Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

In atentia firmelor: Abrogarea prevederilor legale privind verificarea la domiciliu a salariatilor aflati in incapacitate temporara de munca

27-Iul-2015
6060

Incepand cu data de 26 aprilie 2010 a fost reglementata posibilitatea verificarii prezentei la domiciliu a salariatilor aflati in incapacitate la domiciliu prin OUG 36/2010.



Justificata de necesitatea unei reglementari exprese in vederea cheltuirii responsabile si eficiente a banului public prin responsabilizarea atat a furnizorilor de servicii medicale, cat si a beneficiarilor de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, dupa cum se prevede in expunerea de motive, OUG 36/2010 pentru modificarea si completarea OUG 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate a reglementat timp de cinci ani posibilitatea platitorilor de a verifica prezenta la domiciliu a salariatilor aflati in incapacitate temporara de munca.
In acest sens, ordonanta prevedea ca una dintre conditiile acordarii concediului si a indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca era prezenta asiguratului la domiciliu sau la adresa indicata prin declaratie pe proprie raspundere in intervalul de timp indicat in vederea exercitarii verificarii de catre reprezentantii platitorilor de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate.

Verificarea prezentei asiguratilor aflati in incapacitate temporara de munca la adresa de domiciliu sau la resedinta indicata se putea efectua, conform Normelor aprobate prin Ordinul nr. 429/112/471/2010 numai in intervalul orar 8:00-11:00, 12:00-17:00, 18:00-20:00, prilej cu care se incheia un proces-verbal semnat de membrii comisiei si de asigurat.

Procesul-verbal incheiat cu aceasta ocazie putea fi contestat in termen de 30 de zile de la data comunicarii, la sediul platitorului de indemnizatii, acesta avand obligatia de a raspunde in maximum 30 de zile de la data inregistrarii contestatiei.


Nerespectarea conditiilor de prezenta la locul si in intervalul de timp asumat precum si refuzul persoanelor aflate in incapacitate temporara de munca de a se pune la dispozitia persoanelor abilitate, atragea neplata indemnizatiei de asigurari sociale de sanatate incepand cu data constatarii.


Verificarea prezentei asiguratilor aflati in incapacitate temporara de munca la adresa de domiciliu sau la resedinta indicata se efectua de catre platitorii de indemnizatii, insotiti, daca era cazul, de un reprezentant al politiei, avandu-se in vedere programul individual de recuperare recomandat de catre medicul specialist.

Astfel, absenta salariatilor de la domiciliu precum si refuzul controlului reprezentau motive justificate pentru platitor sa refuze plata indemnizatiei de incapacitate temporara de munca.

Legea 183/2015 publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 496 din 7 iulie prin care s- a eliminat posibilitatea verificarilor prezentei la domiciliu a salariatilor aflati in concediu medical a intrat in vigoare la data de 10 iulie 2015.


Abrogarea acestor prevederi a fost justificata de legiuitor de faptul ca reglementarea era eexcesiva si, in practica, s-a constatat ca absenta de la domiciliu a persoanei beneficiare de concediu medical nu reprezinta un motiv de suspendare a drepturilor.


In prezent constituie refuzuri justificate la plata indemnizatiilor urmatoarele situatii:
- nu se face dovada calitatii de asigurat pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate;
- neindeplinirea stagiului complet de cotizare, cu exceptiile prevazute de lege;
- necompletarea tuturor rubricilor din certificatul de concediu medical de catre medicul care a eliberat/vizat respectivul certificat;
- neprezentarea certificatului de concediu medical in termenele prevazute de lege;
- acordarea retroactiva a certificatelor de concediu medical in afara situatiilor prevazute de lege;
- certificate de concediu medical ce depasesc duratele maxime prevazute de prezentele norme;
- amanarea platii ca urmare a sesizarii comisiilor care efectueaza controlul, de catre angajatorul care constata eliberari nejustificate de certificate de concedii medicale.

Autor: Irina Dumitrescu
Economist
Experienta:
- 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale
Expert contabil, CECCAR BUCURESTI

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici