Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

[INFOGRAFIC] PFA sau SRL 2024. Ce tip de firma este mai avantajos

12-Dec-2023
5976
[INFOGRAFIC] PFA sau SRL 2024. Ce tip de firma este mai avantajos
A alege intre aceste forme nu e usor, iar in 2024 e chiar foarte complicat. Depinde de ceea ce intentioneaza intreprinzatorul, pentru inceput si pentru perspectiva. Dezbatem in cele ce urmeaza cateva criterii care faciliteaza luarea unei decizii corecte.

Ce inseamna SRL 


SRL reprezinta o societate cu raspundere limitata si este o forma de organizare juridica prin care raspunderea in fata legii e limitata. Multe dintre caracteristicile acestei forme de organizare sunt similare celor care tin atat de un parteneriat, cat si de o companie, avand totodata posibilitatea de a efectua mai usor unele modificari si fiind potrivita celor care sunt unicii detinatori ai afacerii in cauza. Avand personalitate juridica, un SRL incheie sau executa contracte in nume propriu si isi poate asuma obligatii in nume propriu.

Ce inseamna PFA 


Un PFA este o forma de organizare reprezentata de o persoana fizica autorizata sa desfasoare orice forma de activitate economica conform legii, folosind in principal forta sa de munca (art. 2 lit. i) din O.U.G. nr. 44/2008). Astfel, in Romania, pot desfasura activitati economice ca PFA persoanele fizice care au implinit varsta de 18 ani, nu au savarsit fapte sanctionate de legile financiare, vamale si cele care privesc disciplina financiar-fiscala, de natura celor care se inscriu in cazierul fiscal; iii) au un sediu profesional. De asemenea, aceste persoane declara pe propria raspundere ca indeplinesc conditiile de functionare prevazute de legislatia specifica in domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si al protectiei muncii, indeplinirea conditiilor referitoare la respectarea cerintelor de functionare prevazute de legislatia specifica in domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si al protectiei muncii.

PFA sau SRL in 2024? Principalele diferente

pfa sau srl 2024

PFA sau SRL? - Taxe si impozite in 2024 

 Taxe PFA 2024


In 2024, PFA-urile sunt obligate sa achite o contributie de asigurari sociale daca estimeaza (sau obtin) pentru anul curent venituri nete, a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei.

Termenul de plata a contributiei de asigurari sociale este pana la data de 25 mai inclusiv, al anului urmator celui pentru care se datoreaza contributia. Obligatiile aferente veniturilor realizate in 2024 se achita pana la data de 25 mai 2025. 


Contributia de asigurari de sanatate CASS 2024


Contributia de asigurari sociale de sanatate se calculeaza de catre contribuabili prin aplicarea cotei de contributie de 10% asupra bazei anuale de calcul.

Incepand cu 2024, baza de calcul a CASS o reprezinta venitul net realizat, care nu poate fi mai mica decat plafonul de 6 salarii si nici mai mare decat plafonul de 60 de salarii minime pe economie.

Incepand cu 2024, in ce priveste stabilirea obligatiei de a plati CASS veniturile din activitati independente NU se vor cumula cu veniturile din alte surse (dividende, dobanzi, chirii, etc), pentru aceste venituri se va plati CASS separat. Prin urmare, pentru dividende si chirii se va achita separat CASS prin raportare la 6/12/24 salarii minime.

Se va achita astfel CASS atat pentru calitatea de PFA (10% aplicat la minim 6 salarii brute, maxim 60 salarii) si 10% separat pentru veniturile din chirii si dividende (CASS la 6/12/24 salarii minime). 

Costuri infiintare PFA 


Primul cost care apare odata cu infiintarea unui PFA e reprezentat de rezervarea denumirii la Registrul Comertului. Acest tarif care trebuie achitat este de 72 lei.

Urmatoarea obligatie privind infiintarea este de a gasi un sediu social pentru PFA. Atentie, in cazul in care sediul pentru infiintare PFA va fi stabilit intr-un bloc cu mai multi locatari, aveti nevoie si de acordul din partea Asociatiei de Proprietari si de un extras de carte funciara pentru spatiu.

De asemenea, la notar PFA-ul trebuie sa dea un specimen de semnatura si o procura pentru infiintare PFA daca doreste ca o alta persoana sa se ocupe de procedura de infiintare. Costurile sunt, in mod obisnuit, mai mici de 100 lei pentru aceasta procedura. 

Infiintarea PFA-ului dureaza intre 3-5 zile lucratoare din momentul in care au fost depuse documentele la ONRC.

In final, taxele care se achita la Registrul Comertului pentru infiintarea PFA-ului sunt de aproximativ 250 lei.
PFA, II, IF – mai e ceva de facut? Da, micile afaceri sunt in criza. 

Afla acum care sunt solutiile ingenioase oferite de expertul Horatiu Sasu parcurgand lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii!


DA! Vreau toate solutiile salvatoare pentru PFA/II/IF >>

TAXE SRL 2024 


In 2024 taxele pe care le plateste un SRL difera si in functie de regimul de impozitare ales (impozitare in regim de microintreprindere sau impozit pe venit).


Impozit pe profit 

Impozitul pe venitul microintreprinderilor este optional, doar daca se indeplinesc cumulativ conditiile:
  • cifra de afaceri < 500.000 de euro
  • minim 1 angajat cu norma intreaga (cu contributii la salarii platite la salariul minim brut), sau administrator cu contract de mandat (cu contributii la salarii platite tot la salariul minim brut)
  • venituri din alte coduri CAEN, exceptand consultanta (veniturile din consultanta si/sau management trebuie sa reprezinte mai putin de 20% din cifra de afaceri)
  • asociatii firmei nu detin titluri de participare la mai mult de trei microintreprinderi.
De asemenea, firmele achita la ANAF si impozitul pe dividende daca este cazul. 

De asemenea, daca SRL-ul are angajati se achita la ANAF si taxele aferente salariilor, dupa cum urmeaza:
  • contributia de asigurari sociale (CAS) in procent de 25%, suportata de angajat
  • contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) in procent de 10%, suportata de angajat
  • contributia asiguratorie pentru munca (CAM) in procent de 2.25%, suportata de angajator
  • impozit pe veniturile din salarii, in procent de 10%, suportat de angajat.



Costuri infiintare SRL 

Odata cu infiintarea unui SRL, capitalul social trebuie sa fie de cel putin 200 lei, potrivit reglementarilor din Legea nr. 31/1990.

Taxele percepute de ONRC pentru infiintarea SRL-ului sunt de aproximativ 550 lei, la care se adauga capitalul social de minim 200 lei si onorariul notarului pentru declaratiile de asociati/administrator si specimen semnatura.

Exemplu de calcul taxe - PFA vs SRL 


Pentru o intelegere mai buna luam drept exemplu un PFA - sistem real vs SRL- microintreprindere cu urmatoarele estimari valabile de la 1 ianuarie 2024: *PFA - venituri realizate si incasate fara tva=227.000 lei - cheltuieli operationale deductibile = 65.000 lei - fara angajati *SRL -venituri realizate.

Din punct de vedere al PFA-ului care realizeaza venituri nete anuale de 162.000 lei (227.000 lei 65.000 lei) obligatiile fiscale aferente anului 2024 sunt:

- CAS: 19.800 lei. Intrucat venitul este peste 24 salarii minime pe economie, adica peste 79.200 lei, se datoreaza CAS cel putin in suma de 19.800 lei.

- CASS: 16.200 lei. Incepand cu anul 2024 contributia de asigurari de sanatate datorata de catre persoanele care obtin venituri din activitati independente se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% la baza de calcul. Baza de calcul o reprezinta venitul net, care nu poate fi mai mare de 60 de salarii minime brute pe economie. In acest caz, venitul net este inferior plafonului maxim in suma de 198.000 lei (60 x 3.300 lei/luna), astfel ca se datoreaza CASS in valoare 16.200 lei (162.000 lei x10%).

- impozit pe venit: 12.600 lei ((162.000 lei - 19.800 lei (CAS) 16.200 lei (CASS devine deductibila)) x10%).

Total contributii datorate de PFA pentru anul 2024 : 48.600 lei (19.800 lei 16.200 lei 12.600 lei).

Din punct de vedere al SRL cu venituri realizate in suma de 227.000 lei, aceasta se incadreaza la impozit pe venit al microintreprinderi cu cota de impozitare de 1% intrucat realizeaza venituri sub 60.000 euro (cf. art. 51 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal). In acest caz impozitul pe venit este de 2.270 lei (227.000 lei x 1%). Dar pentru a fi microintreprindere in anul 2024, societatea trebuie sa aiba la 31.12.2023 un salariat cu norma intreaga.

In caz contrar, devine platitoare de impozit pe venit. Daca se pastreaza aceleasi valori, la venituri realizate de 227.000 lei si cheltuieli operationale deductibile de 65.000 lei, rezulta un impozit pe profit in suma de 25.920 lei (162.000 lei x16%).


Articol realizat cu sprijinul specialistilor Portalcodulfiscal.ro. Testeaza si tu GRATUIT Portalcodulfiscal. Va invitam sa descoperiti avantajele consultantei specializate! ACCES NELIMITAT la peste 70.000 de spete rezolvate. Detalii AICI >>>> 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016