoare la revocarea lor din functie. Tribunalul nu are decat sa statueze asupra alocarii eventualelor daune-interese administratorului revocat, bineinteles doar in cazul unei revocari fara justa cauza si intempestiva.

Potrivit Legestart.ro, administratorul va fi revocat si va raspunde pentru daune atunci cand incalca interdictia prevazuta in art. 197 alin. 2 din LSC. Astfel, pentru protejarea intereselor societatii, legea interzice administratorilor sa exercite, fara autorizarea adunarii asociatilor, mandatul de administrator in alte societati concurente sau avand acelasi obiect de activitate, precum si sa faca acelasi fel de comert ori altul concurent pe cont propriu sau pe contul altei persoane fizice sau juridice.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cum desemnam sau revocam administratori intr-o societate cu raspundere limitata?":
Rating:

Nota: 2.75 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Editorial: Nu pretul e problema consultantilor fiscali care raman fara clienti
    • Traim in contextul unei economii influentate major de contextul international. Ne place sau nu, trebuie sa privim si catre vecini, dar si peste ocean. Sunt lucruri pe care trebuie sa le avem in vedere atunci cand ne stabilim inclusiv obiectivele financiare pentru anul in curs. In mare, asta cere de la noi sa fim mai prevazatori, mai chibzuiti cand vorbim de bugete si de cheltuieli. Dar ce influenta are actualul context socio-economic asupra clientilor? In mod similar, si pe acestia ii face sa...» citeste mai departe aici

  • ANAF va trimite scrisori pentru esalonarea datoriilor
    • Saptamana aceasta, la 27 martie, premierul Sorin Grindeanu a avut o noua intalnire cu presedintele ANAF, Bogdan Stan, si cu ministrul Finantelor, Viorel Stefan, pentru a evalua la ce nivel de implementare se afla cele 14 masuri noi pe care ANAF ar trebui deja sa le aplice pentru cresterea colectarii veniturilor la bugeutl de stat. Premierul Sorin Grindeanu le-a spus acestora ca va urmari in continuare personal modul in care se va derula activitatea ANAF, cu precadere in ce priveste imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Legea preventiei va avea o componenta pentru administratia locala. Noua lege se va publica in cateva zile
    • Sunt nenumarate cazurile in care, confruntati cu un control ANAF, nu ati avut la indemana documentele justificative necesare sau nu ati reusit sa argumentati o greseala descoperita de inspectori. Legea Preventiei porneste de la ideea de educare si informare a antreprenorilor, venind in sprijinul acestora printr-o clarificare a unor prevederi pe care acestia trebuie sa le respecte Legea preventiei despre care am scris pe larg aici va include si o componenta privind administratia local. Saptamana...» citeste mai departe aici

  • Vineri, 31 martie 2017 inclusiv, termen limita de declarare a mentiunilor pentru anumite categorii de contribuabili
    • Stim cat de pretioasa este informatia actualizata, mai ales pentru orice profesionist din domeniul fiscal-contabil care isi doreste sa aiba agenda de lucru organizata si cu termene pe care sa le respecte la timp. Cu atat mai mult trebuie sa va informati in aceasta perioada in care, asa cum v-am anuntat deja, ANAF pregateste controale pentru firmele care depun D 101. Va informam ca vineri, 31 martie 2017, este termenul de declarare a mentiunilor, prin formularul 010 "Declaratie de inregistrare...» citeste mai departe aici

  • Ce schimbari va implementa obligatoriu ANAF pana la 15 aprilie 2017!
    • Premierul Sorin Grindeanu a analizat, in cadrul intalnirii de lucru cu reprezentantii Ministerului Finantelor Publice si ANAF, propunerile acestora pentru cresterea gradului de colectare a taxelor si impozitelor si pentru imbunatatirea relatiei dintre administratia fiscala si contribuabilii persoane fizice si juridice. Sunt avute in vedere o serie de masuri urgente cu implementare pana la data de 15 aprilie 2017, dintre care mentionam: Consilierea contribuabililor pentru plata la timp a taxelor...» citeste mai departe aici

  • PFA-ul, inca rentabil. Cum sa minimizezi impozitele si contributiile
    • Este cunoscut faptul ca exista mii de liber-profesionisti (avocati, artisti, arhitecti, medici), care vor sa pastreze in regula tot ce tine de domeniul fiscal-contabil. De asemenea, in fiecare zi se infiinteaza noi PFA-uri, care au ca scop sa fie profitabile. Fie ca sunteti PFA, fie ca va ocupati de contabilitate pentru clienti PFA, este esential sa cunoasteti cu exactitate ce deduceri se pot face ca sa scadeti impozitele, ce taxe sunt sau nu obligatorii si, mai ales, cand sunt obligatorii....» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.