Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Nou Ordin: Raportarea situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale

24-Iul-2013
3814
Prin cele ce urmeaza, reamintim contribuabililor ca, in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 299/24.05.2013, a fost publicata Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 46/2013 privind criza financiara si insolventa unitatilor administrativ-teritoriale.

Pentru aplicarea ordonantei, a fost adoptat Ordinul comun al viceprim-ministrilor, ministrul Finantelor Publice nr. 821/2013 si ministrul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice nr. 2.247/2013 privind aprobarea Normelor Metodologice pentru aplicarea procedurilor privind raportarea situatiilor de criza financiara a unitatilor administrativ-teritoriale, precum si pentru aprobarea Normelor Metodologice pentru aplicarea procedurilor privind raportarea situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 410/8.07.2013.

In documentarul de mai jos, prezentam principalele aspecte privind procedura raportarii situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale.

Insolventa

Insolventa este starea patrimoniului unitatii administrativ-teritoriale caracterizata prin existenta unor dificultati financiare, prin lipsa acuta de disponibilitati banesti, ce conduce la neachitarea obligatiilor de plata, lichide si exigibile, pe o anumita perioada de timp. Insolventa este prezumata in urmatoarele situatii:


- neachitarea obligatiilor de plata, lichide si exigibile, mai vechi de 120 de zile si care depasesc 50% din bugetul general al unitatii administrativ-teritoriale, fara a se lua in calcul cele aflate in litigiu comercial;

- neachitarea drepturilor salariale izvorate din raporturile de munca si prevazute in bugetul de venituri si cheltuieli, pe o perioada mai mare de 120 de zile de la data scadentei.



Procedura de declarare a starii de insolventa

Orice creditor sau grup de creditori care are una ori mai multe creante certe, lichide si exigibile impotriva unei unitati administrativ-teritoriale, cu o valoare insumata care depaseste 50% din bugetul acesteia pe o perioada de 120 de zile consecutive, poate introduce la tribunalul in a carui circumscriptie isi are sediul unitatea administrativ-teritoriala o cerere de deschidere a procedurii insolventei acesteia. in termen de 30 de zile de la solicitarea oricarei persoane interesate, ordonatorul principal de credite al unitatii administrativ-teritoriale are obligatia furnizarii situatiei economico-financiare si a concluziei de incadrare sau neincadrare in situatia de insolventa.

Directorul directiei generale a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti desemneaza structura organizatorica din cadrul directiei care intocmeste si gestioneaza Registrul local al situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale. in registru sunt inscrise toate unitatile administrativ-teritoriale aflate in situatia de deschidere/inchidere a procedurii de insolventa. Acesta se actualizeaza permanent, ori de cate ori pentru o unitate administrativ-teritoriala este deschisa/inchisa procedura de insolventa.

In termen de 5 zile de la declararea situatiei de insolventa, ordonatorul principal de credite solicita inregistrarea acesteia la directia generala a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in Registrul local al situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale.

Directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti inregistreaza situatiile de deschidere a procedurii de insolventa in ordinea depunerii lor de catre ordonatorii principali de credite.

In vederea solicitarii inregistrarii hotararii judecatoresti, ordonatorul principal de credite depune la directia generala a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti urmatoarele documente:

- adresa de solicitare a inregistrarii hotararii judecatoresti de deschidere a procedurii de insolventa;

- hotararea judecatoreasca de deschidere a procedurii de insolventa;

- situatia privind analiza deschiderii procedurii de insolventa;

- situatia privind analiza declararii situatiei de criza financiara;

- lista creditorilor fata de care exista obligatii de plata mai mari de 120 de zile.

La verificarea documentelor mentionate, directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti au in vedere urmatoarele:

- adresa de solicitare a inregistrarii hotararii judecatoresti de deschidere a procedurii de insolventa sa fie semnata de ordonatorul principal de credite si sa aiba aplicata stampila unitatii administrativ-teritoriale;

- totalul cheltuielilor bugetului general centralizat al unitatii administrativ-teritoriale sa corespunda cu totalul cheltuielilor prevazute in ultimul buget general centralizat al unitatii administrativ-teritoriale, depus la directia generala a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti;

- valoarea obligatiilor de plata, lichide si exigibile, mai vechi de 120 de zile, cu exceptia celor aflate in litigiu comercial, sa corespunda cu valoarea platilor restante mai vechi de 120 de zile declarate in "Situatia platilor restante". in situatia in care valoarea platilor restante mai vechi de 120 de zile este mai mare/mica decat cea raportata la finele lunii anterioare deschiderii procedurii de insolventa, ordonatorii principali de credite depun o nota justificativa, prin care motiveaza diferenta, pe propria raspundere;

- valoarea platilor restante aferente drepturilor salariale corespunde cu valoarea platilor restante fata de salariati mai vechi de 120 de zile declarate in "Situatia platilor restante". in cazul in care valoarea platilor restante mai vechi de 120 de zile este mai mare/mica decat cea raportata la finele lunii anterioare deschiderii procedurii de insolventa, ordonatorii principali de credite depun o nota justificativa, prin care motiveaza diferenta, pe propria raspundere;

- valoarea obligatiilor de plata mai vechi de 120 de zile, sa fie egala cu valoarea obligatiilor de plata, lichide si exigibile, mai vechi de 120 de zile, cu exceptia celor aflate in litigiu comercial;

- documentatia sa fie transmisa in termen de 5 zile de la notificarea hotararii judecatoresti de deschidere a procedurii de insolventa, intrucat nerespectarea termenului constituie contraventie.

Atentie! Ordonatorii principali de credite raspund pentru corectitudinea si realitatea datelor inscrise in documentele prezentate.

Pe baza documentelor depuse de ordonatorul principal de credite directia generala a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti inregistreaza hotararea judecatoreasca de deschidere a procedurii de insolventa in Registrul local al situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale.

Directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti publica pe pagina de internet a Ministerului Finantelor Publice Registrul local al situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale.



Procedura de inchidere a insolventei

in cazul in care nu mai sunt indeplinite conditiile starii de insolventa a unitatii administrativ-teritoriale, judecatorul-sindic pronunta o sentinta de inchidere a procedurii, chiar daca nu au fost stinse toate creantele cuprinse in planul de redresare a starii de insolventa. Sentinta de inchidere a procedurii este notificata de ordonatorul principal de credite/ administratorul judiciar directiei generale a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, pentru efectuarea mentiunii in Registrul local al situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale.

Dupa adoptarea hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii de insolventa, ordonatorul principal de credite notifica, in termen de 5 zile, directia generala a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti in vederea inregistrarii acesteia in Registrul local al situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale.

In vederea mentiunii inchiderii procedurii de insolventa in Registrul local al situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale ordonatorul principal de credite/administratorul judiciar depune la directia generala a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti urmatoarele documente:

- adresa de solicitare a mentiunii inchiderii procedurii de insolventa in Registrul local al situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale;

- sentinta de inchidere a procedurii de insolventa;

- situatia privind analiza inchiderii procedurii de insolventa. Aceasta se completeaza de catre ordonatorul principal de credite/administratorul judiciar cu informatiile inregistrate la data inchiderii procedurii de insolventa.

Directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti inregistreaza solicitarile de mentiune a inchiderii procedurii de insolventa in ordinea depunerii lor de catre ordonatorii principali de credite/administratorii judiciari.

Pe baza documentelor depuse de ordonatorul principal de credite/administratorul judiciar directia generala a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti inregistreaza sentinta de inchidere a procedurii de insolventa in Registrul local al situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale.

Directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti publica pe pagina de internet a Ministerului Finantelor Publice mentiunea inchiderii procedurii de insolventa a unitatii administrativ-teritoriale in Registrul local al situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale si comunica lunar, pana la data de 10 a lunii in curs pentru luna anterioara, Ministerului Finantelor Publice, Directiei generale de sinteza a politicilor bugetare, situatiile de deschidere/inchidere a procedurii de insolventa.



Alte precizari

Prin actul normativ mentionat mai sus a fost aprobat modelul si continutul formularelor utilizate in aplicarea procedurii, respectiv:

- Situatia privind analiza deschiderii/inchiderii procedurii de insolventa;

- Lista creditorilor fata de care exista obligatii de plata mai mari de 120 de zile;

- Registrul local al situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale;

- Situatia de deschidere/inchidere a procedurii de insolventa pe luna ................ .


Sursa: DGFP Valcea


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016