
Raportul Special
realizat de specialisti
Administratia Nationala de Administrare Fiscala a facut publica lista cu noutatile legislative, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili. Buletinul informativ cu numarul 3 din 20 ianuarie 2020 cuprinde mai multe acte normative cu incidenta fiscala.
Acestea sunt actele normative publicate si in Monitorul Oficial al Romaniei:
1. Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1/2020 pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 3.265/2019 privind reguli de elaborare de catre institutiile publice a situatiilor financiare intocmite incepand cu finele trimestrului III al anului 2019, precum si de modificare si completare a altor acte normative in domeniul contabilitatii institutiilor publice (M. Of. nr. 17 din 13 ianuarie 2020)
Extras din Ordinul nr. 1/2020
ART I
1. La articolul 2, dupa alineatul (1^1) se introduc trei noi alineate, alineatele (1^2) - (1^4), cu urmatorul cuprins:
"(1^2) Situatiile financiare anuale se intocmesc de institutiile publice potrivit prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 129/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare ale institutiilor publice la 31 decembrie 2018 si pentru modificarea altor norme metodologice in domeniul contabilitatii institutiilor publice, cu modificarile ulterioare, si prevederilor anexei nr. 2 "Corelatii intre si in cadrul formularelor de situatii financiare anuale" la Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.177/2018 pentru aprobarea Normelor metodologice privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare ale institutiilor publice la 31 decembrie 2017 si pentru modificarea altor norme metodologice in domeniul contabilitatii, cu modificarile si completarile ulterioare.
Situatiile financiare anuale se depun la institutiile ierarhic superioare la termenele prevazute de Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
(1^3) Situatiile financiare anuale prevazute la alin. (1^2) se transmit in format electronic la Ministerul Finantelor Publice si unitatile subordonate la termenele prevazute de lege, in vederea centralizarii si verificarii cu situatiile financiare realizate din sistemul national de raportare - Forexebug.
(1^4) Ordonatorii principali de credite din administratia centrala transmit scanate prin email la directia de specialitate cu atributii in elaborarea situatiilor financiare agregate la nivelul subsectoarelor administratiei publice din Ministerul Finantelor Publice declaratiile scrise intocmite potrivit art. 30 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si raportul de analiza pe baza de bilant care cuprinde notele explicative la situatiile financiare anuale centralizate la nivelul acestora.
Directiile generale regionale ale finantelor publice, respectiv administratiile judetene ale finantelor publice transmit scanate prin e-mail pe adresa directiei de specialitate cu atributii in domeniul elaborarii situatiilor financiare agregate la nivelul subsectoarelor administratiei publice din Ministerul Finantelor Publice rapoartele de analiza pe baza de bilant care cuprind notele explicative la situatiile financiare anuale centralizate pe ansamblul judetului, precum si precizari distincte privind declaratiile pe propria raspundere intocmite de ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale.
Informatiile prezentate in rapoartele de analiza pe baza de bilant trebuie sa corespunda cu informatiile din situatiile financiare anuale transmise electronic."
2. La articolul 2, alineatul (2^1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2^1) Ministerul Finantelor Publice si unitatile subordonate isi exercita prerogativele de centralizare si verificare a raportarilor financiare lunare si a situatiilor financiare trimestriale si anuale ale institutiilor publice cu rapoartele realizate din sistemul national de raportare - Forexebug."
3. La articolul 2, dupa alineatul (2^2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^3), cu urmatorul cuprins:
"(2^3) Prevederile alin. (2^2) se aplica si pentru situatiile financiare anuale intocmite de institutiile publice la 31 decembrie 2019."
2. Ordinul ministrului finantelor publice nr. 5/2020 pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2.482/2017 privind procedura si conditiile in care se realizeaza autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor inregistrati, a expeditorilor inregistrati si a importatorilor autorizati (M. Of. nr. 23 din 14 ianuarie 2020)
Extras din Ordinul nr.5/2020
ART. I
1. La articolul 1, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Prin exceptie de la alin. (1), autorizarea antrepozitelor fiscale pentru productia exclusiva de vinuri realizata de catre contribuabili, altii decat contribuabilii mari si mijlocii stabiliti conform reglementarilor in vigoare, micile distilerii prevazute la art. 353 din Codul fiscal, micile fabrici de bere independente prevazute la art. 349 din Codul fiscal, precum si a destinatarilor inregistrati prevazuti la art. 371 alin. (2) din Codul fiscal se face prin comisii teritoriale pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate, constituite la nivelul structurilor teritoriale ale directiilor generale regionale ale finantelor publice, denumite in continuare comisii teritoriale;
2. La articolul 2 dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins: "(1^1) Prin exceptie de la alin. (1), in cazul solutionarii cererilor operatorilor economici mari contribuabili care isi desfasoara activitatea in raza teritoriala a Directiei generale regionale a finantelor publice Bucuresti, componenta comisiei este formata din:
1. Directorul general al Directiei generale regionale a finantelor publice Bucuresti - membru, presedinte
2. Directorul general adjunct al Directiei Generale a Vamilor - membru, vicepresedinte
3. Directorul general adjunct colectare al Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili – membru
4. Directorul general adjunct inspectie fiscala al Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili – membru
5. seful structurii juridice din cadrul Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili - membru
3. La articolul 3, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins: "(1^1) Prin exceptie de la alin. (1), -in cazul solutionarii cererilor operatorilor economici mari contribuabili care isi desfasoara activitatea in raza teritoriala a Directiei generale regionale a finantelor publice Bucuresti, componenta comisiei teritoriale este urmatoarea:
1. seful biroului vamal de interior - membru, presedinte
2. seful serviciului de specialitate din cadrul Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili – membru
3. Reprezentantul Serviciului juridic din cadrul Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili – membru
4. seful Serviciului autorizari din cadrul Directiei Generale a Vamilor – membru
5. Persoana desemnata de seful biroului vamal de interior cu atributii in domeniul miscarii produselor accizabile din cadrul biroului vamal de interior - membru
Comisiile teritoriale pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate au competenta sa autorizeze contribuabilii administrati de catre structurile teritoriale ale directiilor generale regionale ale finantelor publice, precum si marii contribuabili care au sediul social in raza teritoriala a acestora, dupa caz.
3. Ordinul ministrului finantelor publice nr. 9/2020 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice privind deschiderea si repartizarea/retragerea creditelor bugetare din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilor pentru somaj, bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, bugetul Trezoreriei Statului, bugetul Fondului pentru mediu si bugetele locale, aprobate prin Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 501/2013 (M. Of. nr. 16 din 13 ianuarie 2020)
Extras din Ordinul nr. 9/2020:
1. La articolul 1, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu urmatorul cuprins: "(3^1) Prin derogare de la prevederile alin. (2), exemplarul nr. 1 al cererilor pentru deschiderea de credite bugetare din bugetul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, capitolul 68.01 «Asigurari si asistenta sociala», titlul 57 «Asistenta sociala», se depune trimestrial, in ultima luna a trimestrului anterior, la nivelul prevederilor bugetare aprobate si repartizate pentru trimestrul respectiv."
2. in anexa nr. 1 la normele metodologice, nota *) se modifica si va avea urmatorul cuprins: "*) Pentru cererile pentru deschiderea de credite bugetare care se depun trimestrial se completeaza sumele corespunzatoare la nivel de trimestru."
4. Ordinul ministrului finantelor publice nr. 56/2020 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice privind utilizarea si completarea ordinului de plata pentru Trezoreria Statului (OPT) si a ordinului de plata multiplu electronic (OPME), aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 246/2005 (M. Of. nr. 30 din 16 ianuarie 2020)
Extras din Ordinul nr.56/2020:
ART. I
1. La articolul 6^1, dupa alineatul (1) se introduc doua noi alineate, alineatele (1^1) si (1^2), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Ordinul de plata multiplu electronic (OPME) poate fi utilizat de catre institutiile publice pentru efectuarea de plati din conturile deschise la unitatile Trezoreriei Statului potrivit calendarului stabilit prin ordin al ministrului finantelor publice.
(1^2) Prevederile alin. (1^1) se aplica de catre Ministerul Finantelor Publice - activitate proprie ca institutie publica-pilot pentru toate platile efectuate incepand cu luna februarie 2020. in perioada in care Ministerul Finantelor Publice - activitate proprie are calitatea de institutie publica-pilot, intocmeste pentru toate platile efectuate si ordine de plata pentru Trezoreria Statului (OPT) pe suport hartie, pe care le depune la unitatea Trezoreriei Statului la care are conturile deschise."
2. La articolul 6^1, alineatele (3) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(3) Formularul «Ordin de plata multiplu electronic (OPME)» poate fi descarcat prin accesarea «Punctului Unic de Acces» de pe site-ul Ministerului Finantelor Publice - Sistemul national de raportare Forexebug sau poate fi pus la dispozitie de catre unitatea teritoriala a Trezoreriei Statului la care sunt deschise conturile prevazute la alin. (1) si (1^1). Formularul «Ordin de plata multiplu electronic (OPME)» se completeaza si se depune on-line in Sistemul national de raportare Forexebug.
(4) Persoanele impozabile prevazute la alin. (1), precum si institutiile publice prevazute la alin. (1^1) pot depune on-line formularul «Ordin de plata multiplu electronic (OPME)» completat, cu respectarea procedurii de functionare a Sistemului national de raportare Forexebug."
3. La articolul 6^1 alineatul (5), dupa litera a^1) se introduce o noua litera, litera a^2), cu urmatorul cuprins:
"a^2) in rubrica «Tip entitate» entitatile selecteaza optiunea «Entitate publica» sau «Alte entitati», dupa caz, corespunzator optiunii selectate in formularul «Fisa Entitatii» inregistrat conform prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2.004/2013 pentru aprobarea procedurilor privind registrul entitatilor publice si registrul altor entitati, cu modificarile si completarile ulterioare;".
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Noutati Legislatie Fiscala 06 - 10 aprilie 2009Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 19 noiembrie, Bucuresti. Prezenta ObligatorieNOUTATI LEGISLATIVE - MODIFICARI IN TERMENELE DE PASTRARE ALE DOCUMENTELOR !Buletin informativ ANAF: NOUTATI LEGISLATIVE cu incidenta fiscalaNOUTATI LEGISLATIVE fiscale si contabile care marcheaza inceputul lui 2019: Explicatii de la cei mai buni specialistiUltimele articole
Declaratia Unica 2025. 6 NOUTATI LEGISLATIVE cu impact asupra completarii declaratiei12+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitateaValabil inca din 1 ianuarie 2024! Modificari IMPORTANTE privind cheltuielile deductibile si nedeductibileDeclaratia Unica 2024. Care este modul corect de completare, cu exemple pentru toate tipurile de venitD301 in 2023. Cine are obligatia depunerii formularului?Articole similare
Ordinul 2079/2023. Au fost modificate formularele de inregistrare fiscala 010, 016, 013, 015, 700Pana pe 6 octombrie va incepe utilizarea platformei E-Facturare. Sistemul ramane OPTIONAL pentru firmeReglementari contabile aplicabile codului CAEN 6619E-Factura: Sistemul trebuie folosit si in cazul prestarilor de servicii in relatia B2G?PFA/II/IF in 2022. Noutati privind taxele, impozitele si deducerile care se aplica firmelorUltimele articole
Examen Consultant Fiscal 2025. 4 + grile pentru nota 10 la examen!Formulare ONRC: Cine poate semna si depune cereri de inmatriculare sau inregistrare la registrul comertuluiCriteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFLegea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importanteTaxa pe stalp 2025. Contribuabilii care au aceasta obligatie trebuie sa modifice vectorul fiscalArticole similare
Ce venituri vizeaza ANAF in 2017 si cine trebuie sa se astepte la un control fiscal?Inregistrare in SPV. 7 avantaje de care trebuie sa stie persoanele fiziceSinteza: modificarea procedurii de solicitare a regimului derogatoriuPeste 15 modificari au fost aduse Impozitului pe venit de OG 8/2021. Cum arata noul Cod FiscalCursuri de pregatire in domeniul controlului financiarUltimele articole
D700 ANAF. Cazuri in care D700 trebuie depusa pana pe 31 martie 2025Venituri din surse neidentificate. Ce spune ANAF despre impozitarea lorFormular 230. ANAF a publicat Ghidul pentru redirectionarea a 3,5% din impozitul pe venitContract de inchiriere. Obligatii fiscale importanteGHID PRACTIC pentru implementarea legii privind auditul internSfaturi de la experti
Documente de anexat la formularul 060
Intrebare: Declaratia de radiere nu va fi insotita de actul doveditor referitor la incetarea calitatii de subiect de drept fiscal - certificatul de inregistrare mentiuni la ORC, din motivul ca punctul de lucru nu a fost desfiintat/radiat la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Semnarea si depunerea situatiilor financiare anuale conform ordinului nr. 107/2025
Intrebare: In cazul in care fiecare client incheie contract cu un expert contabil pentru semnarea bilanturilor, este suficient ca bilantul sa fie semnat olograf de catre expertul contabil sau trebuie sa semneze si digital? In acest caz,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA