Va prezentam mai jos proiectul de lege pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.119/1999 privind controlul intern/managerial si controlul financiar preventiv.
LEGE Nr. pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul
intern/managerial si controlul financiar preventiv
Proiect
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ART. I
Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial si controlul financiar preventiv, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 799 din 12 noiembrie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 5, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
"(1) Conducatorii entitatilor publice au obligatia sa realizeze o buna gestiune financiara prin asigurarea legalitatii, regularitatii, economicitatii, eficacitatii si eficientei in desfasurarea activitatii".
2. La articolul 9, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Conducatorii entitatilor publice au obligatia de a aproba norme metodologice specifice privind organizarea si exercitarea controlului financiar preventiv propriu prin care sa stabileasca proiectele de operatiuni supuse controlului financiar preventiv, potrivit art. 6, documentele justificative si circuitul acestora, cu respectarea dispozitiilor legale. Aprobarea normelor metodologice specifice privind organizarea si exercitarea controlului financiar preventiv propriu se face prin act de decizie interna a conducatorului entitatii publice, cu avizul favorabil al entitatii publice superioare, iar in cazul entitatilor publice in care se exercita functia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, al bugetului asigurarilor sociale de stat sau al bugetului oricarui fond special, cu avizul favorabil al Ministerului Finantelor Publice.
3. La articolul 9, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(6) Numirea si schimbarea personalului care desfasoara activitatea de control financiar preventiv propriu se face de catre conducatorul entitatii publice, cu acordul entitatii publice superioare, iar in cazul entitatilor publice in care se exercita functia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, al bugetului asigurarilor sociale de stat sau al bugetului oricarui fond special, cu acordul Ministerului Finantelor Publice. Persoanele desemnate cu exercitarea activitatii de control financiar preventiv propriu trebuie sa aiba competentele profesionale solicitate de aceasta activitate. Ele vor respecta un cod specific de norme profesionale, elaborat de Ministerul Finantelor Publice, care va cuprinde si conditiile si criteriile unitare pe care entitatile publice trebuie sa le respecte in cazul numirii sau schimbarii personalului care desfasoara aceasta activitate."
4. La articolul 9, dupa alineatul (6) se introduc doua noi alineate, alineatele (6^1) si (6^2), cu urmatorul cuprins:
"(6^1) Exercitarea vizei de control financiar preventiv propriu de catre persoane numite de conducatorii entitatilor publice fara acordul prevazut la alin. (6), atrage raspunderea conducatorului entitatii publice pentru legalitatea, regularitatea si incadrarea in limitele creditelor bugetare si/sau de angajament, dupa caz, stabilite potrivit legii, pentru operatiunile asupra carora s-a acordat viza.
(6^2) Persoanele desemnate sa exercite activitatea de control financiar preventiv propriu sunt independente in luarea deciziilor cu privire la exercitarea vizei. Acestora nu li se poate impune in niciun fel acordarea sau refuzul vizei de control financiar preventiv propriu. Pentru actele indeplinite, cu respectarea prevederilor legale, in exercitarea atributiilor de control financiar preventiv si in limita acestora, persoanele respective nu pot fi schimbate din activitatea de control financiar preventiv."
5. Articolul 11 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11 Separarea atributiilor
Persoanele care exercita controlul financiar preventiv propriu nu trebuie sa fie implicate, prin sarcinile de serviciu, in efectuarea si aprobarea operatiunilor supuse controlului. Prin exceptie, la entitatile publice la care compartimentul financiar-contabil are un numar mai mic de 5 persoane si la care posibilitatea de separare a atributiilor este limitata, conducerea acestora are obligatia sa instituie masuri suplimentare de control intern, astfel incat riscurile in utilizarea fondurilor publice sa fie tinute sub control."
6. Dupa art. 11 se introduce un nou articol, art. 11^1 cu urmatorul cuprins:
" Art.11^1 Incompatibilitati specifice si conflicte de interese:
(1) Persoanele desemnate sa exercite activitatea de control financiar preventiv propriu au obligatia sa respecte regimul juridic al incompatibilitatilor si al conflictelor de interese prevazute pentru functionarii publici, astfel cum sunt reglementate acestea prin Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Persoanele desemnate sa exercite activitatea de control financiar preventiv propriu nu pot verifica proiectele de angajamente legale si ordonantari de plata privind achizitii publice, daca au facut parte din comisia de evaluare a ofertelor pentru atribuirea contractului de achizitie publica, achizitie sectoriala sau de concesiune de lucrari ori servicii.
(3) Persoanele desemnate sa exercite activitatea de control financiar preventiv propriu au obligatia de a informa de indata, in scris, pe conducatorul entitatii publice, in cazul in care se gasesc intr-una din situatiile prevazute la alin. (1) - (2). in termen de cel mult 3 zile lucratoare de la data luarii la cunostinta, conducatorul este obligat sa ia masurile care se impun pentru exercitarea cu impartialitate a controlului financiar preventiv propriu si pentru iesirea din situatia de incompatibilitate si/sau de conflict de interese a persoanelor respective.
(4) Persoanele care exercita activitatea de control financiar preventiv propriu si conducatorii entitatilor publice raspund disciplinar, administrativ, civil ori penal, potrivit legii, in raport de culpa lor, pentru nerespectarea prevederilor prezentului articol."
7. Articolul 22 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
" Art. 22 Masuri operative
(1) Ministerul Finantelor Publice efectueaza inspectii:
a) ori de cate ori exista indicii ale unor abateri de la legalitate sau regularitate in efectuarea de operatiuni;
b) ori de cate ori este sesizat sau exista indicii in legatura cu nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (1);
c) in toate cazurile in care este sesizat in legatura cu efectuarea de operatiuni pe propria raspundere a ordonatorului de credite fara viza de control financiar preventiv.
(2) Inspectiile se efectueaza de catre persoane cu atributii de inspectie economico-financiara din cadrul Ministerului Finantelor Publice, in baza unui ordin de serviciu emis de ministrul finantelor publice sau de catre persoane delegate in acest sens de catre ministrul finantelor publice.
(3) Ordinul de serviciu prevazut la alin. (2) va preciza, in mod obligatoriu, persoanele desemnate sa efectueze inspectia, obiectivele inspectiei si durata inspectiei.
(4) Institutiile publice sunt obligate sa asigure accesul persoanelor desemnate sa efectueze inspectia la toate documentele, datele si informatiile relevante pentru scopul si obiectivele inspectiei, la inspectarea bunurilor ce fac obiectul operatiunilor controlate, precum si in spatiile unde se gasesc asemenea bunuri.
(5) Organizarea inspectiilor si stabilirea atributiilor generale in efectuarea acestora se aproba prin hotarare a Guvernului, iar atributiile de detaliu, fluxul informational si metodologia de lucru, prin ordin al ministrului finantelor publice.
(6) in urma inspectiei efectuate, persoanele desemnate sa efectueze inspectia intocmesc actele prevazute de legislatia incidenta activitatii de inspectie economico-financiara, adaptate la specificul entitatilor publice.
(7) Impotriva actului administrativ emis ca urmare a inspectiei efectuate la institutiile publice se poate formula plangere prealabila, in temeiul Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare. Plangerea prealabila se depune la structura care a efectuat inspectia.
(8) Solutionarea plangerii prealabile formulate impotriva actului administrativ se face, prin decizie motivata, de catre Ministerul Finantelor Publice, prin structura de specialitate. Decizia de solutionare a plangerii prealabile este definitiva in sistemul cailor administrative de atac. impotriva deciziei se poate formula actiune in instanta, in conditiile Legii nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(9) Procedura de solutionare a plangerilor prealabile formulate impotriva actelor administrative emise de organele de inspectie economico-financiara ca urmare a inspectiilor efectuate la institutii publice se reglementeaza prin hotarare a Guvernului. 8. La articolul 27 litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"b) nerespectarea obligatiei de aprobare a normelor metodologice specifice privind organizarea si exercitarea controlului financiar preventiv propriu, cu avizul favorabil al entitatii publice superioare sau, dupa caz, al Ministerului Finantelor Publice, precum si omisiunea de evidentiere a angajamentelor, conform art. 9 alin. (2) si (3)".
9. La articolul 27, litera k) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"k) numirea si schimbarea personalului care desfasoara activitatea de control financiar preventiv propriu cu nerespectarea prevederilor art.9 alin. (6)."
ART.II
"Persoanele desemnate sa exercite activitatea de control financiar preventiv propriu inainte de data intrarii in vigoare a prezentei legi, aflate in stare de incompatibilitate si/sau conflict de interese, ca urmare a intrarii in vigoare a legii, sunt obligate sa informeze, in scris, in termen de maximum 30 de zile de la intrarea in vigoare a legii, pe conducatorul entitatii publice, care este obligat sa ia masurile care se impun pentru exercitarea cu impartialitate a controlului financiar preventiv propriu, in
termen de cel mult 3 zile lucratoare de la data luarii la cunostinta."
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art.76 alin.(2) din Constitutia Romaniei, republicata.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Sunteti profesionist cu experienta in sectorul public?GHID PRACTIC pentru implementarea legii privind auditul internNoutati Legislatie Fiscala 30 iunie - 04 iulie 2008Noutati Legislatie Fiscala 14-18 iulie 2008Balanta de verificare: ce este, cand se intocmeste si ce erori pot aparea in balanta de verificareUltimele articole
Spalarea banilor. Cand intervine obligatia de a face audit internSanctiuni in valoare de peste 20 milioane lei pentru nerespectarea prevederilor E-TransportCine poate fi auditor intern, entitati pentru care auditul intern este obligatoriu si reglementari cheieSpalarea banilor: Ce solicita ONPCSB in cazul unui controlAtentie! Legea privind combaterea spalarii banilor a fost modificata! Au fost introduse obligatii noi, care va privesc in mod directArticole similare
CONTROL MANAGERIAL detinut de un alt actionar. Situatii consolidateArticole similare
Decizii adoptate de Consiliul Autoritatii de Supraveghere Financiara, cu incidenta in domeniul fiscalControl financiar si proceduri contabile pentru institutii publiceCheltuieli de deplasare efectuate de administratorTOTUL despre Contabilitatea Institutiilor Publice in 2015Se extinde aria conflictelor de interese privind controlul intern si CONTROLUL FINANCIAR PREVENTIVUltimele articole
CONTROLUL FINANCIAR PREVENTIV: procedura, obligatii, reglementariInspectii fiscale la institutii publice. Noi reglementari propuse de Ministerul FinantelorNoutati legislative cu incidenta in materie fiscala publicate in Monitorul Oficial ( Buletin informativ ANAF)Activitatea de control financiar preventiv propriu. Ce principii stau la baza elaborarii obiectivelor si indicatorilor de performanta?HG 633/2015 privind modificarea HG 34/2009: organizarea si functionarea MFP si modificarea HG 520/2013 privind functionarea ANAFArticole similare
Ajutor de la stat de pana la 100.000 euro/ an pentru producatorii de agricoli de legume, fructe si cartofiLiber la achizitiile nelimitate de teren agricol, dar numai pentru strainiCe contribuabili scapa de datorii. Proiectul a trecut de ParlamentAchizitionarea de locuinte, fara adeverinta de venit, pentru romanii din diaspora! (propunere)Fiscul va avea acces la mai multe date financiare. Bancile, notarii si executorii judecatoresti, obligati sa furnizeze aceste informatiiUltimele articole
Pachetul 2 de masuri fiscale. 8 modificari importante la Legea nr. 31/1990 privind societatileProiect: Bonificatia de 3% va creste la 5% pentru firmele bune platniceProiect: Anumite persoane fizice vor fi scutite de impozitul pe venit pana pe 31 iulie 2025Microintreprindere in 2024. Trece la impozit pe profit daca rata rentabilitatii depaseste 30%?Proiect adoptat de Camera Deputatilor! PFA-urile pot opta, dupa cel putin un an de functionare, sa devina SRL-uriSfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?
[CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA