Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Dividende in 2018. Care este tratamentul fiscal?

21-Mar-2018
55044

In analiza de mai jos, vom vedea cum se impoziteaza dividendele in anul 2018 pentru asociatii care sunt salariati si pentru cei care nu sunt salariati.

In plus, vom stabili ce categorii de venituri intra in plafonul stabilit de lege si pentru ce an se iau in considerare aceste venituri.

Iata raspunsul specialistului!

Potrivit art. 97 alin. (7) din Codul fiscal, veniturile sub forma de dividende, inclusiv castigul obtinut ca urmare a detinerii de titluri de participare definite de legislatia in materie la organisme de plasament colectiv se impun cu o cota de 5% din suma acestora, impozitul fiind final. Obligatia calcularii si retinerii impozitului pe veniturile sub forma de dividende revine persoanelor juridice, odata cu plata dividendelor/sumelor reprezentand castigul obtinut ca urmare a detinerii de titluri de participare de catre actionari/asociati/investitori.

Termenul de virare a impozitului este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face plata. in cazul dividendelor/castigurilor obtinute ca urmare a detinerii de titluri de participare, distribuite, dar care nu au fost platite actionarilor/asociatilor/investitorilor pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul pe dividende/castig se plateste pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator. Impozitul datorat se vireaza integral la bugetul de stat.

Asadar, pentru dividendele distribuite in 2018 se va retine la sursa impozit 5% la momentul platii, dar nu mai tarziu de sfarsitul anului (in cazul dividendelor distribuite dar neplatite pana la sfarsitul anului).

Impozitul retinut la sursa se declara prin formularul 100 pana pe 25 ale lunii urmatoare celei in care a fost retinut si prin formularul 205 pana la sfarsitul lunii februarie din anul urmator.

Incepand cu 01.01.2018, a fost abrogat art. 176, potrivit caruia persoanele care realizeaza venituri din investitii nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri, daca realizeaza venituri de natura celor mentionate la art. 155 alin. (1) lit. a) - d), g), i) - l).

Astfel, nu este relevant daca asociatii au sau nu calitatea de asociat.

In privinta contributiei la sanatate, putem discuta numai pe baza unui proiect de ordonanta care este publicat in acest moment pe site-ul ministerului de finante.

Potrivit acestui proiect, prevederile care impuneau depunerea formularului 600 nu mai sunt valabile.

Contributia la sanatate se va datora in 2018 pentru veniturile obtinute in 2018 (nu se mai calculeaza plafonul pe baza veniturilor din 2017).

Daca veti avea numai venituri din dividende, teoretic nu mai este necesar sa depuneti nimic in 2018, dar veti plati sanatate pana la 31.03.2019 si veti depune declaratia unica

"Art. 122 (4) Nu se completeaza Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii pentru urmatoarele categorii de venituri: d) venituri din investitii, a caror impunere este finala;"

De aici se intelege ca nu se depune declaratia unica pentru declararea impozitului retinut la sursa.

"Art. 174 – Stabilirea, declararea, si plata contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) - h)

(3) Persoanele fizice care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) – h), cu exceptia celor pentru care platitorii de venituri prevazuti la alin. (2) stabilesc si declara contributia, depun declaratia prevazuta la art. 122, pana la data de 15 martie inclusiv, a anului urmator celui de realizare a veniturilor."

Asadar, pentru contributia la sanatate, daca obtineti venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) – h) peste plafon in 2018, depuneti declaratia unica pana pe 31.03.2019

Categoriile de venituri care intra in plafonul stabilit de lege sunt cele aferente anului 2018 si sunt prevazute la art. 170 din proiect:

"Art. 170 - Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) - h)

(1) Persoanele fizice care realizeaza venituri prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) - h), din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, daca estimeaza pentru anul curent venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere al declaratiei prevazuta la art. 122.

(2) Incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere al declaratiei prevazuta la art. 122, se efectueaza prin cumularea veniturilor prevazute la art.155 alin. (1) lit. b) – h), dupa cum urmeaza:

a) venitul net din activitati independente, stabilit potrivit art. 68 - 69, dupa caz;
b) venitul net din drepturi de proprietate intelectuala, stabilit dupa acordarea cotei de cheltuieli forfetare prevazuta la art. 72 si 721 , precum si venitul net din drepturi de proprietate intelectuala determinat potrivit prevederilor art. 73;
c) venitul net distribuit din asocieri cu persoane juridice, contribuabili potrivit titlului II, III sau Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, determinat potrivit prevederilor art.125 alin. (8) - (9);
d) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, stabilite potrivit art. 84 - 87;
e) venitul si/sau castigul din investitii, stabilit conform art. 94 - 97;
f) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, stabilite potrivit art. 104 - 106;
g) venitul brut si/sau venitul impozabil din alte surse, stabilit potrivit art. 114 – 116.

(3) La incadrarea in plafonul prevazut la alin. (2) nu se iau in calcul veniturile neimpozabile, prevazute la art. 93 si 105.

(4) Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) - h) o reprezinta echivalentul a 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazuta la art. 122.”

In concluzie, pentru dividendele distribuite in 2018 societatea retine 5% impozit.

Daca asociatii au sau nu calitatea de salariati, nu influenteaza contributia la asigurari de sanatate pentru dividendele obtinute in 2018 (conform reglementarilor din acest moment). Daca asociatii obtin venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) - h) peste plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara, vor datora contributie la sanatate. Modalitatea de declarare inca nu este clara.

Asteptam publicarea actului care reglementeaza declaratia unica.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Olguta Crevelescu, expert contabil.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016