Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Normele UE de simplificare a succesiunilor transfrontaliere au putere de lege

31-Iul-2012
3311
In curand se vor publica in Jurnalul Oficial noile norme ale Uniunii Europene menite sa reduca dificultatile juridice intampinate in cazul decesului unui membru de familie care detine bunuri intr-un alt stat membru al UE. Prin aceasta publicare, dispozitiile normelor respective devin parte a dreptului UE. Noul regulament privind succesiunile transfrontaliere, propus de Comisia Europeana si adoptat luna trecuta in mod oficial de statele membre ale UE (IP/12/576), va permite cetatenilor europeni sa gestioneze mai usor aspectele juridice ale unui testament sau ale unei succesiuni cu un caracter international. Conform estimarilor, 450 000 de familii europene care se confrunta in fiecare an cu o succesiune internationala vor beneficia de securitate juridica in temeiul acestor norme. intrucat peste 12,3 milioane de cetateni europeni isi au resedinta in alta tara membra a UE, este probabil ca normele sa prezinte interes pentru numeroase alte persoane. in prezent, statele membre au la dispozitie un termen de trei ani pentru alinierea legislatiei lor nationale, astfel incat noile norme ale UE sa produca efecte.

"Dupa ce am usurat situatia cuplurilor implicate intr-un divort transfrontalier, facem acum acelasi lucru pentru familiile care trebuie sa faca fata consecintelor juridice ale pierderii unei persoane apropiate", a declarat comisarul UE pentru justitie, dna Viviane Reding, vicepresedinte al Comisiei. "Existenta in fiecare tara membra a UE a unor norme distincte privind succesiunile a avut in mod frecvent drept consecinta un labirint juridic. Prin acest act legislativ, simplificam procedurile, iar cetatenii beneficiaza de securitate juridica. Adoptarea acestui regulament al UE faciliteaza identificarea legii care se va aplica in fiecare caz. Acesta este doar un exemplu al modului in care Uniunea Europeana lucreaza pentru a solutiona problemele juridice de zi cu zi si a permite europenilor sa faca economii."

Noul act legislativ simplifica in mod considerabil solutionarea succesiunilor internationale prin furnizarea unui criteriu unic pentru stabilirea atat a competentei judiciare, cat si a legii aplicabile in cazurile transfrontaliere, si anume locul in care persoana decedata isi avea resedinta obisnuita. De asemenea, regulamentul permite cetatenilor sa isi planifice din timp succesiunea, in conditii de deplina securitate juridica. Actul legislativ prevede, de asemenea, un certificat european de mostenitor, care va da posibilitatea persoanelor sa isi dovedeasca statutul de mostenitor sau de administrator al unei succesiuni, fara a se efectua alte formalitati pe teritoriul UE. Situatia actuala, in care cetatenii se confrunta cu mari dificultati in exercitarea drepturilor lor, va fi in mod considerabil imbunatatita, rezultatul fiind instituirea unor proceduri mai rapide si mai ieftine, care vor permite persoanelor implicate sa aloce mai putin timp acestor demersuri si sa cheltuie mai putini bani pe taxe juridice.

Context

La 14 octombrie 2009, Comisia a propus un regulament pentru simplificarea dezbaterii succesiunilor internationale (a se vedea IP/09/1508). Conform regulamentului, va exista un criteriu unic pentru stabilirea atat a competentei autoritatilor, cat si a legii aplicabile in cazul unei succesiuni transfrontaliere, si anume locul in care persoana decedata isi avea resedinta obisnuita. Cu toate acestea, persoanele care locuiesc in strainatate vor putea opta ca legea tarii a carei cetatenie o detin sa se aplice intregii lor succesiuni. Astfel, un pensionar german care locuieste in Portugalia ar putea, de exemplu, sa opteze pentru aplicarea legii germane atunci cand isi planifica succesiunea.


In martie 2012, Comisia pentru afaceri juridice a Parlamentului European si plenul Parlamentului European au votat un raport privind proiectul de act legislativ (a se vedea IP/12/209). Apoi, la 7 iunie 2012, a fost parcursa ultima etapa, cand guvernele statelor membre ale UE, reprezentate in Consiliul UE, au adoptat noul act legislativ (IP/12/576).

Publicarea regulamentului in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, care va avea loc in data de 27 iulie 2012, face parte din efortul continuu al Comisiei Europene de a aduce imbunatatiri drepturilor cetatenilor UE. Din data de 9 mai, Comisia a lansat o consultare publica privind drepturile cetatenilor, cu scopul de a identifica posibilele obstacole pe care acestia continua sa le intampine, de exemplu, atunci cand calatoresc in Europa sau fac cumparaturi online (IP/12/461). Consultarea va fi deschisa pana la data de 9 septembrie, iar raspunsurile primite vor fi utilizate in mod direct in elaborarea Raportului pe 2013 privind cetatenia UE, care urmeaza sa fi prezentat in luna mai a anului viitor.

Sursa: Comisia Europeana


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016