Document portabil A1. Impozit si contributii sociale datorate
Intrebare: Legat de intrebarea adresata in data de 06 iunie 2012, sa presupunem ca administratorul elvetian prezinta documentul portabil A1. Care sunt obligatiile declarative ale societatii si ale administratorului?
Acesta trebuie sa se inregistreze fiscal in RO? Daca da, va rog sa precizati pasii de urmat. Daca administratorul sta mai mult de 183 de zile in Romania, se mai poate retine in continuare doar 16% din venit in baza formularului A1 sau se vor plati toate contributiile ca in cazul unui administrator roman?
Raspuns: Potrivit art. 7 pct 23. din Codul fiscal , persoana fizica rezidenta este definita ca fiind orice persoana fizica ce indeplineste cel putin una dintre urmatoarele conditii:
a) are domiciliul in Romania;
b) centrul intereselor vitale ale persoanei este amplasat in Romania;
c) este prezenta in Romania pentru o perioada sau mai multe perioade ce depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat;
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
d) este cetatean roman care lucreaza in strainatate, ca functionar sau angajat al Romaniei intr-un stat strain.
Potrivit art 40 alin (2) , persoanele fizice nerezidente care indeplinesc conditiile de rezidenta prevazute la art. 7 alin. (1) pct. 23 lit. b) sau c) vor fi supuse impozitului pe venit pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, incepand cu data de 1 ianuarie a anului calendaristic urmator anului in care acestia devin rezidenti in Romania.
Potrivit prevederile de la alin (3) ale aceluiasi articol, fac exceptie de la prevederile alin. (2) persoanele fizice care dovedesc ca sunt rezidenti ai unor state cu care Romania are incheiate conventii de evitare a dublei impuneri, carora le sunt aplicabile prevederile conventiilor.
Rezidentii statelor cu care Romania are incheiate conventii de evitare a dublei impuneri trebuie sa isi dovedeasca rezidenta fiscala printr-un certificat de rezidenta emis de catre autoritatea fiscala competenta din statul strain sau printr-un alt document eliberat de catre o alta autoritate decat cea fiscala, care are atributii in domeniul certificarii rezidentei conform legislatiei interne a acelui stat. Acest certificat/document este valabil pentru anul/anii pentru care este emis. In situatia in care se depasesc 183 de zile de prezenta trebuie sa prezinte certificat de rezidenta fiscala pentru a nu fi supuse impozitului pe venit in Romania veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei.
Potrivit pct. 194 din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal
a) In aplicarea prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu un stat strain, veniturile din activitati dependente realizate de persoane fizice nerezidente care isi desfasoara activitatea in Romania se impun daca persoana fizica este prezenta in Romania una sau mai multe perioade de timp ce depasesc in total 183 de zile in orice perioada de 12 luni consecutive care se incheie in anul calendaristic in cauza sau in perioada si conditiile mentionate in conventia de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul strain si numai daca respectiva persoana fizica face dovada rezidentei in statul cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri.
b) In aplicarea prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu un stat strain, veniturile din activitati dependente realizate de persoane fizice nerezidente care isi desfasoara activitatea in Romania si sunt prezente in Romania o perioada mai mica de 183 de zile in orice perioada de 12 luni consecutive care se incheie in anul calendaristic in cauza sau in perioada si conditiile mentionate in conventia de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul strain se impun in Romania daca este indeplinita cel putin una dintre urmatoarele conditii:
- salariul este platit de un angajator care este rezident sau in numele acestuia;
- salariul este suportat de un sediu permanent pe care angajatorul nerezident il are in Romania (veniturile salariale reprezinta cheltuiala deductibila a unui sediu permanent in Romania).
c) Veniturile din salarii se impoziteaza incepand cu prima zi de la data sosirii persoanei fizice, dovedita cu viza de intrare in Romania de pe pasaport.
In concluzie, remuneratia administratorului este platita de un angajator rezident in Romania, impozitul pe venit se datoreaza chiar daca administratorul este prezent in Romania o perioada mai mica de 183 de zile in orice perioada de 12 luni consecutive (art. 194 lit. b) din Nomele metodologice de aplicare a art. 88 din Codul fiscal ).
In conditiile legislatiei europene existente, se impune respectarea Regulamentului (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului privind coordonarea sistemelor de securitate sociala si Regulamentului (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European si al Consiliului care stabileste procedurile de implementare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, potrivit carora persoanele fizice sunt supuse legislatiei de securitate sociala a unui singur stat membru. Articolul 11 din noul Regulament stabileste regulile generale pe principiului ca persoanele trebuie sa fie supuse doar legislatiei unui singur Stat membru. Astfel, regula generala impune persoanei care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru sa se supuna legislatiei din statul membru respectiv.
De la aceasta regula sunt prevazute exceptii pentru anumite categorii de persoane (detasati, pluri-activitate, etc).
Daca administratorul desfasoara activitate salariata in doua state membre UE (Romania si Elvetia) inseamna ca se afla intr-o situatie de pluri-activitate.
Pluri-activitatea reprezinta situatia in care lucratorul desfasoara simultan, in mod obisnuit:
- activitate salariata in doua sau mai multe state membre;
- activitate independenta in doua sau mai multe state membre;
- activitate salariata si/sau activitate independenta in doua sau mai multe state membre.
Conform art. 13 alin. (1) din Regulamentul 883/2004, persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate salariata in doua sau mai multe state membre se supune:
(a) legislatiei statului membru de resedinta, in cazul in care desfasoara o parte substantiala a activitatii sale in statul membru respectiv sau in cazul in care depinde de mai multe intreprinderi sau de mai multi angajatori al caror sediu sau loc de desfasurare a activitatii se afla in state membre diferite
sau
(b) legislatiei statului membru in care este situat sediul sau locul de desfasurare a activitatii intreprinderii sau angajatorului al carui salariat este, in cazul in care persoana nu desfasoara o parte substantiala a activitatilor sale in statul membru de resedinta.
In baza art. 13 alin. (5) din acelasi regulament, in sensul legislatiei stabilite in conformitate cu aceste dispozitii, persoanele care desfasoara activitate in doua sau mai multe state membre sunt tratate ca si cum si-ar desfasura toate activitatile salariate sau independente si si-ar realiza toate veniturile in statul membru interesat.
Asadar, daca administratorul nerezident prezinta documentul portabil A1 emis de institutia statului membru de resedinta nu se datoreaza contributii sociale in Romania in perioada cuprinsa in formular.
In concluzie, daca administratorul este prezent in Romania una sau mai multe perioade de timp ce depasesc in total 183 de zile in orice perioada de 12 luni, nu se datoreaza contributii sociale pe toata perioada inscrisa in formularul A1.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Regim fiscal pentru servicii de radiologie dentara
Intrebare: Cabinet stomatologic la 31.10.2024 atinge pragul de 300.000 lei din incasari din servicii stomatologice. In varianta in care, in afara de activitatea propriu-zisa de asistenta si tratament stomatologic, firma a achizitionat si un aparat de radiologie dentara si presteaza si aceasta activitate in cadrul cabinetului stomatologic, este obligatorie inregistrarea ca platitor de TVA sau intreaga activitate este scutita de inregistrarea in scopuri de TVA?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Comisioane procesare plati
Intrebare: In raportul fiscal zilnic si in evidenta financiar-contabila, incasarile cu POS-ul sunt evidentiate la suma incasata cu cardul. In extrasul bancar, fara nicio explicatie, apare suma diminuata cu sumele retinute drept comision pentru serviciile firmei detinatoare a POS-ului, care nu imi emite factura pentru acestea. Am discutat cu ei si nu imi emit factura. Este legal?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Venituri din consultanta obtinute de un nerezident. Regim TVA si impozit pe nerezidenti
Intrebare: PFA achizitioneaza de la o persoana impozabila din Australia un curs de mentorat, care consta atat in punerea la dispozitie a unei platforme de invatare, cat si in consultanta. PFA va achita TVA pentru achizitia de servicii din tari non-UE, dar nu are obligatia de a solicita codul special de taxa prevazut de art. 317 din Codul fiscal. In schimb, va depune declaratia 301 (este corect?). Sunt necesare alte obligatii declarative sau impozite cu retinere la sursa si depunerea declaratiei 207?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Ajustare TVA ca urmare a inregistrarii in scopuri de TVA
Intrebare: La 30.09.2024 am devenit platitoare de TVA si am urmatoarele solduri: 371 = 96,561.68 378 = 22,508.55 Este corecta monografia pentru 01.10.2024? 4426 = 371 11,823.61 {(96,561.68 - 22,508.55) * 19% / 119%} 371 = 4428 20,376.86 {(96,561.68 - 11,823.61) + 22,508.55} * 19% 371 = 378 -8,553.25 (11,823.61 - 20,376.86) Soldurile vor fi: 371 = 96,561.68 378 = 13,955.30 4428 = 20,376.86
vezi AICI raspunsul specialistilor << Date raportate in RO e-Transport
Intrebare: In cazul unor transporturi internationale, generam cod UIT (cu toate datele transportului: furnizor, transportator, cod NC8, greutate bruta, neta etc.) in soft-ul nostru de contabilitate, dupa care il transmitem in SPV. Apoi, in aplicatia E-transport vedem codul UIT generat si il comunicam firmei de transport inainte de intrarea in vama. In aplicatia e-Transport mai trebuie facut ceva? Exista o indicatie ca UIT-ul generat este corect sau validat de catre ANAF?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<