Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

MFP impune o monitorizare a firmelor la care e actionar statul

15-Mai-2014
3451
Pana la finele acestui an, Ministerul de Finante va definitiva un sistem de monitorizare a guvernantei companiilor la care e actionat statul.

Potrivit unui memorandum publicat de HotNews.ro si prezentat mai jos, Ministerul de Finante va aplica acest sistem pana la 15.12.2014. De asemenea, incepand cu 2015, MFP va fi responsabil de actualizarea politicilor de remunerare din companiile de stat. Vezi Memorandumul in atasament.

Avand in vedere disponibilitatea Bancii Internationale pentru Reconstructie si Dezvoltare (BIRD) de a sprijini Romania in realizarea reformelor destinate accelerarii cresterii economice si asigurarii unei sustenabilitati financiare, in completarea celui de-al treilea pachet de finantare multilateral de tip preventiv convenit recent cu FMI si UE,

Totodata, informeaza HotNews.ro, se afla in curs de pregatire cu Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (BIRD) o noua serie de doua imprumuturi de dezvoltare de politic (de tip DPL).

Prin astfel de imprumuturi se doreste consolidarea managementului bugetar, cresterea performantei intreprinderilor publice si imbunatatirea pietelor de capital, energie si a proprietatilor. Aceeasi sursa prezinta in continuare memorandumul care descrie etapele pe care Guvernul va trebui sa le urmeze pentru a-si imbunatati rolul de actionar in cadrul acestor societati:


"Pentru atingerea acestor obiectivelor se impune dellmitarea rolurilor si responsabilitatilor entitatilor implicate in administrarea participatiilor statului la intreprinderile publice, dupe cum urmeaza:

11. ROLURI S1 RESPONSABILITATI

1) Autoritatea publica tutelara/ministerul de resort, in calitatea sa de reprezentant al statului ca actionar la intreprinderile publice, are urmatoarele responsabilitati relevante:

a) La regiile autonome:

- sa numeasca si sa revoce membrii consiliului de administratie
- sa aprobe planul de administrare elaborat de consiliul de administratie;
- sa evalueze periodic activitatea consiliului de administratie, pentru a se asigura, in numele statului, ca sunt respectate principiile de eficienta economica si profitabilitate.
b) La societatile comerciale aflate sub tutela sa:
sä numeasca reprezentantil statului in adunarea generala a actionarilor si sa aprobe mandatul acestora;
- sa propuna, in numele statului actionar, candidati pentru functiile de membri ai consiliului de administratie sau, dupa caz, de supraveghere, cu respectarea conditillor de calificare si experienta profesionala si selectie prevazute de O.U.G. nr. 109/2011;
- sa negocieze contractele de mandat cu Consiliul de Administratie/Supraveghere si a criterlilor de performanta;
- sä asigure stabilitatea Consiliului de administratie/supraveghere precum si mandatul de administrare;
- membrii ar trebui sa poata sa isi incheie mandatele, si cum ei au rol de profesionisti, nici numirea si nici revocarea lor nu ar trebui sa se produca din motive politice;
- sa evalueze periodic (de exemplu anual), prin reprezentantii sal in adunarea generala a actionarilor sau contractand evaluari independente, activitatea si performanta, per ansamblu, a consiliului de administratie/supraveghere, pentru a se asigura, in numele statului actionar, ca sunt respectate principiile de eficienta economica si profitabilitate;
- sa elaboreze anual un raport privind activitatea intreprinderilor publice aflate sub tutela sa;
- sa redacteze si sa publice instructiuni specifice Ministerului privind modul in care functiile de mai sus vor fi exercitate de personalul responsabil din Minister.

III. Fata de cele prezentate mai sus, supunem aprobarii urmatoarele activitati menite a consolida rolul de actionar al statului:

A. Ministerele de resort, impreuna cu Ministerul Finantelor Publice vor elabora instructiuni privind raspunderea si remunerarea reprezentantilor statului in A.G.A., consilii de administratie, comisii de privatizare sl alte comisii pentru intreprinderile publice, pe care le vor supune spre aprobare Guvernului, procedand dupa cum urmeaza:

a) Ministerele de resort vor analiza bunele practici din alte tari privind numarul reprezentantilor statului din fiecare Consiliu, AGA, Comisie de privatizare si alte comisii, salariile si beneficiile fiecarui membru, pentru Consiliul de Administratie/Supraveghere in ansamblul sau, pentru AGA si pentru Comisia de privatizare si alte Comisii.

b) Ministerele vor face sugestii sau propuneri pentru elaborarea unei politici de remunerare a reprezentantilor statului in A.G.A., consilii de administratie/supraveghere, comisii de privatizare si alte comisii, care va cuprinde:
- rolurile si responsabilitatile specifice, precum raspunderea pe care o au reprezentantii statului in fiecare din aceste organe;
- alcatuirea si structura de remunerare propuse, pentru fiecare din aceste organe;
- comparatii de piata relevante, pe anumite industrii si principii directoare generale privind remunerarea, cum ar fi: gruparea intreprinderilor publice in functie de marime, in functie cle marime si nivelul de clasificare al activitatilor din economia nationala; remunerare care sa reflecte responsabilitatile si raspunderea; publicarea acestor remunerari in rapoartele anuale.
- criteriile si procedurile de stabilire a numarului si selectie a reprezentantilor statului in A.G.A., consilii de administratie/ supraveghere, comisii de privatizare si alte comisii.

c) Propunerile vor fi transmite la Ministerul Finantelor Publice pana la 30.04.2014;

d) Ministerul Finantelor Publice va analiza si armoniza propunerile transmise de ministerele de resort intr-o forma agregata, pana la 31.05.2014.
f) Ministerul Finantelor Publice va definitiva pe baza propunerilor primite un proiect de memorandum privind Politica de remunerare din intreprinderile publice, pe care is va supune aprobgrii Guvemulul pana la data de 30.06.2014.
g) Incepand din anul 2015, Ministerul Finantelor Publice este responsabil sa actualizeze politicile de remunerare, in urma proceselor corespunzatoare de consultare cu ministerele de resort, pentru a reflecta modificarea anumitor conditii sau circumstante specifice

B. Ministerul Finantelor Publice impreuna cu ministerele de resort, va elabora un sistem complet de monitorizare a performantel intreprinderilor publice si a riscurilor bugetare, astfel:

1. in vederea elaborarii unui sistem complet de monitorizare a performantelor intreprinderilor publice ministerele de resort vor parcurge urmatorii pasi
a) identificarea strategiei si a abordarii elementare pentru dezvoltarea unui sistem de monitorizare a performantei;
b) stabilirea indicatorilor-cheie de performanta, financiari si nefinanciari (ajustati la specificul sectoarelor);
c) elaborarea unui plan de resurse umane pentru consolidarea capacitatii personalului existent in ministerele de resort, insarcinat cu monitorizare si evaluare;
d) proiectarea sistemelor IT si de suport necesare;
e) elaborarea si aplicarea unor metodologii pentru a crea o raportare consolidata a intreprinderilor publice, avand la baza cele mai bune practici internationaie;
2. Elementele componente ale sistemului de monitorizare astfel stabilite se transmit la Ministerul Finantelor Publice in vederea centralizarii si analizarii pana la 31.07.2014.
3. Ministerul Finantelor Publice in colaborare cu ministerele de resort, va definitiva sistemul complet, atotcuprinzator, de monitorizare si il va supune aprobarii Guvernului, pana la data de 15.12.2014.
4. Ministerul Finantelor Publice va incepe operarea sistemului de monitorizare a performantei, dupe aprobarea Guvernului, nu mai tarziu de 31.12.2014.
6. Ministerul Finantelor Publice va propune si o abordare si un set de indicatori-cheie de performanta, pentru evaluarea performanlei ministerelor de resort in ceea ce priveste implementarea OUG 109/2011 si indeplinirea rolului de actionar, in termen mai larg si le va transmite o propunere ministerelor de resort, pana pe 31.03.2015.

C. Revizuirea O.U.G. nr. 109/2011 pe baza unel evaluari independente a implementarii acesteia, parcurgand urmatoarele etape:

1. Ministerul Finantelor Publice, impreuna cu ministerele de resort, va realiza un raport anual de evaluare a implementarii O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice.
2. Pe baza constatarilor din raportul anual, Ministerul Finantelor Publice impreuna cu Ministerul Justitiei si ministerele de resort vor propune amendamente la proiectul de lege privind consolidarea si extinderea O.U.G. nr. 109/2011, pentru ca aceasta sa devina o adevarata politica privind actionariatul. Termen: 31.11.2014

D. Ministerul Finantelor Publice va elabora un plan de actiune pentru extinderea IFRS in intreprinderile publice. In perioada 2014-2018, IFRS va fi cadrul de raportare pentru intreprinderile publice selectate. Termen pentru planul de actiune: 15.12.2014

E. Ministerul Finantelor Publice va crea cadrul legal privitor la transparenta financiara si obligatiile de dezvaluire a Informatillor referitoare la intreprinderile publice. Termen: 31.12.2015

F. Atributiile ce revin Ministerului Finantelor Publice se vor realiza prin structurile coordonate de ministrul delegat pentru buget".

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016