Raportul Special
realizat de specialisti
Avand in vedere ca in aceasta perioada o mare parte dintre societati pregatesc inchiderea exercitiului financiar si situatiile financiare pentru anul 2017 vom vedea in continuare ce obligatii au acestea cu privire la plata dividendelor distribuite de AGA.
Obligatiile se vor stabili in functie de calitatea asociatilor/actionarilor, respectiv persoane juridice romane sau straine, persoane fizice rezidente/nerezidente.
In cazul dividendelor platite catre persoane juridice romane, indiferent daca entitatea care plateste dividendele este persoana platitoare de impozit pe profit sau impozit pe veniturile microintreprinderilor, sunt aplicabile prevederile art. 43 din Codul fiscal. Astfel, o persoana juridica romana care plateste dividende catre o persoana juridica romana are obligatia sa retina, sa declare si sa plateasca impozitul pe dividende retinut catre bugetul de stat, cu exceptiile prevazute in acest articol, respectiv impozitul pe dividende nu se retine:
- in cazul dividendelor platite de o persoana juridica romana unei alte persoane juridice romane, daca persoana juridica romana care primeste dividendele detine, la data platii dividendelor, minimum 10% din titlurile de participare ale celeilalte persoane juridice, pe o perioada de un an implinit pana la data platii acestora inclusiv, respectiv in ultima zi a anului calendaristic sau in ultima zi a anului fiscal modificat - daca dividendele nu au fost platite pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale;
- fondurilor de pensii administrate privat, fondurilor de pensii facultative;
- organelor administratiei publice care exercita, prin lege, drepturile si obligatiile ce decurg din calitatea de actionar al statului/unitatii administrativ-teritoriale la acea persoana juridica romana.
Daca nu se aplica aceste exceptii impozitul pe dividende se stabileste prin aplicarea unei cote de impozit de 5% asupra dividendului brut platit unei persoane juridice romane. Impozitul pe dividende se declara in Formularul 100 si se plateste la bugetul de stat, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se plateste dividendul.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Manual de politici contabile - Stick USB
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
In cazul in care dividendele distribuite nu au fost platite pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul pe dividende aferent se plateste, dupa caz, pana la data de 25 ianuarie a anului urmator, respectiv pana la data de 25 a primei luni a anului fiscal modificat, urmator anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale.
In cazul dividendelor platite catre persoane fizice rezidente veniturile se impun cu o cota de 5% din suma acestora, impozitul fiind final. Obligatia calcularii si retinerii impozitului pe veniturile sub forma de dividende revine persoanelor juridice, odata cu plata dividendelor. Termenul de virare a impozitului este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face plata. Pana la aceasta data se depune si Formularul 100. In cazul dividendelor distribuite, dar care nu au fost platite actionarilor/asociatilor pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul pe dividende se plateste pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator. Impozitul datorat se vireaza integral la bugetul de stat.
Platitorii de venit depun si declaratia 205 pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, respectiv 31 ianuarie 2019 pentru anul 2018.
In cazul dividendelor platite catre persoane juridice straine ori personae fizice nerezidente sunt aplicabile prevederile Titlului VI din Codul fiscal sau al conventiilor de evitare a dublei impuneri – dupa caz. Dividendele obtinute de o persoana fizica nerezidenta sau o persoana juridica straina de la un rezident sunt venituri impozabile obtinute din Romania in conformitate cu prevederile art. 223 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
Codul fiscal prevede si o scutire pentru acest impozit. Astfel, sunt scutite de impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti dividendele platite de o persoana juridica romana sau persoana juridica cu sediul social in Romania, infiintata potrivit legislatiei europene, unei persoane juridice rezidente intr-un alt stat membru al Uniunii Europene ori unui sediu permanent al unei intreprinderi dintr-un stat membru al Uniunii Europene, situat intr-un alt stat membru al Uniunii Europene, daca:
1. persoana juridica straina beneficiara a dividendelor indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
(i) este rezidenta intr-un stat membru al Uniunii Europene si are una dintre formele de organizare prevazute in anexa nr. 1 la titlul II din Codul fiscal;
(ii) este considerata a fi rezidenta a statului membru al Uniunii Europene, in conformitate cu legislatia fiscala a statului respectiv si, in temeiul unei conventii privind evitarea dublei impuneri incheiate cu un stat tert, nu se considera ca este rezidenta in scopul impunerii in afara Uniunii Europene;
(iii) plateste, in conformitate cu legislatia fiscala a unui stat membru, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari, unul dintre impozitele prevazute in anexa nr. 2 la titlul II sau un impozit similar impozitului pe profit reglementat la titlul II;
(iv) detine minimum 10% din capitalul social al intreprinderii persoana juridica romana pe o perioada neintrerupta de cel putin un an, care se incheie la data platii dividendului.
2. beneficiarul dividendelor este un sediu permanent al unei persoane juridice rezidente intr-un stat membru al Uniunii Europene situat intr-un alt stat membru al Uniunii Europene, iar persoana juridica straina pentru care sediul permanent isi desfasoara activitatea trebuie sa intruneasca cumulativ conditiile prevazute la pct. 1, subpct. (i)-(iv) si profiturile inregistrate de sediul permanent sa fie impozabile in statul membru in care acesta este stabilit, in baza unei conventii pentru evitarea dublei impuneri sau in baza legislatiei interne a acelui stat membru;
3. persoana juridica romana care plateste dividendul indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
(i) este o societate infiintata in baza legii romane si are una dintre urmatoarele forme de organizare: societate pe actiuni, societate in comandita pe actiuni, societate cu raspundere limitata, societate in nume colectiv, societate in comandita simpla;
(ii) plateste impozit pe profit, potrivit prevederilor titlului II, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari. Pentru acordarea acestei scutiri, persoana juridica cu sediul social in Romania, infiintata potrivit legislatiei europene, care plateste dividendul, trebuie sa plateasca impozit pe profit, potrivit prevederilor titlului II, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari;
Daca nu sunt indeplinite aceste conditii pentru aplicarea scutirii, platitorul de venit procedeaza dupa cum urmeaza:
- daca beneficiarul venitului obtinut din Romania este rezident al unui stat cu care Romania nu are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri sau beneficiarul venitului obtinut din Romania este rezident al unui stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri insa nu prezinta certificatul de rezidenta fiscala ori impozitul datorat de nerezident este suportat de catre platitorul de venit se aplica prevederile Titlului VI din Codul fiscal – respectiv platitorul de venit retine impozitul prin aplicarea cotei de 5% asupra venitului brut.
- daca beneficiarul venitului obtinut din Romania este rezident al unui stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri si prezinta certificatul de rezidenta fiscala se aplica prevederile mai favorabile dintre legislatia interna si conventie. Atentie insa la interpretarea articolelor din conventiile de evitare a dublei impuneri intrucat normele metodologice de aplicare a Codului fiscal stabilesc ca dispozitiile alin. 2 ale art. "Dividende" din conventiile de evitare a dublei impuneri deroga de la prevederile paragrafului 1 al acestor articole din conventiile respective.
Daca nu se aplica nicio scutire impozitul pe dividende se retine in momentul platii venitului- aplicand cota mai favorabila, se declara prin Formularul 100 si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul. Impozitul se calculeaza, se retine, se declara si se plateste, in lei, la bugetul de stat, la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei, pentru ziua in care se efectueaza plata venitului catre nerezidenti.
In cazul dividendelor distribuite, dar care nu au fost platite actionarilor sau asociatilor pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul pe dividende se declara si se plateste pana la data de 25 ianuarie a anului urmator, respectiv pana la data de 25 a primei luni a anului fiscal modificat, urmator anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale, dupa caz.
Impozitul NU se calculeaza, NU se retine si NU se plateste la bugetul de stat pentru dividendele distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale, daca in ultima zi a anului calendaristic sau in ultima zi a anului fiscal modificat, dupa caz, persoana juridica straina beneficiara a dividendelor indeplineste conditiile prevazute la art. 229 alin. (1) lit. c).
Anual platitorul de venit va depune declaratia 207 pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, respectiv 31 ianuarie 2019 pentru anul 2018.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Plafoane in numerar, modificate prin Legea 296/2023. Ce sume pot ridica de la banca persoanele fizice?Titlul XBVB considera ca noul Cod Fiscal sprijina investitorii. Exista insa o problemaModificari fiscale 2024: Finantele propun noi modificari asupra impozitului pe profit, impozitului micro, TVA, dar si pentru taxele salarialeReminder! 26 iulie 2021 -termenul limita de depunere a noua declaratii fiscaleUltimele articole
Impozit pe DIVIDENDE 2025. Poate fi solicitata esalonare la plata pentru impozitul pe DIVIDENDE?Reminder ANAF! Declaratii fiscale scadente la 27 ianuarie 2025[MODEL] Hotarare AGA DIVIDENDE si reglementari cheieImpozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparutImpozitul pe DIVIDENDE de 10% NU se aplica DIVIDENDElor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025Articole similare
TVA la incasare: garantii de buna executie. Cand se considera operatiunea o compensare?Modificari noi in Codul fiscal: scutire pe transferul de proprietate si plafoane noi pentru platile in numerarFalimentul beneficiarului, un motiv de ajustare a bazei de impozitare a TVAAplicarea TVA, noi modificariDeclaratii fiscale cu termen limita de depunere la 25 noiembrieUltimele articole
Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest anFirmele trebuie sa depuna D700 pana pe 31 martie 2025 daca nu se incadreaza in plafonul micro de 250.000 euroCum vor trece la impozit pe profit firmele care NU se mai incadreaza in plafonul de 250.000 euro al regimului microProiect: ANAF va ELIMINA Declaratia Unica estimativa. Cine este vizatMicrointreprindere in 2024. Trece la impozit pe profit daca rata rentabilitatii depaseste 30%?Articole similare
Taxa de salubrizare va putea fi modificata pe parcursul anului si NU va mai avea regim fiscal (Proiect)Impozitul pe venituri din activitati independente - Capitolul IX - TAXE SI IMPOZITE stabilite de Codul fiscalAvantaj in natura. Cum procedam in ce priveste impozitarea?Impozitul forfetar. Ce consecinte negative va avea asupra unui segment din piata?Studiu de caz: Impozitul pe venit aplicat freenlacersUltimele articole
Codul de identificare fiscala (CIF): Ce este si unde il gasestiPFA in 2024. Ce TAXE SI IMPOZITE platesc PFA-urile in acest anContribuabili mijlocii 2024. Lista contribuabili mijlocii si studii de caz utile[INFOGRAFIC] PFA sau SRL 2024. Ce tip de firma este mai avantajosReforma in domeniul jocurilor de noroc: taxe mai mari, interzicerea consumului de alcool in sali si introducerea unui registru onlineArticole similare
Declararea impozitelor retinute la sursa persoanelor fiziceNeconcordanta in Declaratii: Completare corecta a formularelorGuvernul a decis! Vor fi adoptate noile masuri privind impozitul pe profit, impozitul pe venit pentru rezidenti si nerezidenti si CASAu fost publicate in Monitor cele mai noi modificari fiscale! Ce s-a schimbat (OG 8/2021 si OG 11/2021)DECLARATIA 207 pentru anul 2016 si PDF inteligent publicat de ANAF la 1 februrarie 2017Ultimele articole
DECLARATIA 207: Cine o depune, termen si model de formularReminder ANAF! Pana pe 28 februarie 2023 contribuabilii trebuie sa depuna doua declaratii importanteDECLARATIA 207 in 2022. Pana cand trebuie depusa si cine are obligatia completarii formularuluiDeclaratiile D205 si D207 in 2022. Au fost publicate noile modele de formulare, iar ANAF a actualizat PDF-ul inteligentDeclaratiile 205 si 207 vor fi modificate in 2022 de ANAF. Instructiuni de completareSfaturi de la experti
Marfa importata neconforma. Retur
Intrebare: Firma noastra returneaza un lot de marfa achizitionata in anul 2024 de la un furnizor din Serbia. Furnizorul accepta returnarea acestor produse, dar doreste sa emita o nota de credit pentru contravaloarea produselor. Firma...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Un avocat incaseaza in contul bancar o despagubire pentru un client in suma de 400.000 lei. El isi va opri onorariul de 40.000 lei si va vira persoanei fizice diferenta de 360.000 lei. Daca avocatul, datorita incasarii sumei de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA