Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Furnizor cu codul TVA anulat din oficiu. Care sunt consecintele fiscale?

09-Nov-2021
6373
Furnizor cu codul TVA anulat din oficiu. Care sunt consecintele fiscale?

O societate are TVA anulat din 01.08.2021 din oficiu, iar dupa aceasta perioada a avut activitate de vanzare. Pentru toata perioada in care a facut vanzari de dupa aceasta data trebuie sa colecteze TVA din vanzari? Daca da, conform carui articol si cum se declara? Se poate declara retroactiv pe toata perioada sau pe o perioada de pana la 5 ani in spate?

Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras: 

In primul rand, de retinut este faptul ca persoana impozabila care are codul de TVA anulat din oficiu conform prevederilor art. 316 alin. (11) pentru una din cauzele enumerate de la lit. a) la lit. h), nu se considera ca aplica regimul special de scutire reglementat prin art. 310 "Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici". In acest sens, aduc drept argument prevederile art. 316 alin. (14) conform carora
" (14) Persoanele impozabile aflate in situatiile prevazute la alin. (12) nu pot aplica prevederile referitoare la plafonul de scutire pentru mici intreprinderi prevazut la art. 310 pana la data inregistrarii in scopuri de TVA, fiind obligate sa aplice prevederile art. 11 alin. (6) si (8)."
Astfel, pentru fiecare livrare taxabila efectuata sau pentru orice serviciu taxabil efectuat dupa anularea din oficiu a codului de TVA, persoana impozabila are obligatia sa colecteze TVA conform prevederilor art. 11 alin. (6) sau alin. (8) din Codul fiscal.

De retinut sunt si prevederile art. 316 alin. (15) prin care se reglementeaza, in mod expres, faptul ca
"Anularea inregistrarii in scopuri de TVA produce la furnizor/prestator efectele prevazute la art. 11 alin. (6) si (8) de la data prevazuta la alin. (11) si in cazul beneficiarului produce efectele prevazute la art. 11 alin. (7) si (9) din ziua urmatoare datei operarii anularii inregistrarii in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 316 a fost anulata."



Deci, in al doilea rand, pentru aplicarea corecta a prevederilor art. 11 alin. (6) sau alin. (8), trebuie sa analizeze motivul pentru care codul de TVA a fost anulat, inscris in Decizia de anulare si evidentiat pe site A.N.A.F. in Registrul persoanelor al caror cod de TVA a fost anulat deoarece prevederile art. 11 alin. (6) sunt aplicabile persoanei impozabile declarate inactive care suporta consecinte fiscale negative, atat d.p.d.v. al TVA, cat si d.p.d.v. al impozitului pe profit. Aceste consecinte negative se extind si asupra clientilor persoanei impozabile inactive deoarece acestea nu pot deduce, nici TVA colectata de furnizor, dar nici cheltuiala inregistrata cu achizitia respectiva.
In acest caz, inseamna ca anularea s-a efectuat conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a)
"(11) Organele fiscale competente anuleaza inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA, conform prezentului articol:
daca este declarata inactiva conform prevederilor Codului de procedura fiscala, de la data declararii ca inactiva;"
Pentru alte situatii decat cele de la lit. a), sunt aplicabile:
pentru furnizor: prevederile art. 11 alin. (8):
"(8) Persoanele impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. c) - e) si lit. h), nu beneficiaza, in perioada respectiva, de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate, dar sunt supuse obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VII, aferenta operatiunilor taxabile desfasurate in perioada respectiva. ............"
pentru client: prevederile art. 11 alin. (9):
"(9) Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. c) - e) si lit. h) si au fost inscrisi in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 316 a fost anulata, nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2014, cu modificarile si completarile ulterioare. ......." 

Referitor la furnizor, in perioada in care are codul de TVA anulat, acesta nu mai poate utiliza conturile specifice TVA, respectiv 4426, 4427, 4427 si 4423. Astfel, suma TVA colectata pentru operatiuni taxabile reprezinta TVA datorata bugetului de stat, se inregistreaza prin creditul contului 446 analitic distinct.

Suma TVA colectata, datorata, trebuie raportata prin formularul cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal" reglementat prin O.P.A.N.A.F. nr. 188 din 22 ianuarie 2018. In declaratia 311 baza impozabila si suma TVA datorata se raporteaza in sectiunea IV DATE PRIVIND OBLIGATIA DE PLATA pentru persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata este anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, fie la subsectiunea A alocata pentru "Operatiuni efectuate dupa anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA in conditiile art. 316 alin. (11) lit. a) - e) sau h) din Codul fiscal;", fie la subsectiunea B alocata pentru "B. Livrari de bunuri si/sau prestari de servicii efectuate inaintea anularii inregistrarii in scopuri de TVA in conditiile art. 316 alin. (11) lit. a) - e), g) sau h) din Codul fiscal, dar a caror exigibilitate intervine, potrivit sistemului TVA la incasare, in perioada in care persoana impozabila nu are cod valabil de TVA".

Declaratia cod 311 se completeaza si se transmite lunar, daca s-au realizat operatiuni taxabile in luna calendaristica de referinta. Termenul de prescriere al sumei TVA datorate bugetului de stat este acelasi utilizat pentru orice tip de creanta, de 5 ani, conform Legii nr. 207 din 20 iulie 2015 privind Codul de procedura fiscala, art. 110 "Obiectul, termenul si momentul de la care incepe sa curga termenul de prescriptie a dreptului de stabilire a creantelor fiscale" 
" (1) Dreptul organului fiscal de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 5 ani, cu exceptia cazului in care legea dispune altfel.
(2) Termenul de prescriptie a dreptului prevazut la alin. (1) incepe sa curga de la data de 1 iulie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala, daca legea nu dispune altfel.
(3) Dreptul de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 10 ani in cazul in care acestea rezulta din savarsirea unei fapte prevazute de legea penala.
(4) Termenul prevazut la alin. (3) curge de la data savarsirii faptei ce constituie infractiune sanctionata ca atare printr-o hotarare judecatoreasca definitiva."

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016