Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Executarea unor creante fiscale si posibilitatea popririi veniturilor realizate prin munca prestate de persoane private de libertate

07-Iun-2016
869

Redam mai jos unele aspecte esentiale din Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr.3/2016 privind posibilitatea popririi veniturilor realizate ca urmare a muncii prestate de persoanele aflate in executarea unor pedepse privative de libertate pentru executarea unor creante fiscale stabilite prin hotararile de condamnare (M.Of. nr.405 din 30 mai 2016).

Inalta CURTE,
deliberand asupra recursului in interesul legii, a constatat urmatoarele:

I. Problema de drept ce a generat practica neunitara
1. Prin memoriul de recurs in interesul legii formulat de autorul sesizarii a fost indicata urmatoarea problema de drept ca fiind solutionata diferit de instantele judecatoresti:

"interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 62 din Legea nr. 275/2006, actual art. 87 din Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal in ceea ce priveste posibilitatea infiintarii popririi asupra veniturilor realizate ca urmare a muncii prestate de persoanele aflate in executarea unor pedepse privative de libertate pentru executarea unor creante fiscale, altele decât despagubirile civile, la care au fost obligate prin hotarârile de condamnare".

II. Sesizarea inaltei Curti de Casatie si Justitie

2. Inalta Curte de Casatie si Justitie a fost investita de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie prin memoriul emis sub nr. 1.415/C/1779/III- 5/2014, ce a fost inregistrat la Inalta Curte de Casatie si Justitie sub nr. 85 din 27 ianuarie 2016, legitimarea procesuala a titularului sesizarii fiind expres prevazuta de art. 514 din Codul de procedura civila.

III. Temeiul juridic al recursului in interesul legii

3. Potrivit art. 514 din Codul de procedura civila, "pentru a se asigura interpretarea si aplicarea unitara a legii de catre toate instantele judecatoresti, procurorul general al Parchetului de pe lânga Inalta Curte de Casatie si Justitie, din oficiu sau la cererea ministrului justitiei, Colegiul de conducere al inaltei Curti de Casatie si Justitie, colegiile de conducere ale curtilor de apel, precum si Avocatul Poporului au indatorirea sa ceara inaltei Curti de Casatie si Justitie sa se pronunte asupra problemelor de drept care au fost solutionate diferit de instantele judecatoresti".


IV. Normele de drept intern care formeaza obiectul sesizarii inaltei Curti de Casatie si Justitie cu privire la pronuntarea unui recurs in interesul legii 4. Art. 62 din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Legea nr. 275/2006:

"(1) Veniturile prevazute in art. 61 se incaseaza de catre administratia penitenciarului in care persoana condamnata executa pedeapsa privativa de libertate si se repartizeaza dupa cum urmeaza:

a) 40% din venit revin persoanei condamnate, care poate folosi pe durata executarii pedepsei 75% din acesta, iar 25% se consemneaza pe numele sau, urmând sa fie incasat, impreuna cu dobânda aferenta, in momentul punerii in libertate;
b) 60% din venit revin Administratiei Nationale a Penitenciarelor, constituind venituri proprii care se incaseaza, se contabilizeaza si se utilizeaza potrivit dispozitiilor legale privind finantele publice;
c) administratia penitenciarului are obligatia de a aduce la cunostinta persoanei private de libertate posibilitatea incheierii unui contract de asigurare privind contributia la bugetul asigurarilor sociale de stat pentru veniturile realizate din munca prestata, pe perioada executarii pedepsei.

(2) In cazul in care persoana condamnata la o pedeapsa privativa de libertate a fost obligata la plata de despagubiri civile, care nu au fost achitate pâna la data primirii in penitenciar, o cota de 50% din procentul prevazut la alin. (1) lit. a) se utilizeaza pentru repararea prejudiciului cauzat partii civile."

5. Art. 87 din Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Legea nr. 254/2013:

"(1) Veniturile prevazute la art. 86 se incaseaza de catre administratia penitenciarului in care se afla persoana condamnata si se repartizeaza dupa cum urmeaza:

a) 40% din venit revine persoanei condamnate, care poate folosi pe durata executarii pedepsei privative de libertate 90% din acesta, iar 10% se consemneaza pe numele sau, la Trezoreria Statului, urmând sa fie incasat in momentul punerii in libertate;
b) 60% din venit revine administratiei penitenciarului, constituind venituri proprii care se incaseaza, se contabilizeaza si se utilizeaza potrivit dispozitiilor legale privind finantele publice.
(2) Administratia penitenciarului are obligatia de a aduce la cunostinta persoanei condamnate posibilitatea incheierii unui contract de asigurare privind contributia la bugetul asigurarilor sociale de stat pentru veniturile realizate din munca prestata, pe perioada executarii pedepsei privative de libertate. Plata contributiei la bugetul asigurarilor sociale de stat se poate face din cota de 90% prevazuta la alin. (1) lit. a), repartizata pe numele persoanei condamnate.

(3) in cazul in care persoana condamnata a fost obligata la plata de despagubiri civile, care nu au fost achitate pâna la data primirii in penitenciar, o cota de 50% din procentul prevazut la alin. (1) lit. a) se utilizeaza pentru repararea prejudiciului cauzat partii civile."


Informatii suplimentare si decizia Curtii AICI.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Executarea unor creante fiscale si posibilitatea popririi veniturilor realizate prin munca prestate de persoane private de libertate":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cele mai importante obligatii ale contabililor, pana la finalul anului 2019
    • Contabilii mai au la dispozitie doar 8 zile lucratoare, pana pe 20 decembrie - data limita pentru depunerea declaratiilor, timp in care au de indeplinit o multime de obligatii fiscale. Cu ajutorul colegilor nostri, am intocmit o lista cu lucrurile pe care contabilii le au de facut pana la finalul anului 2019. Asadar, acestia trebuie sa: Verifice daca firma este in situatia de a colecta TVA la sponsorizarile in bunuri - daca firma este platitoare de TVA; Reevalueze imobilizarile – daca...» citeste mai departe aici

  • Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili: Norme impotriva evitarii platii obligatiilor fiscale
    • Prevederile O.U.G. nr. 79/2016 au avut in vedere transpunerea in legislatia nationala a prevederilor Directivei 2016 /1164/UE a Consiliului din 12 iulie 2016 (ATAD), publicata in Jumalul Oficial al Uniunii Europene din 19 iulie 2016. Aceasta are drept scop imbunatatirea normelor fiscale nationale destinate combaterii practicilor de evitare a obligatiilor dispozitiilor fiscale corespunzatoare impozitului pe profit, norme care se aplica incepand cu 1 ianuarie 2018. In prezent, prevederile...» citeste mai departe aici

  • INFORMARE ANOFM privind anularea creantelor fiscale
    • Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca informeaza debitorii, fie ca sunt persoane fizice sau juridice, despre posibilitatea de a a beneficia de anularea obligatiilor de plata accesorii potrivit Ordonantei Guvernului nr.6/2019. Conditia este ca achitarea creantelor principale sa fie facuta pana la data de 15.12.2019. “Avand in vedere prevederile Ordonantei Guvernului nr.6/2019 si a Ordinului Presedintelui ANOFM nr.728/2019, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca...» citeste mai departe aici

  • Aprobarea plafoanelor pentru bugetul pe 2020: Inghetarea salariilor bugetarilor si a indemnizatiei de hrana si majorarea accizei la tigari
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica, miercuri, 11 decembrie 2019, proiectul de Lege pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2020. Intre masurile avute in vedere se numara majorarea accizei la tigarete, incepand cu 1 ianuarie 2020, inghetarea salariilor demnitarilor si interzicerea cumulului pensiei cu salariul in institutii publice, pentru pensionarii care beneficiaza de drepturi de pensie platite din fonduri publice. In...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Finantelor anunta inghetarea salariilor demnitarilor: Acceptam toti!
    • Ministrul Finantelor, Florin Citu, a anuntat ieri, 09 decembrie, ca una dintre masurile pe care le ia in calcul pentru redresarea situatiei economice actuale a Romaniei este inghetarea salariilor demnitarilor. Acesta sustine ca inclusiv presedintele Klaus Iohannis este de acord cu masura asta. Ministrul Florin Citu a vorbit, intr-o conferinta de presa, despre subiectele discutate cu presedintele Klaus Iohannis."Am discutat despre situatia economiei, despre ce s-a discutat la ECOFIN si...» citeste mai departe aici

  • Dubla finantare versus indicatori proiect
    • O societate X s-a obligat sa angajeze doua persoane, pentru a obtine baremul proiectului Start-up Nation. In acelasi timp unul dintre angajati beneficiaza de subventie de la AJOFM, conform art.85 din Legea nr.76/2002 (sau sunt firme care beneficiaza si de subventie conform art.80, Legea 76/2002). Se considera dubla finantare ca firma sa beneficieze de subventia de la AJOFM in conditiile in care beneficiaza si de proiect Start-up Nation? Salariul angajatului respectiv nu este platit din...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016