
Raportul Special
realizat de specialisti
Atunci cand vrei sa deschizi o firma tinzi sa acorzi o mare atentie tuturor pasilor legali pe care trebuie sa ii urmezi, precum inregistrarea la ANAF sau depunerea anumitor declaratii fiscale, insa trebuie sa stii ca la fel de importanta este si lichidarea ei, daca nu mai aduce profit sau vorbim despre un srl fara activitate.
Daca ai o firma deschisa, insa din diferite motive nu mai merge, nu o poti lasa asa, pentru ca vei fi obligat prin lege sa depui la fisc declaratii sau bilant de inactivitate, si, deci, cel mai potrivit lucru este sa o inchizi. In plus, ANAF si ONRC pot sa ceara insolventa sau lichidarea cu lichidator.
Daca ai decis sa iti inchizi firma, trebuie sa ai in vedere faptul ca procesul de lichidare firma presupune mai multe etape(si documente), dupa cum urmeaza:
Analiza financiara comparativa intreprinderea romaneasca in comparatie cu modelul nordamerican
Manual de politici contabile - Stick USB
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Ca sa inchizi o firma trebuie sa urmezi mai multe etape, asa cum am amintit si mai sus, iar prima dintre ele este dizolvarea societatii. In acest fel firma este inchisa, adica nu mai exista, si imediat se face trecerea catre lichidare.
Mentionam ca exista 3 modalitati prin care poti dizolva o societate in Romania:
-dizolvarea de drept;
-dizolvarea voluntara prin vointa asociatiilor;
dizolvarea pe cale judecatoreasca.
Lichidarea unei societati este o etapa intermediara din procesul pe care trebuie sa il urmeze firmele ca sa inchida o firma. Aceasta faza este mai complexa decat cea anterioara, in special in cazul disolvarii voluntare a firmei, pentru ca acum vor fi impartite bunurile ramase ( dupa ce vor fi platite toate datoriile catre ANAF sau alte firme), va fi inchisa situatia financiar-contabila si va fi intocmit si bilantul de lichidare.
Va recomandam sa apelati la un contabil pentru acest pas, pentru ca va fi nevoie sa calculati impozitul pe venit din lichidarea societatii.
Lichidarea voluntara dureaza aproximativ 2-3 luni.
Radierea firmei este ultima etapa din procesul de inchidere a firmei. Din fericire procesul nu este complicat cand lichidarea este voluntara, insa si acum veti avea nevoie de serviciile unui contabil. Va trebui sa stergeti firma din Registrul Comertului si sa depuneti in acest sens mai multe documente contabile, precum
-CUI-ul firmei,
-cererea de radiere,
-certificatele constatatoare ( aici intra si cel de la ANAF care confirma ca firma nu are datorii).
-dovada achitarii taxelor la ONRC.
Daca si dumneavoastra va aflati in punctul de a inchide o firma si aveti nevoie de putin ajutor in acest sens, chiar daca ati apelat si la un contabil, va punem la dispozitie cateva aspecte legate de lichidarea si dizolvarea unei societati, plecand de la cateva studii de caz utile, explicate pe indelete de specialistii nostri. Ele pot fi de ajutor si contabililor care se confrunta cu spete mai dificile.
In continuare vom prezenta doua studii de caz importante. Prima contine informatii cu privire la pasii pe care trebuie sa ii urmeze firmele cand vor sa lichideze voluntar o societate, mai exact care este procedura, ce documente trebuiesc depuse, cum se calculeaza impozitul din lichidare, dar si cum se face transferul de active catre asociat. In al doilea studiu de caz vorbim despre o societate comerciala platitoare de impozit pe profit care se afla in etapa a 2-a a dizolvarii cu lichidare voluntara. Ne vom focusa pe inregistrarile contabile ce trebuie facute pentru a aduce balanta pe zero, dar si care sunt impozitele de plata.
Intrebare:
O societate are ca obiect de activitate inchirierea de imobile. Are venituri doar din chiria provenita din singurul imobil detinut de societate. Costurile actuale nu sunt acoperite din chirie (contabilitate, angajat ca sa ramana pe micro etc.), iar actionarul unic, persoana fizica, doreste sa inchida SRL prin lichidare voluntara. Nu are niciun fel de datorie societatea. Distribuirea imobilului la lichidare stim ca se efectueaza la valoarea neamortizata, platindu-se un impozit de 1% sau 16%. Care sunt pasii, notele contabile si ce documente sunt necesare la cartea funciara pentru a trece pe numele administratorului apartamentul? Hotararea AGA de lichidare voluntara la notar si lichidarea de la ONRC sunt suficiente?
Raspuns:
Prima etapa a operatiunilor de lichidare consta in depunerea la ONRC a unei cereri de dizolvare simultana cu lichidarea model pretiparit de la registru (cod: 11-10-150), in care, la punctul 4.6, se bifeaza atat dizolvare, cat si lichidare, cerere insotita de o serie de documente juridice, intre care hotararea AGA/hotararea asociatului unic de aprobare a dizolvarii cu lichidare simultana, imputernicire pentru persoana care depune actele, dovada platii taxelor la ONRC si de publicare a hotararii AGA in Monitorul Oficial, Partea a IV-a.
In baza cererii, ONRC elibereaza societatii certificatul de mentiuni privind dizolvarea cu lichidare.
Prin acest demers, societatea a intrat intr-un proces juridic de dizolvare, care va avea efect radierea societatii. Conform prevederilor art. 27 alin. (9) din Legea nr. 82/1991, exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichideaza incepe in ziua urmatoare incheierii exercitiului financiar anterior si se incheie in ziua precedenta datei cand incepe lichidarea. Perioada de lichidare este considerata un exercitiu financiar distinct fata de cel precedent, indiferent de durata sa.
Dupa prima etapa, societatea trebuie sa intocmeasca situatii financiare in vederea lichidarii, conform art. 28 alin. (11 ) si 36 alin. (4) din Legea nr. 82/1991 a contabilitatii − republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Acest bilant se depune doar la organul fiscal, in termen de 30 de zile de la hotararea AGA de aprobare a bilantului de lichidare. in a doua etapa se intocmeste bilantul de lichidare, care va avea soldurile pe zero.
In al doilea bilant se bifeaza casuta „SITUATII FINANCIARE INTOCMITE DUPA TERMINAREA LICHIDARII CONFORM art. 263 si 268 din Legea nr. 31/1990”; acest bilant se depune atat la ANAF, cat si la ONRC, in termen de maximum 15 zile de la data depunerii la ANAF a bilantului de radiere.
Nu se calculeaza impozit pentru sumele ce reprezinta aport de capital.
Potrivit prevederilor art. 94 alin. (11) din Codul fiscal, venitul impozabil realizat din lichidarea unei persoane juridice reprezinta excedentul distributiilor in bani sau in natura peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare.
Prin urmare, daca nu exista aporturi peste capitalul social, nu se stabilesc impozite de plata.
Lista documentelor necesare pentru inregistrarea mentiunilor privind radierea urmare a dizolvarii si lichidarii simultane a SNC, SCS, SRL si GIE (art. 235 din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare) poate fi consultata aici: https://www.onrc.ro/index.php/ro/dizolvari-lichidari-radieri/persoane-juridice/dizolvarea-si-lichidarea-simultana-a-snc-scs-srl-si-gie
Documentele necesare la ONRC sunt in principiu:
Etapa 1 AGA dizolvare lichidare simultana cerere mentiune delegatie (dupa caz)
Etapa 2 de radiere (voluntara): Cerere de radiere Certificatul de inregistrare si anexele Situatia financiara de lichidare S1039 Hotararea de repartizare a activelor (Certificat de la Administratia Financiara din care rezulta ca societatea nu are datorii la bugetul de stat si la contributiile sociale) Imputernicirea persoanei care depune mentiunea, daca este cazul Dovada achitarii taxelor.
Toate operatiunile contabile de lichidare (plata datoriilor, incasarea creantelor sau renuntarea la ele, distribuirea patrimoniului catre asociat etc.) si de partaj vor fi cuprinse in Raportul de lichidare.
Daca, la momentul lichidarii, societatea inregistreaza profit, il va declara si il va plati catre stat in mod obisnuit. Se intocmeste bilantul de lichidare utilizand formularul S1039, care impreuna cu recipisa de depunere la ANAF se va include in documentatia ce se va depune la ONRC in etapa radierii.
Este recomandabil sa semneze un expert contabil toata documentatia de radiere a societatii, insa nu este obligatoriu.
Tot in acest moment veti depune si declaratia 700, mentionand inceperea operatiunii de lichidare.
In timpul lichidarii se vor depune toate declaratiile din vectorul fiscal. Dupa radierea societatii, depuneti formularul nr. 010/700 la ANAF completand data radierii pentru a va asigura ca incetati sa mai fiti subiect de drept fiscal.
Conform art. 94 alin. (11) din Codul fiscal, venitul impozabil realizat din lichidarea unei persoane juridice reprezinta excedentul distributiilor in bani sau in natura peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare. Se considera venituri din lichidarea unei persoane juridice, din punct de vedere fiscal, si veniturile obtinute in cazul reducerii capitalului social, potrivit legii, altele decat cele primite ca urmare a restituirii cotei-parti din aporturi.
Venitul impozabil reprezinta diferenta intre distributiile in bani sau in natura efectuate peste valoarea fiscala a titlurilor de valoare. La pct. 23 alin. (2) din Normele metodologice se prevede ca:
(2) In sensul art. 94 alin. (11) in cazul lichidarii unei persoane juridice, la transmiterea universala a patrimoniului societatii catre asociati/actionari, activele din situatiile financiare vor fi evaluate la valoarea justa, respectiv pretul de piata.
Baza impozabila in cazul lichidarii unei persoane juridice se stabileste astfel:
a) determinarea sumei reprezentand diferenta intre valoarea elementelor de activ si sumele reprezentand datoriile societatii;
b) determinarea excedentului sumei stabilite la lit. a) peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare.
Astfel, in situatia lichidarii, venitul impozabil realizat din lichidarea unei persoane juridice reprezinta excedentul distributiilor in bani sau in natura peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare.
Conform prevederilor de la art. 97 alin. (5) din Codul fiscal, venitul impozabil obtinut din lichidarea unei persoane juridice de catre actionari/asociati persoane fizice sau din reducerea capitalului social, potrivit legii, care nu reprezinta distributii in bani sau in natura ca urmare a restituirii cotei-parti din aporturi se impun cu o cota de 10%, impozitul fiind final.
Obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului revine persoanei juridice. Impozitul calculat si retinut la sursa in cazul lichidarii persoanei juridice se plateste pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmite de lichidatori, respectiv pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost distribuit venitul reprezentand reducerea capitalului social.
Trecerea imobilizarilor (apartament) din proprietatea societatii in proprietatea asociatului reprezinta o vanzare catre acestia, iar pretul vanzarii se va face la valoarea justa, respectiv pretul de piata.
In ceea ce priveste preluarea de active de catre asociat, din punctul de vedere al TVA, art. 270 alin. (5) din Codul fiscal prevede ca orice distribuire de bunuri din activele unei persoane impozabile catre asociatii sau actionarii sai, inclusiv o distribuire de bunuri legata de lichidarea sau de dizolvarea fara lichidare a persoanei impozabile, constituie livrare de bunuri efectuata cu plata, daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial.
Preluarea se face prin emiterea facturii, care se va prezenta si la notar si pe baza careia se vor intocmi documentele, de transfer din patrimoniul persoanei juridice in patrimoniul persoanei fizice.
Daca vanzarea constructiei catre asociat se face inainte de intrarea in lichidare, daca societatea este microintreprindere se va achita impozit pe veniturile microintreprinderii.
Intrebare: O societate comerciala platitoare de impozit pe profit se afla in etapa a 2-a, a dizolvarii cu lichidare voluntara. inainte de intocmirea bilantului de radiere (bilant pe zero) prezinta urmatoarele solduri in balanta la data de 10.05.2023: 1012 sold creditor 1.000 lei, 1061 sold creditor 250 lei, 121 sold debitor 3.448,76 lei, 4551 sold creditor 2.998,49 lei, 5121 sold debitor 799,73 lei. Care sunt inregistrarile contabile ce trebuie facute pentru a aduce balanta pe zero si care sunt impozitele de plata? Precizam ca nu se cunoaste daca, la momentul constituirii rezervei legale, societatea era microintreprindere sau platitoare de impozit pe profit.
Raspuns: Exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichideaza incepe la data incheierii exercitiului financiar anterior si se incheie in ziua precedenta datei cand incepe lichidarea. Perioada de lichidare este considerata un exercitiu financiar, indiferent de durata sa.
Monografie contabila
Soldul creditor al contului 456, de 799,73 lei, trebuie platit asociatilor, insa trebuie efectuat calculul pentru determinarea excedentului din lichidare ce se restituie asociatului. Aceasta suma este venit din lichidarea unei persoane juridice, fiind reglementat in Codul fiscal ca venit din investitii realizat de o persoana fizica asociat, la art. 91 lit. e), art. 94 alin. (11) si punctul 23 din Normele de aplicare, art. 97 alin. (5) si punctul 25 din Normele de aplicare. l De aici rezulta ca venitul reprezentand, pentru asociat, excedent din lichidarea persoanei juridice, de 450.27 lei, se impoziteaza prin retinere la sursa, de catre societate, cu 10%, impozit care se inregistreaza:
456 = 446 79,97 lei (7.99,73 lei * 10%) „
Decontari cu actionarii/ „Alte impozite, taxe
asociatii privind capitalul” si varsaminte asimilate”
Impozitul se declara prin formularul 100 la codul Impozit pe venit din lichidarea unei persoane juridice si se achita la bugetul de stat, in contul unic.
In acest moment aveti balanta pe zero si se intocmeste bilantul de radiere. Pe perioada derularii operatiunilor de lichidare depuneti toate declaratiile, conform vectorului fiscal. Depuneti declaratia 700, cu bifarea inceperii lichidarii. La data inceperii lichidarii depuneti S1039, bifat la prima casuta.
La finalizarea operatiunilor de lichidare, depuneti S1039, bifand a doua casuta, insotit de bilantul de lichidare cu a doua coloana pe zero si cu data la care se intocmeste efectiv, care trebuie sa fie o data ulterioara implinirii termenului de 30 de zile de la data publicarii in Monitor a dizolvarii, de la etapa I si cu cateva zile inainte de data depunerii la ONRC.
Situatiile financiare de radiere (bilant pe zero) se depun atat la ANAF, cat si la ONRC. Acest bilant de radiere se depune la ANAF si, apoi, la ONRC, in termen de 15 zile de la data AGA de aprobare a radierii si a situatiilor financiare de radiere.
Dupa primirea certificatului de radiere de la ONRC, o copie a acestuia impreuna cu CIF-ul in original (certificatul de TVA in original) si cu declaratia 700 in care se mentioneaza, pe ultima pagina, data radierii societatii se depun la ANAF pentru anularea inregistrarii in scop de TVA.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
3 situatii diferite in care sunt obligatorii situatiile financiare. STUDII DE CAZD101 in 2025. Cum sa procedeze firmele care NU au declarat pierderile fiscale in formularModificari privind administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in 2022Rezerve din reevaluarea mijlocelor fixe. Cum stabilim baza de calcul a impozitului pe veniturile microintreprinderilor?Registrul Comertului, interconectat la sistemul registrului comertului din statele UEUltimele articole
Lichidare firma. Se datoreaza impozit pe profit daca exista pierderi fiscale? Iata un EXEMPLU utilRadiere/inchidere firma: Cum inchizi un SRLInspectorii ANAF au demarat un numar ridicat de controale pe teme de TVA, de la inceputul lui 2024. Cum sa eviti amenzileNoua procedura de rambursare a TVA pentru deconturile cu sume negative depuse incepand cu data de 1 februarie 2022PFA-urile si profesionistii vor interactiona, de la 1 ianuarie 2022, cu un alt organ fiscal. Reguli noi pentru administrarea obligatiilor fiscaleArticole similare
Studiu de caz: Facilitatile unei firme SRL-D in ceea ce priveste contributiile la salariiFirmele infiintate in 2024 pot deveni microintreprinderi din 2025?ANAF a realizat o noua sesiune de asistenta, pe tema "Inregistrarea in SPV"ANAF actualizeaza documentatia tehnica SAF-T. Cine are obligatia depunerii D406Dreptul de a contesta un act administrativ fiscal. Termenul, continutul contestatiei si proceduraUltimele articole
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?30 de ani impreuna! O poveste de succes - Rentrop&Straton, liderul informatiilor specializate din RomaniaImpozit dividende. 3 intrebari si explicatiile specialistului daca incasati dividende in UEe-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea facturilor simplificate, cu o anumita exceptieCapitalul social, modificat. Termen limita de majorare, valoarea aplicata + un EXEMPLU utilArticole similare
Valoare de piata pentru parti sociale. Ce conditii sunt obligatorii privind cesiunea?Transfer active. Cum derulam corect operatiunea?Impozitare venituri microintreprindere. Ce conditii se impun si cine poate detine parti sociale?Client in stare de faliment: Documente necesare pentru scoaterea din evidenta contabila a unei creanteTitlul II, Capitolul II pct. 12 - 48Ultimele articole
Distribuire dividende in 2025 catre nerezidenti: Cand poti fi scutit de plata impozituluiCedare mijloace fixe catre asociat. Cum tratam TVA-ul si impozitul pe venitD397 si firmele de ride-sharing: Clarificari importanteCapital social. 5 etape pentru majorarea capitalului social din profit nerepartizatIntreprinderi legate. Conform OUG 156/2024, aplica impozit micro sau impozit pe profit in 2025?Sfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA