
Raportul Special
realizat de specialisti
Redam mai jos unele aspecte esentiale din Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr.3/2016 privind posibilitatea popririi veniturilor realizate ca urmare a muncii prestate de persoanele aflate in executarea unor pedepse privative de libertate pentru executarea unor creante fiscale stabilite prin hotararile de condamnare (M.Of. nr.405 din 30 mai 2016).
Inalta CURTE,
deliberand asupra recursului in interesul legii, a constatat urmatoarele:
I. Problema de drept ce a generat practica neunitara
1. Prin memoriul de recurs in interesul legii formulat de autorul sesizarii a fost indicata urmatoarea problema de drept ca fiind solutionata diferit de instantele judecatoresti:
"interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 62 din Legea nr. 275/2006, actual art. 87 din Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal in ceea ce priveste posibilitatea infiintarii popririi asupra veniturilor realizate ca urmare a muncii prestate de persoanele aflate in executarea unor pedepse privative de libertate pentru executarea unor creante fiscale, altele decât despagubirile civile, la care au fost obligate prin hotarârile de condamnare".
II. Sesizarea inaltei Curti de Casatie si Justitie
2. Inalta Curte de Casatie si Justitie a fost investita de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie prin memoriul emis sub nr. 1.415/C/1779/III- 5/2014, ce a fost inregistrat la Inalta Curte de Casatie si Justitie sub nr. 85 din 27 ianuarie 2016, legitimarea procesuala a titularului sesizarii fiind expres prevazuta de art. 514 din Codul de procedura civila.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Cartea Verde a Contabilitatii
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
III. Temeiul juridic al recursului in interesul legii
3. Potrivit art. 514 din Codul de procedura civila, "pentru a se asigura interpretarea si aplicarea unitara a legii de catre toate instantele judecatoresti, procurorul general al Parchetului de pe lânga Inalta Curte de Casatie si Justitie, din oficiu sau la cererea ministrului justitiei, Colegiul de conducere al inaltei Curti de Casatie si Justitie, colegiile de conducere ale curtilor de apel, precum si Avocatul Poporului au indatorirea sa ceara inaltei Curti de Casatie si Justitie sa se pronunte asupra problemelor de drept care au fost solutionate diferit de instantele judecatoresti".
IV. Normele de drept intern care formeaza obiectul sesizarii inaltei Curti de Casatie si Justitie cu privire la pronuntarea unui recurs in interesul legii 4. Art. 62 din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Legea nr. 275/2006:
"(1) Veniturile prevazute in art. 61 se incaseaza de catre administratia penitenciarului in care persoana condamnata executa pedeapsa privativa de libertate si se repartizeaza dupa cum urmeaza:
a) 40% din venit revin persoanei condamnate, care poate folosi pe durata executarii pedepsei 75% din acesta, iar 25% se consemneaza pe numele sau, urmând sa fie incasat, impreuna cu dobânda aferenta, in momentul punerii in libertate;
b) 60% din venit revin Administratiei Nationale a Penitenciarelor, constituind venituri proprii care se incaseaza, se contabilizeaza si se utilizeaza potrivit dispozitiilor legale privind finantele publice;
c) administratia penitenciarului are obligatia de a aduce la cunostinta persoanei private de libertate posibilitatea incheierii unui contract de asigurare privind contributia la bugetul asigurarilor sociale de stat pentru veniturile realizate din munca prestata, pe perioada executarii pedepsei.
(2) In cazul in care persoana condamnata la o pedeapsa privativa de libertate a fost obligata la plata de despagubiri civile, care nu au fost achitate pâna la data primirii in penitenciar, o cota de 50% din procentul prevazut la alin. (1) lit. a) se utilizeaza pentru repararea prejudiciului cauzat partii civile."
5. Art. 87 din Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Legea nr. 254/2013:
"(1) Veniturile prevazute la art. 86 se incaseaza de catre administratia penitenciarului in care se afla persoana condamnata si se repartizeaza dupa cum urmeaza:
a) 40% din venit revine persoanei condamnate, care poate folosi pe durata executarii pedepsei privative de libertate 90% din acesta, iar 10% se consemneaza pe numele sau, la Trezoreria Statului, urmând sa fie incasat in momentul punerii in libertate;
b) 60% din venit revine administratiei penitenciarului, constituind venituri proprii care se incaseaza, se contabilizeaza si se utilizeaza potrivit dispozitiilor legale privind finantele publice.
(2) Administratia penitenciarului are obligatia de a aduce la cunostinta persoanei condamnate posibilitatea incheierii unui contract de asigurare privind contributia la bugetul asigurarilor sociale de stat pentru veniturile realizate din munca prestata, pe perioada executarii pedepsei privative de libertate. Plata contributiei la bugetul asigurarilor sociale de stat se poate face din cota de 90% prevazuta la alin. (1) lit. a), repartizata pe numele persoanei condamnate.
(3) in cazul in care persoana condamnata a fost obligata la plata de despagubiri civile, care nu au fost achitate pâna la data primirii in penitenciar, o cota de 50% din procentul prevazut la alin. (1) lit. a) se utilizeaza pentru repararea prejudiciului cauzat partii civile."
Informatii suplimentare si decizia Curtii AICI.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Inspectii fiscale 2023: ANAF a publicat modelul Notificarii de confirmare care va fi trimisa catre persoanele fizice inainte de controlMFP: OUG pentru modificarea legii 270 privind Codul de procedura fiscalaActualizare legislatie septembrie 2011: Modificarea si completarea Codului de Procedura Fiscala (Partea I.3)Inspectii fiscale 2023: Au fost aprobate modelul Notificarii de conformare si procedura aferenta (Ordinul 420/2023)Procedura de anulare a impozitului pe venitul din activitatii agricole pentru anul 2013Ultimele articole
Colectarea creantelor fiscale: ANAF propune introducerea a 23 de formulare noi si elimina 5 existenteAmnistie fiscala, OUG 107/2024. Notificarea autoritatilor se poate face optional, insa cererea este obligatorieDeclaratia 112 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareProfit reinvestit 2024. 3 studii de caz utile pentru specialistiControale GDAF: Inspectorii verifica operatorii care efectueaza ITP pentru autovehiculeArticole similare
Amenzi de 6.000 lei pentru persoanele care folosesc in alte scopuri suma de 1.400 lei primita de la stat pentru plata facturilor la energieTitlul III, Capitolul III pct. 67 - 132Salariat la o Intreprindere Individuala. Ce costuri apar in cazul coasiguratilor?Titlul III, Capitolul IX pct. 152Comunicat ANAF: Precizari Formularul 205Articole similare
Incepand cu 1 februarie 2022 rambursarea TVA cu control ulterior va fi permanentizataPopririle pe conturi si alte acte de executare silita vor fi transmise de ANAF catre banci doar online!Principalele modificari pe Codul de procedura fiscala in 2020 (MFP)Verificare datorii ANAF (lista alba vs lista datornici). Cum poti verifica daca partenerii tai de afaceri au datorii la FISCPrecizari ANAF despre faptul ca institutia ar pune popriri pe conturile romanilor fara vreo instiintare in prealabilUltimele articole
Venituri asimilate salariilor. Studii de caz utileE-Popriri: Din 1 octombrie 2023 bancile ar putea fi OBLIGATE sa comunice detalii despre sumele care pot fi platite din conturile datornicilorDin 1 octombrie 2023 bancile ar putea fi obligate sa comunice, dupa infiintarea popririlor, informatii cu privire la sumele pe care le pot platiE-Popriri: ANAF modifica regulile procedurale si introduce noi formulare utilizate in schimbul de informatii dintre institutiile de credit si organele fiscaleAu fost publicate noi formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale (Ordinul 362/2022)Articole similare
Care sunt noutatile fiscale legate de PFA in 2017?Somaj tehnic 2011: noile prevederiRegimul de evidenta fiscala. Platitorii de impozit pe profit au obligatia intocmirii documentuluiCalendar obligatii fiscale martie 2012: Depune la termen declaratiile!Pretul ridicat al gigacaloriei baga in faliment producatorii de legumeUltimele articole
Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!Depunere Declaratie Unica. Care este plafonul minim si valoarea de plata a CASS pentru 2024Situatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilorMicrointreprindere in 2025. Cum se calculeaza bonificatia introdusa prin OUG 153/2020Declaratia 205: Noul formular se depune pana pe 28 februarie 2025 pentru VENITURIle anului 2024Articole similare
Sunt toate firmele OBLIGATE sa desemneze o anumita persoana care sa faca raportari catre ONPCSB?Victor Ponta: vom avea un impozit de 8 %PFA incheie contract cu o societate. Ce obligatii de plata si declarative are PFA-ul?Modificare a cotelor defalcate din impozitul pe venitOUG 107/2024. Facilitatile se aplica si in cazul deciziilor de impunere emise ca urmare a unui control fiscalUltimele articole
Microintreprindere in 2025. Cum se calculeaza bonificatia introdusa prin OUG 153/2020Salariu minim majorat in 2025. Ce amenzi se aplica firmelor care NU transmit modificarile in REVISAL[MODEL] DECIZIE numerotare facturiImpozitul pe dividende de 10% NU se aplica dividendelor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025Decizia de impunere in 2025 . Ce este, cum se contesta si studii de caz utileSfaturi de la experti
Reglarea erorilor contabile in contul 419 Clienti creditori
Intrebare: O societate nou preluata are in contul 419, la 31 decembrie 2024, un sold creditor cu minus. Din verificarea fisei de cont 419 reiese ca, in perioada 2020-2024, s-au stornat avansuri (sume foarte mari) care nu au existat in contul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Pierderi din creante. Tratament contabil si fiscal
Intrebare: In anul 2022 am primit de la Casa de Sanatate o adresa prin care am fost anuntati ca pentru recuperarea unei creante am depasit termenul de depunere a unor concedii medicale. Mentionez ca a fost o eroare umana si concediile nu au...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA