Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modificari fiscale 2024. Ce se va schimba in privinta impozitului pe profit din ianuarie

25-Sep-2023
8600
Modificari fiscale 2024. Ce se va schimba in privinta impozitului pe profit din ianuarie

Prin noul Proiect de Lege care cuprinde toate modificarile aduse Codul Fiscal, multe urmand a fi puse in practica din ianuarie 2024 daca legea va fi adoptata, apar si cateva schimbari in privinta impozitului pe profit.

Astfel, va fi introdus un impozit minim raportat la cifra de afaceri pentru determinarea impozitului pe profit, datorat de platitorii de impozit pe profit care prezinta situatii in care impozitul datorat se situeaza trimestrial/anual sub o valoare minima, precum si in cazul in care rezultatul fiscal cumulat la sfarsitul trimestrului/anului de calcul este pierdere fiscala sau profit impozabil, inainte de recuperarea pierderii fiscale din anii precedenti.

Dar si un impozit pe cifra de afaceri, in cazul institutiilor de credit -persoane juridice romane si a sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit – persoane juridice straine, raportat la cifra de afaceri, suplimentar impozitului pe profit.

Extras din Proiect:

Impozitul minim

Se instituie un impozit minim pe cifra de afaceri pentru intarirea disciplinei fiscale care sa asigure o contributie minima datorata de un contribuabil platitor de impozit pe profit pentru situatia in care impozitul pe profit, determinat pe baza prevederilor generale ale titlului II din Codul fiscal, este mai mic decat valoarea impozitului minim pe cifra de afaceri.

Acesta se datoreaza, in situatia in care contribuabilul inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro, s?i care in anul de calcul determina un impozit pe profit, cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfars?itul trimestrului/anului de calcul, mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri.

Regulile sunt stabilite s?i pentru cazul in care rezultatul fiscal cumulat la sfars?itul trimestrului/anului de calcul este pierdere fiscala sau profit impozabil dar nu datoreaza impozit pe profit deoarece se afla in perioada de recuperare a pierderii fiscale.


Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) se determina astfel:

IMCA= 1%*(VT–Vs–I-A),unde:
VT = venituri totale;
Vs = venituri care se scad din veniturile totale (cum ar fi: veniturile neimpozabile, veniturile aferente costurilor stocurilor serviciilor in curs de executie, veniturile din productia de imobilizari corporale si necorporale neincluse valoarea achizitiei/productiei de active, veniturile din subvent?ii, veniturile realizate din despagubiri, de la societat?ile de asigurare/reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii);
I = valoarea achizitiei/productiei de active efectuata in trimestru/anul de calcul, incepand

cu anul fiscal 2024, respectiv cu anul fiscal modificat care incepe in anul 2024; in cazul in care activele se realizeaza pe parcursul mai multor ani consecutivi, valoarea luata in calcul pentru determinarea acestui indicator este cea inregistrata in evidenta contabila aferenta trimestrului/anului de calcul, dupa caz;

A = amortizarea contabila a activelor achizitionate/produse inainte de 1 ianuarie 2024/prima zi a anului fiscal modificat care incepe in anul 2024.

Cuprinderea in formula de calcul a impozitului minim pe cifra de afaceri a investitiilor are drept scop mentinerea resurselor financiare necesare pentru finantarea acestora.
Activele luate in calcul pentru determinarea indicatorilor I s?i A sunt cele stabilite prin ordin al ministrului finant?elor.

Sunt reglementate reguli s?i pentru:

  • impozitul pe profit cu care se efectueaza comparatia, respectiv faptul ca acesta

reprezinta impozitul pe profit inainte de scaderea sumelor potrivit legii, ajustat astfel: din acest impozit pe profit se scad sumele reprezentand sponsorizare/mecenat, alte sume care se scad din impozitul pe profit, potrivit legislatiei in vigoare, precum s?i reducerea conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cres?terii capitalurilor proprii, precum s?i pentru completarea unor acte normative, dupa caz, s?i nu se scad sumele reprezentand impozitul pe profit scutit potrivit art. 22 s?i impozitul pe profit scutit potrivit Legii cooperatiei agricole nr. 566/2004, dupa caz;

  • efectuarea comparatiei in functie de sistemul de plata a impozitului (trimestrial, anual cu plati anticipate sau fara plati anticipate);

• efectuarea comparatiei in cazul contribuabililor care aplica regulile de consolidare fiscala (grup fiscal).

Impozitul suplimentar

In cazul institutiilor de credit - persoane juridice romane si al sucursalelor din Romania ale institut?iilor de credit - persoane juridice straine, impozitul suplimentar este un impozit calculat prin aplicarea unei cote de 1% asupra cifrei de afaceri, care cuprinde:
a) venituri din dobanzi;

b) venituri din dividende;
c) venituri din taxe si comisioane;
d) castiguri (pierderi) din derecunoas?terea activelor s?i datoriilor financiare care nu sunt evaluate la valoarea justa prin profit sau pierdere, net;
e) castiguri sau pierderi aferente activelor si datoriilor financiare det?inute in vederea tranzact?ionarii, net;
f) cas?tiguri sau pierderi aferente activelor financiare nedestinate tranzactionarii, evaluate obligatoriu la valoarea justa prin profit sau pierdere, net;
g) castiguri sau pierderi aferente activelor si datoriilor financiare desemnate ca fiind evaluate la valoarea justa prin profit sau pierdere, net;
h) castiguri sau pierderi din contabilitatea de acoperire, net;
i) diferent?e de curs de schimb (castig sau pierdere), net;
j) castiguri sau pierderi din derecunoasterea activelor nefinanciare, net;
k) alte venituri din exploatare.

Impozitul suplimentar reprezinta cheltuiala nedeductibila la determinarea rezultatului fiscal.

Impozitului minim/ impozitul suplimentar pe cifra de afaceri se datoreaza incepand cu data de 1 ianuarie 2024 iar pentru contribuabilii care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic prevederile se aplica incepand cu prima zi a anului fiscal modificat care incepe in anul 2024, dupa caz.


Sursa: MFP

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016