Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Fonduri europene. Cum procedam in ce priveste TVA-ul si rambursarea la o societet neinregistrata in scopuri de TVA?

24-Oct-2014
19541
In situatia in care beneficiarul fondurilor europene este o persoana impozabila care nu este inregistrata in scopuri de TVA in Romania, suma TVA aferenta achizitiilor finantate din fonduri europene poate fi recuperata de la Autoritatea de Management numai daca este considerata cheltuiala eligibila in cadrul proiectului. Astfel, suma TVA inscrisa in facturile furnizorilor poate fi solicitata la restituire, dupa obtinerea de catre beneficiar a certificatului privind nedeductibilitatea TVA de la organul fiscal competent.

Astfel, pentru a beneficia de rambursarea cheltuielilor eligibile reprezentand TVA nedeductibila, la depunerea fiecarei cereri de rambursare la Autoritatea de Management (A.M.), beneficiarul are obligatia de a depune ca anexa, o declaratie pe propria raspundere privind nedeductibilitatea TVA aferenta cheltuielilor cuprinse in cererea de rambursare, certificata de organul fiscal competent din subordinea ANAF, in termen de maxim 3 zile lucratoare de la data depunerii acesteia.
Deci, pentru certificarea declaratiei pe propria raspundere privind nedeductibilitatea TVA, solicitantul depune la organul fiscal competent, inainte de depunerea cererii de rambursare la A.M., Declaratia privind nedeductibilitatea TVA aferenta cheltuielilor cuprinse in cererea de rambursare.

Declaratia se completeaza cu ajutorul programului de asistenta, pus la dispozitia contribuabililor gratuit de unitatile fiscale sau care poate fi descarcat de pe website-ul Ministerului Finantelor Publice, portalul ANAF.

Declaratia se depune direct la registratura organului fiscal competent sau prin posta, cu confirmare de primire, pe suport electronic insotit de formularul editat de persoana impozabila, semnat si stampilat in trei exemplare, din care, dupa certificare, un exemplar se depune la A.M., un exemplar ramane la solicitant si un exemplar la organul fiscal care a efectuat certificarea. Aceasta procedura este reglementata prin art. 11^1 din H.G. nr. 759/2007 ale caror prevederi se aplica din 1 ianuarie 2012, odata cu intrarea in vigoare a H.G. nr. 1135 din 9 noiembrie 2011 pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate in cadrul operatiunilor finantate prin programele operationale:

" (1) Cheltuiala cu taxa pe valoarea adaugata nedeductibila, potrivit legii, este eligibila pentru toate programele operationale finantate din instrumente structurale.
(2) Pentru a fi eligibila, cheltuiala prevazuta la alin. (1) trebuie sa fie aferenta unor cheltuieli eligibile efectuate in cadrul proiectelor finantate din instrumente structurale.
(3) In vederea rambursarii cheltuielilor eligibile mentionate la alin. (1), beneficiarii au obligatia depunerii, ca anexa a fiecarei cereri de rambursare, a unei declaratii pe propria raspundere privind nedeductibilitatea taxei pe valoarea adaugata aferenta cheltuielilor cuprinse in cererea de rambursare, certificata de organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

(4) Organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala are obligatia certificarii declaratiei mentionate la alin. (3) in termen de maximum 3 zile lucratoare de la data depunerii de catre beneficiar a unei solicitari in acest sens, insotita de documentele justificative necesare.".

Procedura de certificare a declaratiei este reglementata prin O.M.F.P. nr. 33/2012 pentru aprobarea Procedurii de certificare a declaratiei privind nedeductibilitatea TVA aferente cheltuielilor cuprinse in cererea de rambursare, precum si a modelului si continutului formularului "Certificat privind nedeductibilitatea TVA aferente cheltuielilor cuprinse in cererea de rambursare", publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 33/16.01.2012, completat cu O.M.F.P. nr. 426/2013 privind completarea Ordinului ministrului Finantelor Publice nr. 33/2012 pentru aprobarea Procedurii de certificare a declaratiei privind nedeductibilitatea TVA aferente cheltuielilor cuprinse in cererea de rambursare, precum si a modelului si continutului formularului "Certificat privind nedeductibilitatea TVA aferente cheltuielilor cuprinse in cererea de rambursare", publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 203/10.04.2013.
Procedura respectiva se aplica beneficiarului care solicita autoritatii de management al programelor operationale finantate din instrumente structurale in cadrul obiectivului convergenta rambursarea cheltuielilor eligibile, reprezentand TVA nedeductibila, efectuata in cadrul proiectelor finantate din instrumente structurale. Pentru certificarea declaratiei, organul fiscal procedeaza astfel:

verifica in Registrul contribuabililor daca solicitantul are calitatea de persoana inregistrata in scopuri de TVA, in perioada in care au fost efectuate toate achizitiile ale caror facturi sunt inscrise in declaratie;
daca solicitantul nu are calitatea de persoana inregistrata in scopuri de TVA, in intreaga perioada la care se refera facturile inscrise in declaratie, compartimentul de specialitate emite Certificatul privind nedeductibilitatea TVA pentru toate facturile inscrise in declaratie aferente cheltuielilor cuprinse in cererea de rambursare. Certificatul este un model tipizat, prevazut in anexa nr. 2 la ordin,.

Astfel, o societate care nu este inregistrata in scopuri de TVA poate beneficia de restituirea sumei TVA aferenta achizitiilor efectuate de la A.M., dar numai daca, prin proiect, suma TVA este considerata cheltuiala eligibila. In aceasta situatie, suma TVA solicitata la restituire se inregistreaza distinct in evidenta contabila, fara a reintregi costul bunurilor si serviciilor achizitionate in cadrul proiectului:

4452 = 4752
"Imprumuturi nerambursabile "Imprumuturi nerambursabile cu "
cu caracter de subventii" caracter de subventii pentru investitii"

In cazul unei persoane impozabile care nu este inregistrata in scopuri de TVA, suma TVA reintregeste costul bunurilor si serviciilor achizitionate numai daca nu este considerata cheltuiala eligibila in cadrul proiectului.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici