Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Frauda din TVA: prejudiciu de peste 24 milioane de euro in comertul catre marile lanturi de retail

16-Iul-2014
3550
Inspectorii antifrauda fiscala au identificat si stabilit un prejudiciu de peste 24 milioane euro (cca 108 milioane lei), reprezentand taxa pe valoarea adaugata aferenta (TVA)  comercializarii de legume si fructe catre marile lanturi de retail (Carrefour, Lidl, Metro, Selgros, Billa, Real, Cora, Mega Image) din 2012 pana in prezent. Circuitul era controlat de un grup restrans de persoane de origine turca si reprezenta liderul de piata in acest domeniu, pentru unii retail-ei fiind chiar cel mai important furnizor, dupa valoarea contractelor.

Sistemul de fraudare functiona pe doua paliere distincte. Primul palier era constituit era constituit din 58 societati tip "fantoma", fara active, infiintate pe numele unor persoane cu situatie materiala precara (cetateni romani sau arabi, refugiati din zone de conflict), care primeau intre 100 si 200 lei pentru fiecare firma. Firmele din primul palier, care fie nu declarau obligatiile fiscale, fie refuzau sa le plateasca si intrau in insolventa, aveau rolul de a asigura un circuit de furnizori si facturare pentru cele trei firme din al doilea palier, menit sa confere aparenta legalitatii si seriozitatii necesare colaborarii cu marile lanturi de retail.

Timp de doi ani si jumatate, au fost descarcate si comercializate saptamanal in Romania cca 570 tone legume si fructe (28 TIR-uri), cu predilectie banane si portocale provenite din UE (Franta, Olanda, Grecia si Italia) si citrice importate de la o firma din Turcia, controlata de tatal uneia dintre persoanele implicate.

In fapt, in cazul achizitiilor intracomunitare, TVA aferenta se inregistra cu taxare inversa, urmand sa fie colectata la vanzarea produselor, iar sustragerea de la achitare se realiza prin inregistrarea de achizitii cu TVA deductibil de la firmele tip "fantoma" interpuse pe lantul de comercializare. In cazul importurilor, obligatiile fiscale erau preluate de aceleasi firme tip "fantoma", iar societatile de pe cel de-al doilea palier solicitau compensarea debitelor fiscale. Astfel, prin aceste mecanisme de frauda, sumele incasate la bugetul de stat reprezentand TVA, in principal, si impozit pe profit au fost foarte mici in comparatie cu volumul achizitiilor intracomunitare sau cu volumul importurilor efectuate. De exemplu, valoarea livrarilor din ultimul an catre retail-eri a fost de cca 100 milioane euro, perioada in care bugetul de stat a fost privat de plata TVA, inregistrandu-se chiar solduri negative, respectiv TVA de recuperat.

Avand in vedere aspectele identificate, inspectorii Directiei generale antifrauda fiscala (DGAF) au sesizat Directia de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism si au asigurat constant suportul de specialitate, in baza documentelor procedurale de cooperare incheiate intre PICCJ, IGPR si DGAF.


In data de 9.07.2014, echipe de inspectori antifrauda fiscala, in cooperare cu organele de cercetare penala din cadrul IGPR, au participat la actiuni specifice care s-au desfasurat la sediile firmelor si la adresele persoanelor implicate. Au fost identificate stocuri de legume si fructe de cca 700 tone, sume de incasat de la retail-eri echivalentul a 4 milioane de euro, terenuri in proprietate in jud. Ilfov, instalatii de coacere pentru banane, sume in numerar, autoturisme de lux si alte active valorificabile, asupra carora organele de urmarire penala au dispus instituirea masurilor asiguratorii in vederea recuperarii prejudiciului. In cauza, procurorii au dispus retinerea a 12 persoane cu propunerea de arestare preventiva pentru 30 de zile.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Cheltuieli nedeductibile firme. Sunt deductibile sau nu cheltuielile de sponsorizare?

    • Pentru desfasurarea activitatii comerciale, firmele fac diverse tranzactii de vanzare sau cumparare de produse sau servicii, iar multe dintre aceste cheltuieli pot fi deductibile, insa unele sunt nedeductibile. In acest articol vom vedea ce sunt mai exact cheltuielile deductibile si nedeductibile, exemple in acest sens, dar si in ce categorie intra cele cu privire la cheltuielile de sponsorizare, urmarind o speta importanta pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit.» citeste mai departe aici

  • D100. Cum a fost modificata D100 de ANAF in urma noutatilor din domeniul impozitelor (Ordinul 193/2025)

    • Mai multe noutati au aparut inca de anul trecut cu privire la impozite. Amintim introducerea impozitului minim global, celui suplimentar sau ‘taxa pe stalp’. Iar in acest context, ANAF a modificat printr-un nou Ordin Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat, actualizand si instructiunile de completare pentru D100. Este vorba despre Ordinul 193/2025 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr....» citeste mai departe aici

  • TOTUL despre imobilizarile corporale. Legislatie si studiu de caz practic

    • Orice persoana care detine o firma trebuie sa stie mai multe detalii despre imobilizarile corporale, fiindca acestea sunt active care pot fi utilizate in cadrul activitatii companiei respective. In acest articol vom vedea ce sunt acestea mai exact, care sunt diferentele dintre imobilizarile corporale si necorporale, o lista de exemple cu imobilizari corporale, dar si un studiu de caz practiv cu privire la imobilizarile corporale.» citeste mai departe aici

  • Reevaluarea imobilizarilor corporale - cand se face, studiu de caz si reglementari cheie

    • Reevaluarea imobilizarilor corporale este un proces esential atat pentru transparenta situatiilor financiare, cat si pentru o gestionare eficienta a patrimoniului unei entitati. Prin reevaluare, activele precum cladirile, terenurile, echipamentele sau utilajele isi pot modifica valoarea contabila, asigurand o reprezentare mai fidela in bilantul contabil. In acest articol vom analiza in detaliu ce inseamna reevaluarea imobilizarilor corporale si in ce conditii se realizeaza. De asemenea, vom...» citeste mai departe aici

  • [MONOGRAFIE] Leasing operational si reglementari cheie

    • Daca te-ai gandit sa iti faci un leasing operational, trebuie neaparat sa stii ce presupune acesta, dar si care sunt reglementarile cheie in acest caz. Vom vedea in continuarea articolului explicatii pentru aceste lucruri, dar si o monografie contabila pentru leasingul operational.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016