Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Administreaza preferintele
Preferintele tale
Cookie-uri functionale
Cookie-uri de analiza
Cookie-uri pentru publicitate
Cookie-uri? Probabil ai mai auzit de ele. Sunt mici fisiere text care permit salvarea setarilor si preferintelor tale atunci cand intri pe un site.
Le folosim pentru imbuntatirea experientei online si personalizarea continutului pe care ti-l oferim zi de zi. O parte dintre ele sunt obligatorii, cum sunt cele necesare, care ajuta la buna functionare a site-ului. In sectiunea dedicata din acest mesaj, poti selecta cookie-urile pe care le accepti.
Nu uita ca pe contabilul.manager.ro un cookie te ajuta:
sa primesti recomandarile si ofertele potrivite
sa afli cand scade pretul la produsele tale Favorite
sa ai o buna experienta de navigare si cumparare online.
Dezactivarea anumitor cookie-uri va influența experiența dvs. pe site-ul nostru și serviciile noastre.
Cookie-uri functionalenecesare
Sunt toate esentiale pentru functionarea site-ului si trebuie sa ramana active in sistemul nostru.
Ele sunt create pentru a raspunde actiunilor tale. Datorita acestor cookie-uri:
ai acces la toate sectiunile site-ului si poti intra in contul tau
alegi setarile de confidentialitate
plasezi comenzile simplu si in siguranta.
Cookie-uri de analiza
inactiveactive
Sunt cookie-uri anonime prin care analizam date despre pagini vizualizate, traseul si actiunile utilizatorilor in site.
Datorita acestor cookie-uri putem evalua rezultatele de trafic online si oferi o experienta mai buna celor care acceseaza contabilul.manager.ro. De asemenea, putem afla ce rata de deschidere au emailurile trimise catre abonati si ce recomandari de produse i-ar ajuta. Cu ajutorul acestor tehnologii:
colectam informatii anonime despre cele mai vizitate zone
analizam interactiunea utilizatorilor cu site-ul si incercam s-o imbunatatim
urmarim succesul emailurilor trimise abonatilor.
Cookie-uri pentru publicitate
inactiveactive
Aceste cookie-uri sunt utile in scopul afisarii bannerelor cu cele mai bune promotii, dar mai ales in adaptarea si personalizarea continutului.
Prin intermediul lor, putem masura eficienta campaniilor publicitare si analiza daca mesajele au ajuns la publicul tinta pentru a reveni cu recomandari si sugestii de cumparare. Cu ajutorul acestor cookie-uri:
afli rapid despre promotiile si produsele relevante pentru tine
beneficiezi de recomandari personalizate pe site, email sau retele de socializare
conturam un profil al preferintelor tale pentru a-ti oferi continut de calitate.
Un proiect editorial marcaRentrop&Straton - Liderul informatiilor specializate din Romania
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Inregistarea corecta a unei facturi de decontare
18-Sep-2012
62457
Intrebare: Care este modul de facturare corect precum si inregistrarea in contabilitate al unei prestatii de consultanta, astfel: - societatea - incaseaza prin banca de la client o suma, ce reprezinta onorariu + cheltuieli diverse (registrul comertului, notar, etc.)
- societatea factureaza suma integral clientului ca avans; - in urma sustinerii cheltuielilor efectuate in contul clientului, societatea, detine chitante si facturi in numele acestuie, pentru care se intocmeste decont de cheltuieli; - societatea storneaza intreaga suma si refactureaza doar onorariul fara suma care s-a folosit la sustinerea cheltuielilor diverse, conform decont.
Va rog sa-mi spuneti daca e corecta facturarea si care sunt inregistrarile contabile, pentru a nu ramane agatat cu sume nejustificate.
Societatea va trebui sa plateasca impozit pe intreaga suma sau doar strict pe onorariul.
Factura de avans achizitie intracomunitara Societatea noastra din Romania, platitoare de TVA, achizitioneaza stocuri de la o societatea platitoare de TVA din Franta, in urmatoarele conditii agreate cu furnizorul: - valoare...citeste mai mult
Vanzare containere. Beneficiar din Turcia Societatea noastra livreaza produse catre o societate din Turcia; produsele se livreaza in containere metalice. Aceste containere au fost comandate si platite de catre societatea...citeste mai mult
Acordare diurna in valuta O societate inregistrata in Romania din domeniul constructiilor, platitoare de impozit pe profit si TVA are salariati detasati pe un santier din Germania. Salariatilor detasati...citeste mai mult
citeste mai mult
Raspuns: In situatia prezentata, avand in vedere faptul ca toate sumele sunt achitate in contul clientului conform facturilor emise pe numele sau, societatea pe care o reprezentati poate intocmi doua facturi, din care:
- optional, o factura de decontare care se emite pentru o valoare totala formata din insumarea facturilor achitate in contul beneficiarului serviciului de consultanta.
La factura astfel emisa se anexeaza toate documentele justificative emise pe numele clientului iar pe documentul emis se inscrie mentiunea "factura de decontare", fara a se inscrie o mentiune de genul "avans"asa cum mentionati prin intrebarea formulata.
Sumele astfel facturate prin factura de decontare nu se inregistreaza in evidenta contabila pe cheltuieli de exploatare, ci prin debitul contului 461 "Debitori" in corespondenta cu creditul contului 401 "Furnizori". Aceasta factura nu intra in sfera de aplicare a TVA deoarece este efectul unei relatii de decontare, fara a reprezenta contravaloarea unui bun sau a unui serviciu.
Pentru aplicarea acestui tratament fiscal aduc drept argument prevederile art. 137 alin. (3) lit. e) conform caruia nu intra in baza de imozitare " sumele achitate de o persoana impozabila in numele si in contul altei persoane si care apoi se deconteaza acesteia, precum si sumele incasate de o persoana impozabila in numele si in contul unei alte persoane.".
- obligatoriu, o factura de prestari servicii consultanta la un tarif negociat prin contractul incheiat sau stabilit prin comanda formulata in scris. Valoarea serviciului prestat reprezinta baza de impozitare TVA, motiv pentru care trebuie colectata TVA prin aplicarea cotei standard TVA de 24%. D.p.d.v. al impozitului pe profit, tariful negociat, exclusiv TVA reprezinta un venit impozabil pentru firma pe care o reprezentati.
Inregistrarile contabile care se efectueaza sunt urmatoarele: 1. pentru factura de decontare: - efectuarea achizitiei unui serviciu, conform facturii emise pe numele clientului, de exemplu pentru inregistrarea la O.N.R.C.: 461 = 401 75 "Debitori" "Furnizori" - efectuarea platii catre O.N.R.C.: 401 = 5131 75 "Furnizori" "Casa" - achizitia unui serviciu notarial, conform facturii emise pe numele clientului: 461 = 401 320 "Debitori" "Furnizori"
Suma de 320 lei reprezinta valoarea totala a facturii emise de catre notar pe numele clientului, din care baza de impozitare TVA 258,06 lei si TVA aferenta 61,94 lei. Deoarece factura este emisa pe numele clientului, societatea dvs. nu exercita dreptul de deducere a sumei TVA de 61,94 lei. Dreptul de deducere se exercita de catre clientul pe numele caruia s-a emis factura. - plata notarului: 401 = 5121 320 "Furnizori" "Conturi curente la banci"
In acest caz, valoarea facturii de decontare este in suma de 395 lei si corespunde soldului debitor al contului 461 "Debitori". Factura de decontare nu se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari si nu se raporteaza prin decontul de TVA cod 300. - incasarea facturii de decontare emise in suma de 395 lei: 5121 = 461 395 "Conturi curente la banci" "Debitori"
In situatia in care se primeste un avans pentru decontarea cheltuielilor efectuate in numele clientului, este recomandabil sa efectuati urmatoarele inregistrari contabile: - incasarea avansului: 5121 = 462 "Conturi curente la banci" "Creditori"
Pentru avansul incasat in aceste conditii nu trebuie emisa factura deoarece operatiunea nu se incadreaza in sfera de aplicare a TVA. - inchiderea avansului incasat prin factura de decontare: 462 = 461 "Creditori" "Debitori"
2. pentru factura de prestari servicii: - facturarea comisionului negociat si a sumei TVA colectate: 411 = % 558 "Clienti" 704 450 "Venituri din servicii prestate" 4427 108 "TVA colectata"
Factura emisa pentru serviciul prestat se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari si se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 9 denumit "Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 24%" si prin declaratia cod 394 in situatia in care beneficiarul este persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA.
Astfel, la venituri impozabile supuse impozitului pe profit se incadreaza doar suma de 450 lei. - incasarea contravalorii facturii de prestari servicii: 5121 = 411 558 "Conturi curente la banci" "Clienti"
Intrebare: O ONG doreste sa acorde sume cash in euro, aferente unui sprijin individual in cadrul unui proiect cu finantare din fonduri europene, pentru participantii la proiect. Suma totala cumulata cash ar fi de 12.000 euro, individual pe cap de participant ar fi 1.000 euro. Cum trebuie procedat in acest caz?
* Se poate scoate suma integrala din banca si ulterior acorda suma de 1.000 euro prin dispozitie de plata pe cap de participant, sau se poate doar prin decont de cheltuieli?
* Cum trebuie respectate... vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: O ONG, cu activitati de sustinere, modernizare, eficientizare si imbunatatirea actului medical, care beneficiaza de sponsorizari, foloseste aceste sume pentru achizitia de bunuri ce intra in categoria obiectelor de inventar si a mijloacelor fixe. Poate aceasta ONG sa sponsorizeze sau sa doneze aceste bunuri catre Serviciul de Ambulanta din judet si care este forma juridica in acest sens? Care este procedura cea mai indicata prin care se poate realiza acest lucru si este necesar un contract... vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: O societate comerciala inregistreaza pierdere la 30.09.2025, dar, datorita cheltuielilor nedeductibile, trebuie sa calculeze si sa inregistreze impozit pe profit. In timpul anului, societatea a efectuat sponsorizari care au fost considerate cheltuieli nedeductibile. In cazul societatilor care inregistreaza pierdere, se poate deduce sponsorizarea in limita legala din impozitul pe profit datorat? vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: O fundatie, neplatitoare de TVA, desfasoara si activitate economica, avand ca obiect principal din activitatea economica impadurirea terenurilor agricole. In acest scop, au fost accesate fonduri nerambursabile prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), pentru implementarea unui proiect de impadurire. Contractul de finantare este considerat finalizat la sfarsitul perioadei de mentinere a investitiei, respectiv minimum 20 de ani de la infiintarea plantatiei. Subventia este incasata... vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: O societate, platitoare de impozit pe profit, a efectuat cheltuieli pentru ridicarea unei hale pe un teren (in urma cu 3 ani) in valoare de aproximativ 60.000 lei. Aceste cheltuieli au fost contabilizate in contul 231. Constructia nu a mai fost ridicata, iar terenul a fost vandut intre timp. Societatea a ramas cu acea suma in contul 231. Ce pot face acum pentru a inchide acel cont? Mentionez ca acele cheltuieli au fost de tipul: obtinerea unei autorizatii care a expirat, masuratori, turnarea... vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Va rugam sa ne ajutati cu urmatoarea problema: luna aceasta au existat mai multe neconcordante intre raportul Z si incasarile efective. La sfarsit de luna, declaratia A4200 a fost emisa si transmisa la casa de marcat automat. Ca urmare, va rugam sa ne spuneti cum putem interveni pentru modificarea valorii cu numerar a Z-urilor, astfel incat acestea sa fie corecte si in concordanta cu tranzactiile efectuate pe parcursul zilei. vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate. vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici
Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici
In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici
Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici
Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici
Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple