Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Justificarea scutirilor de TVA pentru exporturi si servicii legate de exportul de bunuri. Analiza zilei

09-Mai-2016
6574

Conform art. 294 din Codul fiscal sunt scutite de TVA cu drept de deducere livrarile de bunuri expediate sau transportate in afara Uniunii Europene precum si prestarile de servicii, inclusiv transportul si serviciile accesorii transportului, altele decat cele scutite fara drept de deducere, legate direct de exportul de bunuri.



Scutirile se justifica cu documentele prevazute de instructiunile aprobate prin OMFP 103/2016.

Sunt considerate exporturi livrarile de bunuri care sunt transportate de pe teritoriul Uniunii Europene in afara Uniunii Europene. Exporturile au locul livrarii in Romania, daca transportul bunurilor incepe din Romania si se termina in afara teritoriului Uniunii Europene, indiferent daca iesirea de pe teritoriul Uniunii Europene are loc prin punctele vamale apartinand autoritatii vamale a Romaniei sau ale altui stat membru. Sunt de asemenea considerate exporturi si bunurile care sunt transportate din Romania in afara Uniunii Europene, in lipsa unei tranzactii comerciale, cum ar fi de exemplu: transportul unui stoc de bunuri din Romania intr-o tara terta in vederea efectuarii de activitati economice, livrarile de bunuri care necesita instalare realizata de furnizor sau de alta persoana in contul sau, pe teritoriul unui stat din afara Uniunii Europene.

Scutirea de taxa pe valoarea adaugata se aplica numai in situatia in care locul operatiunii se considera a fi in Romania intrucat doar in acest caz operatiunile sunt impozabile in Romania din punct de vedere al TVA.Daca locul livrarii/prestarii nu este in Romania operatiunea nu este impozabila in Romania, ca atare nu se datoreaza TVA in Romania.

Scutirile cu drept de deducere sunt aplicate in masura in care persoanele impozabile pot justifica scutirea cu documentele prevazute de instructiunile mai sus mentionate.
Aplicarea regimului de taxare pentru operatiuni scutite cu drept de deducere de catre persoanele impozabile nu se sanctioneaza de organele de inspectie fiscala.

In cazul livrarilor de bunuri expediate sau transportate in afara Uniunii Europene de furnizor sau de alta persoana in contul sau scutirea de TVA se justifica de catre exportator cu urmatoarele documente:


a) factura, care trebuie sa contina informatiile obligatorii, sau, daca transportul bunurilor nu presupune o tranzactie, documentele solicitate de autoritatea vamala pentru intocmirea declaratiei vamale de export;
b) unul dintre urmatoarele documente:
1. certificarea incheierii operatiunii de export de catre biroul vamal de export sau, dupa caz, notificarea de export certificata de biroul vamal de export, in cazul declaratiei vamale de export pe cale electronica; sau
2. exemplarul 3 al documentului administrativ unic, folosit ca declaratie de export pe suport hartie, certificat pe verso de biroul vamal de iesire.

In cazul prestarilor de servicii, inclusiv transportul si serviciile accesorii transportului legate direct de exportul de bunuri, documentele pe baza carora se justifica scutirea de taxa sunt:
a) factura, care trebuie sa contina informatiile obligatorii, sau, dupa caz, pentru persoanele care presteaza efectiv serviciul de transport, documentul specific de transport, daca acesta contine cel putin informatiile prevazute la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal;
b) contractul incheiat cu beneficiarul;
c) documentele specifice de transport, in functie de tipul transportului, sau, dupa caz, copii de pe aceste documente;
d) documente din care sa rezulte ca bunurile transportate au fost exportate.

In vederea justificarii acestor scutiri, prin contract se intelege si comanda, urmata de executarea acesteia.

Pentru acele operatiuni care prin natura lor nu permit operatorilor economici sa fie in posesia documentelor de justificare a scutirii in momentul faptului generator, prezentarea documentelor pentru justificarea scutirii de taxa se va face in termen de maximum 90 de zile calendaristice de la data la care a intervenit faptul generator de taxa pentru operatiunea in cauza.
Daca pentru operatiuni scutite de taxa sunt emise facturi pentru valoarea totala ori partiala a unor operatiuni inaintea faptului generator de taxa sau sunt emise facturi pentru avansuri, scutirea se justifica in termen de maximum 90 de zile calendaristice de la data faptului generator de taxa.

In situatia in care la data la care se efectueaza o inspectie fiscala, persoana impozabila nu este in posesia documentelor de justificare a scutirii si nu este depasit termenul de 90 de zile organele de inspectie fiscala nu considera operatiunile ca fiind taxabile. Daca insa, este depasit termenul de 90 de zile organele de inspectie fiscala obliga persoana impozabila la colectarea TVA de la data faptului generator de taxa.
Daca inspectia fiscala a fost deja efectuata si, ulterior expirarii termenului de 90 de zile, fara sa depaseasca termenul legal de prescriptie, persoana impozabila intra in posesia documentelor de justificare a scutirii de taxa, aceasta procedeaza la regularizare in scopul aplicarii scutirii de TVA de la data faptului generator de taxa, urmand ca organul fiscal competent sa efectueze reverificarea.
In situatia in care la data la care se efectueaza o inspectie fiscala persoana impozabila justifica scutirea de TVA, dar se constata ca dovada scutirii a fost primita dupa expirarea termenului de 90 de zile, scutirea se aplica de la data faptului generator de taxa.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici