Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Indemnizatia administratorului strain si plata contributiilor datorate. Ce tratament fiscal aplicam?

23-Oct-2013
6988
Analizam mai jos cazul unei societati care are un administratyor angajat pe baza de contract de administrare. Acesta este cetatean strain si detine un NIF. Pentru indemnizatia din contract, acestuia i se calculeaza lunar toata taxele si contributiile salariale (identice cu ale unui salariat). De asemenea, administratorul primeste pentru deplasarile din afara tarii in interesul firmei cheltuieli cu diurna, transportul si cazare.

Vom stabili in ce masura e corect ca societatea sa ii retina acestuia toate contributiile si taxele salariale, declarandu-le in Declaratia 112. De asemenea, vom stabili daca aceste cheltuieli cu cazarea si cu transportul sunt deductibile.

Mentionam ca impozitul pe venitul asimilat salariilor si contributiile sociale obligatorii aferente indemnizatiei administratorului strain sunt retinute in conditii similare salariilor si declarate in mod specific in declaratia nominala 112.

Insa, pentru indemnizatia administratorului nu se datoreaza contributia la asigurarile pentru somaj (angajat si angajator), contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale si contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, potrivit exceptiilor specifice reglementate de art. 29616 lit. c1, d1 si f coroborate cu art. 2964 alin. 1 lit. e din Codul fiscal. Prin urmare, pentru indemnizatia administratorului se datoreaza impozit pe venit, contributia la asigurarile sociale de stat (individuala si a angajatorului), contributia la asigurarile sociale de sanptate (angajat si angajator) si contributia pentru concedii si indemnizatii.

De mentionat este si ipoteza in care administratorul strain este rezident intr-un stat membru UE, caz in care devin aplicabile dispozitiile Regulamentului (CE) 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala si Regulamentul (CE) 987/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE) 883/2004.

Potrivit acestora regula este aceea ca sistemul de securitate sociala aplicabil este cel stabilit de legislatia statului membru in care lucratorul presteaza activitate, in acest caz legislatia din Romania. Insa, in ipoteza in care administratorul strain cetatean UE este considerat detasat sau se afla in situatie de pluriactivitate si prezinta documentul portabil A1 eliberat de autoritatile competente din tara sa de rezidenta, atunci el nu datoreaza contributii sociale in Romania pentru perioada inscrisa in certificat. Daca nu prezinta documentul portabil A1 se aplica regula generala, respectiv datoreaza contributiile sociale conform legislatiei din Romania (CAS, CASS si CCI).

In privinta impozitului pe venit, nu prezinta nicio relevanta ca prezinta sau nu certificat de rezidenta fiscala intrucat indemnizatia asimilata salariului este suportata de societatea din Romania.

Diurna acordata administratorului este considerata avantaj de natura salariala si supusa impozitului pe venit conform art. 55 alin. 2 lit. k din Codul fiscal si contributiilor sociale obligatorii conform art. 2964 alin. 1 lit. u din Codul fiscal.

Numai in cazul salariatilor (ceea ce nu este cazul administratorului) diurna acordata pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, in limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotarare a Guvernului pentru personalul din institutiile publice este considerata ca venit neimpozabil conform art. 55 alin. 4 lit. g din Codul fiscal.

Fiind vorba de o cheltuiala de natura salariala supusa impozitului pe venit, diurna administratorului este deductibila la calculul profitului impozabil, in conformitate cu prevederile art. 21 alin. 1 coroborat cu art. 21 alin. 4 lit. l din Codul fiscal.

Sursa: PortalContabilitate.ro


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • E-Factura: Calcularea termenului limita de 5 zile pentru depunerea facturilor, confirmata oficial de Finante

    • Dupa ce Ministerul Finantelor anuntase printr-o simpla postare pe pagina oficiala de Facebook modalitatea de calculare a termenului limita de 5 zile calendaristice de transmitere a facturilor in sistemul national Ro e-Factura, recent a confirmat informatiile si in mod oficial, printr-un comunicat postat pe site-ul lor. Potrivit art.10 alin.(7) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura...» citeste mai departe aici

  • Amnistie fiscala introdusa prin OUG 107/2024. Ce datorii NU se incadreaza in masura

    • Amnistia fiscala propusa de Guvern atat pentru firme cat si pentru persoane fizice a fost aprobata, iar masurile incluse in OUG 107/2024. Este vorba despre anularea accesoriilor, adica a dobanzilor si penalitatilor, restante la 31 august 2024, insa numai in cazul in care este platita obligatia bugetara principala pana pe 25 noiembrie 2024. Obligatii bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv a) obligatii bugetare pentru care s-a implinit scadenta sau...» citeste mai departe aici

  • Firmele trebuie sa respecte 3 conditii pentru a putea beneficia de bonificatia de 3%, introdusa prin OUG 107/2024

    • Orin OUG 107/2024 au fost introduse cateva beneficii pentru contribuabili, precum si o bonoficatie de 3% care se va acorda celor care platesc la timp toate datoriile fiscale. Insa ce conditii trebuie sa mai indeplineasca firmele? Bonificatie de 3% pentru firme Conform OUG 107/2024, contribuabilii platitori de impozit pe profit, precum ?i contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, beneficiaza de o bonificatie de 3% din impozitul pe profit anual ?i din impozitul...» citeste mai departe aici

  • Legea 126/2024: Noutati aduse asupra Legii 241/2005 privind evaziunea fiscala

    • ANAF a publicat, pe site-ul oficial, Brosura care prevede noutat?i aduse de Legea nr. 126/2024 asupra Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale. Noutati aduse de Legea 126/2024 in cazul evaziunii fiscale In anul 2024, prin Legea nr. 126/2024 privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii de combatere a evaziunii fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, au fost introduse in Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea...» citeste mai departe aici

  • OUG 107/2024. Cum se aplica amnistia fiscala pentru firme

    • Recent a fost aprobat OUG 107/2024 care prevede facilitati fiscale pentru firme, precum anularea accesoriilor in cazul datoriilor restante la 31 august 2024. Actul normativ prevede si bonificatii pentru persoanele juridice care platesc la timp darile catre stat. Anulare accesorii firme -anularea accesoriilor in procent de 100% din valoarea acestora in cazul datoriilor cumulate pana la data de 31 august 2024; ( daca plata datoriilor se face pana la data de 25 noiembrie 2024); -anularea...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Valoarea tichetelor de masa pentru sem. II 2024 creste doar cu 0,4 bani

    • Conform unui Proiect de Ordin pus recent in dezbatere publica de Ministerul Muncii, valoarea tichetelor de masa in sem. II 2024 creste doar cu 0,4 bani. Care este suma maxima pe care o pot acorda firmele angajatoare? Valoare tichete de masa sem. II 2024 Ordinul pentru stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masa pentru semestrul II al anului 2024 a fost pus in dezbatere publica pe site-ul Ministerului Muncii. Conform documentului, valoarea tichetelor de masa pentru sem. II 2024...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016